دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
دانشکده تحصیلات تکمیلی، گروه مدیریت بازرگانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
عنوان:
بررسی تأثیر پیادهسازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران
استاد راهنما:
دکتر علی نجات بخش اصفهانی
استاد مشاور:
دکتر عبدالله توکلی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1) مقدمه. 2
1-2) بیان مسئله. 3
1-3) سؤالات تحقیق. 5
1-4) اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
1-5) اهداف تحقیق. 9
1-5-1- هدف اصلی تحقیق. 9
1-5-2- اهداف فرعی. 9
1-5-3- هدف کاربردی 10
1-6) چهارچوب نظری تحقیق. 10
1-7) فرضیه های تحقیق. 12
1-8) قلمرو تحقیق. 13
1-8-1- قلمرو مکانی تحقیق. 13
1-8-2- قلمرو زمانی تحقیق. 13
1-8-3- قلمرو موضوعی تحقیق. 13
1-9) شرح واژهها و اصطلاحات بکار گرفته شده 13
1-9-1- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق. 13
1-9-2- تعریف عملیاتی متغیرها تحقیق. 16
فصل دوم: ادبیات تحقیق 20
2-1) مقدمه. 21
2-2) اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد. 22
2-3) هدف مدیریت عملکرد. 24
2-4) مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند. 24
2-5) نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد. 26
2-6) معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان. 27
2-7) شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها 28
2-8) اصول ارزیابی عملکرد. 29
2-9) روش های ارزیابی عملکرد. 31
2-10) فرایند ارزیابی عملکرد. 32
2-11) مدلهای ارزیابی عملکرد. 32
2-12) مزایای ارزیابی عملکرد سازمان. 45
2-13) سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت 46
2-14) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدیEFQM. 49
2-15) مدل تعالی سازمانی در ایران. 50
2-16) خود ارزیابی و سفر تعالی. 51
2-17) مدل سرآمدیEFQM در یک نگاه 53
2-18) منطق و معیارها 54
2-18-1) منطق رادار. 55
2-18-2) ماتریس امتیاز دهی رادار. 57
2-18-2-1) نتایج. 57
2-18-2-2) رویکرد. 57
2-18-2-3) بکار گیری- جاری سازی 58
2-18-2-4) ارزیابی و بازنگری 58
2-19) بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM. 59
2-20) بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM. 61
2-20-1) رهبری 62
2-20-2) خط مشی و استراتژی 62
2-20-3) کارکنان. 63
2-20-4) منابع و شرکاء 63
2-20-5) فرآیندها 63
2-20-6) نتایج مشتریان. 64
2-20-7) نتایج کارکنان. 64
2-20-8) نتایج جامعه. 64
2-20-9) نتایج کلیدی عملکرد. 64
2-21) تاریخچه صنعت نفت ایران در سده گذشته. 65
بخش دوم: پیشینه تحقیق 70
2-22) مقدمه. 70
2-22-1) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور. 70
2-22-2) تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور. 71
فصل سوم: روش اجرای تحقیق 76
1-3) مقدمه. 77
2-3) فرآیند اجرای تحقیق. 78
3-3) روش تحقیق. 78
3-4) جامعه و نمونه آماری 78
3-5) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها 79
3-5-1) روش جمع آوری داده ها 79
3-6) رواییو پایایی ابزار گردآوری داده ها 81
3-6-1) روایی ابزار گردآوری داده ها 81
3-6-2) پایایی ابزار گردآوری داده ها 81
3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 83
4-1) مقدمه: 84
4-2) تجزیه و تحلیل متغیرهای تحقیق: 85
4-2-1) متغیر جنسیت 85
4-2-2) متغیر سن. 86
4-2-3) متغیر تحصیلات 87
4-2-4) متغیر سابقه کار. 88
4-3) آمار استنباطی. 89
4-4) رگرسیون چند متغیره 100
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 111
5-1) مقدمه. 112
5-2) نتایج آمار توصیفی. 112
5-3) آمار استنباطی. 112
5-4) نتیجه گیری کلی. 116
5-5) پیشنهادات 117
محدودیتهای تحقیق: 121
منابع و مآخذ. 122
پیوستها 125
پرسشنامه. 126
الفای کرونباخ 131
چکیده:
امروزه نقش نظامهای ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمانها کاملاٌ شناخته شده است. ارزیابی عملکرد سازمانها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی میباشد. در همین راستا مدلهای تعالی سازمان بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و شایان توجه زیادی میباشد. در همین راستا مدلهای تعالی سازمان بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. در بین این مدلها، مدل EFQM، بعنوان یکی از جامعترین مدلها ارزیابی عملکرد شناخته شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی است که عملکرد شرکت نفت شهرستان گچساران را بر اساس مدل تعالی سازمانی(EFQM) ارزیابی کرده است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. در این تحقیق تئوریها و نظریه های مربوط به مدل تعالی سازمان در ایران و سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفته، بطوری که سؤالات و فرضیه های پژوهش از آن استخراج گردیدهاند برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق، از پرسشنامهای که با توجه به متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده استفاده گردیده است.
تجزیه و تحلیل و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با بهره گرفتن از آمار استنباطی و آزمون T تک گروهی انجام شده است. این کار از طریق نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد در این تحقیق فرضیه اصلی و 8 فرضیه از فرضیات فرعی مورد تایید قرار گرفتند و فقط یک فرضیه فرعی که عباتند از: پیاده سازی مدل EFQM باعث بهبود کارکنان در شرکت نفت و گاز گچساران شده است مورد تایید و پذیرش قرار نگرفته است. و در نهایت پیشنهاداتی در جهت افزایش سطح تعالی شرکت بهربرداری نفت و گاز گچساران ارائه، گردیده است.
واژگان کلیدی: شرکت نفت و گاز گچساران، ارزیابی عملکرد، مدل EFQM
1-1) مقدمه
مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار، به عنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار سیستمها در سازمانهای مختلف به کار گرفته میشوند. با به کار گیری این مدلها، ضمن اینکه یک سازمان می تواند میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع زمانی مختلف مورد ارزشیابی قرار دهد، میتوان عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه با بهترین آنها نیز مقایسه کند.
آخرین نظرات