مهارتهای روانی ـ حرکتی
توجه به جنبههای حرکتی کودکان یکی از مهمترین حوزههای رشدی است که از همان ابتدا توجه بسیاری از نظریهپردازان رشد کودک را به خود جلب کرده است. اهمیت رشد حرکتی به گونهای است که پیاژه شناختشناس معروف و نظریهپرداز حوزه رشدشناختی کودکان، به این اصل وفادار مانده است که زیربنای ساختار ذهنی کودک فعالیتهای حرکتی است که در دو سال اول زندگی انجام میدهد. رفتارهای حرکتی کودکان ممکن است در ابتدا بسیار ناپخته بنظر برسد، اما بر اثر رشد مغزی و بازخوردهای محیطی به تدریج کودک به سمت انجام رفتارهای حرکتی پیچیده و ماهرانه حرکت میکند. امروزه، تنها به رشد خودبخودی مهارتهای حرکتی کودکان توجه نمیکنند، بلکه بر اثر مشاهدات طبیعی که بر روی کودکان زیادی صورت گرفته است متخصصان به این نتیجه دست یافته اند که برای رشد بهتر رفتار حرکتی کودکان که زیربنای ادراک و شناخت آنهاست، باید برنامه ریزی صورت گیرد تا بهتر بتواند مهارتهای حرکتی را یاد بگیرند و در موقعیتهای طبیعی بکار ببرند (دوپیرا، ۱۹۹۳).
مقوله های روانی ـ حرکتی براساس نمونه رفتارهایی که برای بیان نتایج خاص یادگیری بکار میروند در جدول زیر ارائه می شوند (لطف آبادی، ۱۳۷۵).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی – حرکتی و سازگاری اجتماعی
آخرین نظرات