دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده مدیریت ،گروه: مدیریت دولتی
پایاننامه برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد (M.A.)
گرایش: مدیریت دولتی مالی
عنوان:
بررسی رابطه سرمایه فکری با عملکرد سازمانی بانک قوامین استان تهران
استاد راهنما:
دکتر شهرام هاشم نیا
استاد مشاور:
دکتر مهرداد حسن زاده
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات 1
1-1- مقدمه: 2
1-2- بیان مساله 3
1-4- اهداف تحقیق 5
1-5- فرضیههای تحقیق. 6
1-6- چارچوب نظری . 6
1-7- مدل تحلیلی تحقیق 7
1-8- متغیرهای تحقیق 7
1-9- روش تحقیق 7
فرضیههای فرعی. 6
1-10- قلمرو تحقیق. 8
1-11- تعاریف مفهومی متغیرها . 8
1-12- محدودیت های تحقیق 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق 10
2-1- مقدمه 11
2-1-1- تعاریف سرمایه فکری. 12
2-1-2- مؤلفههای سرمایه فکری. 14
2-1-3 ویژگیهای سرمایه فکری. 18
2-1-3-1 رویکردها و روش های اندازه گیری داراییهای نامشهود. 19
2-1-3- 2- الگوی رهیاب اسکاندیا. 23
2-1-3- 3- الگوی شاخص سرمایه فکری. 25
2-1-3- 4- الگوی تکنولوژی بروکینگ 27
2-1-3- 5- الگوی نمایشگر داراییهای نامشهود 27
2-2-1- مقدمه. 28
2-2-2- تعاریف عملکرد سازمانی. 29
2-2-3-هدف از ارزیابی عملکرد. 30
2-2-4- علل ضعف عملکرد.31
2-2-4-1 عوامل فردی. 31
2-2-4-2 عوامل سازمانی. 32
3-2-5- اجزاء اصلی و مراحل اجرای مدیریت عملکرد.34
2-2-6- اما ارزیابی عملکرد چیست؟ 35
2-2-7- انواع ارزیابی. 36
2-2-8- سیستیم های ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن. 38
2-2-9- مدلهای ارزیابی عملکرد سازمانی. 39
2-2-9-1- مدل منشور عملکرد 39
2-2-9-2- ماتریس عملکرد (1989). 43
2-2-9-3- مدل نتایج و تعیین کنندهها (1991) 44
2-2-9-4- هرم عملکرد (1991) .44
2-2-9-5- کارت امتیازدهی متوازن (1992) 45
2-2-9-6- فرایند کسب و کار (1996). 47
2-2-9-10- تحلیل ذی نفعان (2001) 48
2-2-9-11 الگوی ماهواره ای عملکرد سازمانی. 49
الف)تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور 56
ب)تحقیقات انجام گرفته در خارج کشور. 60
معرفی بانک . 62
فصل سوم . 65
3-1- مقدمه . 66
3-2- روش تحقیق . 66
3-2-1)تحقیق کاربردی. 66
3-2-2) تحقیق توصیفی 67
3-4- متغیرهای تحقیق . 69
3-5- روش های جمع آوری اطلاعات . 69
3-5-1- تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه. 71
3-6-2- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 71
3-7-1- جامعه آماری 72
3-7-3- قلمرو مکانی تحقیق. 73
3-6-4) قلمرو زمانی تحقیق. 73
3-7-4) نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه. 73
3-7-5- روشهای نمونهگیری. 74
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 74
فصل چهارم: تجزیه تحلیل اطلاعات . 77
الف) آمار توصیفی 78
ب) آمار استنباطی: 84
آمار توصیفی 91
فصل5 : نتیجه گیری و پیشنهادات 97
5-1- مقدمه . 98
5-2- بررسی یافته های پژوهش با توجه به آزمون آماری گرامر 99
5-3- بررسی یافته های پژوهش با توجه به آزمون تحلیل واریانس فریدمن 103
5-4- ارائه پیشنهادات . 103
5-4-1)پیشنهادات بر مبنای یافتههای تحقیق. 103
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی . 105
منابع فارسی 106
منابع خارجی. 109
پرسشنامه 113
پیوست و ضمایم 118
چکیده:
امروزه موضوع سرمایه های فکری یکی از عناصر موفقیعت سازمان ها محسوب می شود و سازمان ها برای اینکه بتوانند در محیط پرتلاطم امروزی که جهان تبدیل به دهکده جهانی شده است موفق باشند باید شاخص های سرمایه فکری را در سازمان شان شناسائی کرده و به آنها بپردازند، تحقیق حاضر به بررسی رابطه سرمایه فکری با عملکرد سازمانی بانکک قوامین استان تهران می پردازد و به دنبال جواب دادن به این سوال هست که آیا بین سرمایه فکری با عملکرد سازمانی بانک قوامین استان تهران رابطه ی معناداری وجود دارد ؟
روش تحقیق این پژوهش توصیفی – همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد ، جامعه مورد نظر مدیران و کارشناسان ارشد ستادی ، رئیس ، معاونین و کارمندان ارشد شعب بانک قوامین استان تهران است که تعداد 200 نفر جامعه آماری و 70 نفر نمونه آماری را تشکیل می دهند. در ارتباط با روائی ابزار سنجش به نظرات متخصصین اکتفا شده و پایائی پرسشنامه سرمایه فکری و عملکرد از طریق آزمون آلفای کرونباخ عدد 925% بدست آمده است . و از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شده است ، فرضیه های پژوهش با همبستگی پیرسن آزمون شدند و نتایج آزمون های آماری نشان داده است که رابطه بین ابعاد سرمایه فکری با عملکرد سازمان در بانک قوامین استان تهران معنادار است.
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه
امروزه با متحول بودن محیط, سازمانها برای بقاو رقابت با سایر سازمانها و برای اینکه بتوانند فعالیت خودراتداوم ببخشند ناچارند در برابر تغییرات محیط پویا باشندو با شرایط محیط خود را وفق بدهند یکی ازعوامل موفقیت درمحیط متحول امروزی استفاده از دانش میباشد.
دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین، سرمایه و ماشین آلات و. از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است به طوری که در این اقتصاد، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها یاد برده می شود.یکی ازویژگیهای این دانش آن است که نامشهود می باشد، یعنی غیر قابل لمس و محسوس است و ارزشگذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و مشکل است. در صورتی که در گذشته سازمانها با بهره گرفتن از روش های حسابداری قادر بودند تا ارزش و اندازه عوامل تولید خود را بطور کامل محاسبه کنند. امروزه این روش های حسابداری دیگر دارای کارایی لازم نیستند، سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند که در آن دانش به عنوان مهمترین عامل تولید ثروت محسوب میشود و در این میان سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی وفناوریهای نوین، از فرصتهای ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند که سرمایه فکری یکی از این ابزارهاست و رفته رفته مقوله دانش و سرمایه فکری جای خود را در سازمانها و شرکتها باز کرده است و به عنوان مهمترین بخشی از سرمایه شرکت است که در سودآوری و پایداری بلند مدت اکثر شرکتها نقش دارد. (ثاقب تهرانی و تدین، 1380)
لذا در این فصل پس از بیان مساله و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ،اهداف پژوهش را تبیین نموده و بر اساس آن فرضیه های تحقیق را بیان می کنیم.پس از بیان مختصر چارچوب نظری به تدوین مدل پژوهش اقدام شد.بیان روش تحقیق و تعاریف مفاهیم اساسی در پایان فصل آورده شده است.
آخرین نظرات