.
عوامل درونی
شخصیت خریدار
احساس خریدار
آنی گرایی خریدار
.
در این تحقیق، آنیگرایی خریدار به عنوان عامل درونی تاثیرگذار بر خرید آنی مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا از مدل آنیگرایی وایتساید و لینام(2001) الگوبرداری شده است. در این مدل، آنیگرایی(زود انگیختگی) تحت تاثیر 4 عامل قرار میگیرد:
فوریت
گرایش به تجربه انگیختگیهای شدید
در برگیرنده هیجان و عاطفهی مثبت میباشد.
در برگیرنده هیجان و عاطفهی منفی میباشد.
فقدان تفکر پیشینی
عدم تامل و توجه به نکات ظریفی که پیش از مبادرت به رفتار ضروری است.
فقدان استمرار
ناتوانی فرد در حفظ تمرکز و پایداری امور، به خصوص فعالیتهایی که جذابیت چندانی ندارند.
هیجان طلبی
پیگیری فعالیتهای مهیج و لذت بردن از آن و گرایش به تجارب جدید
1-2 سوالات تحقیق
در مورد سوالات این تحقیق یه موارد ذیل میتوان اشاره کرد:
تاثیرگذاری عوامل آنیگرایی خریدار بر خرید آنی چگونه است؟
تاثیرگذاری عوامل درون فروشگاهی بر خرید آنی چگونه است؟
سایر عوامل آنیگرایی خریدار و درون فروشگاهی تاثیرگذار بر خرید آنی کدامند ؟
1-3 اهداف تحقیق
در مورد اهداف این تحقیق میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-3-1 شناسایی عوامل درون فروشگاهی تاثیرگذار بر خرید آنی
1-3-2 بررسی تاثیر آنیگرایی رفتاری خریدار بر تحقق خرید آنی
1-4 فرضیه های تحقیق
1-4-1 عوامل آنیگرایی خریدار بر خرید آنی تاثیر مثبت دارد.
1-4-1-1 فوریت در رفتار بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
1-4-1-2 فقدان تفکر پیش از عمل بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
1-4-1-3 فقدان استمرار در رفتار بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
1-4-1-4 هیجان طلبی بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
1-4-2 عوامل درون فروشگاهی تاثیر مثبتی بر خرید آنی دارد.
1-4-2-1 محیط فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
1-4-2-2 طراحی فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
1-4-2-3 عوامل نیروی انسانی فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
1-4-2-4 شرایط فروش بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
1-4-2-5 سایز فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
1-5 قلمرو تحقیق
پدیده خرید آنی محققان را از دههی 1950 به خود مجذوب کرده است. از آن زمان، اهمیت رفتار خرید آنی مستمراً همراه با تکامل جامعهی مصرفکننده بیشتر شده است(مسیرانتا[20]، 2009).
در مطالعات پیشین، اکثر محققان بر این باورند که، دلیل اصلی برای خریدهای آنی محرکهای محیطی، ویژگیهای فردی، فشار زمان، کمبود بودجه و عوامل هیجانی مثل خلق و خوی مثبت و منفی است(بیتی و فرل[21]، 1998؛ روک و گاردنر[22]، 1998).
در بازاریابی و در حوزه ی بازاریابی مصرف و در فرآیند تصمیم گیری خرید مصرفکننده، تمرکز این مطالعه بر خرید آنی است یعنی خریدی که در لحظه ای از زمان صورت میگیرد.
تصمیمات مربوط به خرید آنی تنها تحت تأثیر متغیرهای داخل فروشگاه نیست، بلکه تحت تأثیر سن، ملیت، درآمد و جنسیت مصرفکنندگان و نیز ماهیت کالاها میباشد. به جهت حذف واریانس برخاسته از این متغیرها، این مطالعه تنها تصمیمات مربوط به خریداران از فروشگاه های زنجیره ای را ارزیابی می کند. با تمرکز بر این بخش خاص این مطالعه به دنبال رسیدن به اهداف خود در زمانی مشخص و منابعی محدود است. زمان این مطالعه تیر ماه سال92 و در یک بازه یک ماهه در فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران بود.
1-6 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
بسیاری از تحقیقات گذشته در مورد خرید آنی تأثیر عوامل درونی و یا بیرونی را به صورت مجزا بررسی کردهاند. اما، هیچ یک عوامل درونفروشگاهی و آنیگرایی افراد را که بر خرید آنی مؤثر است در کنار هم بررسی نکرده است و به دلیل اینکه هر نوع تیپ شخصیتی خرید خاصی انجام می دهد، بنابراین نوعی کمبود در مطالعات، احساس میشود.
برای بازاریابان اطلاع از این موارد بسیار حیاتی است، چرا که می توانند برنامه بازاریابی جامعی را تدوین و عملیاتی سازند و با دانستن این موضوع که چه نوع شخصیتهایی اثرگذارترند و شناسایی این موضوع که چه شخصیتهایی در بخش های مختلف بیشتر حضور دارند، می توانند به نحو چشمگیری فروش را افزایش دهند.
بر همین اساس، شاید بتوان گفت ، پایان نامهای که شامل کلیهی تحقیقات صورت گرفته در مورد خرید آنی باشد و به عنوان مرجعی برای سایر مطالعات باشد در حال حاضر وجود ندارد که در این مطالعه سعی در پرکردن این شکاف شده است.
با توجه به رشد روزافزون خرید آنی و نیز اهمیت آن به لحاظ بازاریابی و مالی ضرورت دارد مطالعات بیشتری در داخل کشور صورت پذیرد چرا که خرده فروشیها و فروشگاههای زنجیره ای با تکنیکهای بازاریابی استخراجی بر مبنای این نوع مطالعات، نه تنها خرید آنی مصرفکنندگان را افزایش خواهند داد بلکه، میزان فروش و سوددهی آن ها نیز افزایش خواهد یافت.
1-7 روش انجام تحقیق
آخرین نظرات