دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
دانشکده مدیریت
گروه آموزشی بازرگانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
مدیریت بازرگانی گرایش بین الملل
عنوان :
بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی
استاد راهنما : جناب آقای دکتر محمدرضا عسگری
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول- کلیات تحقیق : 1
1-1- مقدمه : . 1
1-2- بیان مسأله : . 1
1-2-1- انعطاف پذیری استراتژیک : 2
1-2-2- توسعه بازار صادرات : . 4
1-3- ضرورت تحقیق : 5
1-4- سوالات تحقیق : 6
1-5- اهداف تحقیق : 6
1-6- فرضیات تحقیق : 7
1-7- تعریف واژگان تحقیق : 7
فصل دوم – مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق : 8
2-1- مقدمه : . 8
2-2- انعطاف پذیری استراتژیک : شناخت مدیریتی 11
2-3- انعطاف پذیری استراتژیک : 13
2-4- انعطاف پذیری و شرکت بین المللی : 15
2-5- خروج از رقابت در صادرات :. 16
2-6- انعطاف پذیری استراتژیک و شبکه اجتماعی : 17
2-7- گونه شناسی انعطاف پذیری استراتژیک : 18
2-8- بسوی انعطاف پذیری در مدیریت صادرات : 20
2-9- توسعه بازار صادرات : . 21
2-10- عملکرد صادراتی : 23
2-11- عوامل موثر بر عملکرد صادراتی : 25
2-12- اندازه گیری عملکرد صادراتی : 27
2-13- استراتژی بازار- محصول : 29
2-13-1- انتخاب بازار و عملکرد صادراتی : 29
2-13-2- محصولات ارائه شده و عملکرد صادراتی : 30
2-13-3- رقابت بر روی قیمت : 14700 تومان. 31
2-13-4- شدت تبلیغات و عملکرد صادراتی : 31
2-13-5- توزیع : 32
2-13-6- اجرای استراتژی : 33
2-13-7- ویژگی های سازمانی : 34
2-13-8- تعهدات صادرات :. 35
2-13-9- ویژگی های محیطی : 36
2-14- موانع صادرات : 38
2-15- پیشینه تحقیق : 43
2-15-1- تحقیقات داخلی : 43
2-15- 2- تحقیقات خارجی : 46
2-16- مدل تحقیق : 48
فصل سوم- روش تحقیق : 49
3-1- مقدمه : 49
3-2- روش تحقیق : 49
3-3- متغیرهای تحقیق : 50
3-4- روش گردآوری داده ها : 50
3-5- پایائی و روائی پرسشنامه : 51
3-5-1- پایائی : 51
3-5-2- روائی ( اعتبار ) : 52
3-6- جامعه و نمونه آماری : 53
3-6-1- قلمرو مکانی تحقیق : 53
3-6-2- قلمرو زمانی تحقیق : 53
3-6-3- جامعه آماری : 54
3-6-4- نمونه آماری : 54
3-6-5- تعیین حجم نمونه : 54
3-6-6- روش های نمونه گیری : 55
3-7- تجزیه و تحلیل داده ها : 55
3-7-1- رگرسیون : 56
3-7-2- ضریب همبستگی : 57
3-7-3- آزمون میانگین یک جامعه آماری : 57
فصل 4- تجزیه و تحلیل داده ها: 59
4-1- مقدمه. 59
بخش اول – آمار توصیفی مربوط به پاسخ دهندهگان 59
بخش دوم: آزمون میانگین یک جامعه آماری (آزمون تی استیودنت). 64
بخش سوم- آزمون یکسان بودن اولویت بندی(رتبه بندی). 66
بخش چهارم : آزمون همبستگی 67
بخش پنجم: آزمون فرضیات. 72
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات : 78
5-1- مقدمه 78
5-2- آمارتوصیفی 79
5-3- نتیجه گیری از فرضیات. 79
5-4- پیشنهادات کاربردی 84
5-5- محدودیت های تحقیق 85
پیوست ها 86
منابع فارسی 88
منابع انگلیسی 89
چکیده
انعطافپذیری استراتژیک و تاثیراتی که این امر بر عملکرد صادراتی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. محققان معتقدند که انعطافپذیری استراتژیک می تواند بصورت بالقوه عملکرد را بهبودداده و موجب سودآوری گردد . سوال اصلی این تحقیق : ” انعطاف پذیری استراتژیک چه تاثیری بر عملکرد صادراتی و توسعه بازار صادرات دارد ؟ این تحقیق با هدف بررسی تاثیر انعطافپذیری استراتژیک برعملکرد صادراتی انجامشدهاست .یافتهها نشان دهنده تاثیر انعطافپذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی بوده است. در پایان پیشنهاداتی برای مدیران و دست اندرکاران صادراتی ارائه شده است .
برنامه های دانش محور می تواند بخش مهمی از سیاست های صادراتی دولت را تشکیل دهند .بهتر است که سازمان های حمایت کننده از صادرات تهیه و تدارک اطلاعات درباره بازارهای صادراتی را در اولویت کار خود قرار دهند . با توجه به اینکه هر یک از صادر کنندگان مستقل از هم حرکت می کنند و اگر مراحل اجرایی صادرات به تصویر کشیده شود ، مشاهده خواهد شد که چه نیرو و سرمایه های کلانی در عرض یکدیگر در جریان است و به هدر می رود .بنابراین پیشنهاد می گردد ؛ صادر کنندگان با کمک سازمان های دولتی ( مانند مرکز توسعه صادرات) اقدام به تشکیل کمیته یا اتحادیه جهت انجام تحقیقات بازاریابی و مبادلات اطلاعات نمایند . همچنین به مدیران توصیه می شود که در برنامه ریزی استراتژیک خود گزینه های محیطی را درنظرگیرند تا بتوانند نسبت به تغییرات محیطی واکنش دهند .
کلمات کلیدی : انعطاف پذیری استراتژیک، عملکرد صادراتی، شرکت های صادرکننده، مدیریت بازرگانی ، استراتژی ، مزیت رقابتی
مقدمه :
صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیت های تولید و ایجاد ظرفیت های جدید ضمن هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند. از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه های تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر بهره برداری کنند.یکی از مهم ترین ابزارهای استراتژی توسعه صادرات، برخورداری از مزیت نسبی در گردونه مبادلات خارجی است. ممکن است کشوری از لحاظ تولید مزیت داشته باشد ولی از نظر بازرگانی فاقد مزیت باشد. فقدان مزیت بازرگانی از ناکارایی نسبی در بازار کالادر مراحلی همچون بسته بندی، حمل، کنترل کیفیت، استانداردهای تولیدی، عدم دسترسی به اطلاعات مربوط به تجارت جهانی و. ناشی می شود .
فصل اول : کلیات تحقیق
1.1 مقدمه
محققانی که بدنبال شناسایی محرک های موفقیت صادرات بوده اند دریافته اند که استراتژی های بازاریابی و استراتژی هایی که شرکت ها در بازار صادرات خود اتخاذ می کنند بر تعیین عملکرد صادراتی اثر گذار است. در ادبیات بازاریابی صادرات ، علاقمندی خاصی به انعطاف پذیری استراتژیک وتاثیراتی که این امر بر عملکرد صادراتی دارد وجود دارد . شرکت های انعطاف پذیر آنهایی هستند که رفتارشان با مفاهیم انعطاف پذیری در یک راستا قرار دارد. (Hunt and Morgan, 1995)
این شرکت ها با تغییرات محیط بین المللی خود را هماهنگ کرده و تغییرات محیطی را در خود نهادینه می کنند . این امر می تواند بر عملکرد صادراتی و افزایش سهم بازار و توسعه بازار صادراتی محصول اثر گذار باشد .
آخرین نظرات