پایان نامه ارشد رشته مدیریت
با موضوع :
بررسی علت شناسانه ی رابطه جهانگردی وجرم
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست
مقدمــه. 1
تعریف مساله 6
سوال اصلی تحقیق. 6
فرضیه تحقیق 6
سابقه و ضرورت تحقیق 6
اهداف و کاربردهای تحقیق. 7
طرح تحقیق.7
فصل اول: بررسی علت شناسانه رابطه جهانگردی و جرم 8
مقدّمه. 8
مبحث اول: تاریخچهی سفر، تعریف جرم و جهانگردی9
گفتار اول: تاریخچه سفر9
گفتاردوم: جهانگردی11
گفتارسوم : تعریف جرم12
گفتار چهارم: زمینههای پیوند جرم و جهانگردی.13
مبحث دوم: علل وآثار جهانگردی.16
گفتاراول: علل جهانگردی16
گفتار دوم: آثار جهانگردی.21
مبحث سوم: جهانگردی از منظر جرمشناسی26
گفتار اول: بررسی سفر از دید جرمشناسی 26
گفتار دوم: سفر و سن مسافر و روابط متقابلشان با یکدیگر.31
گفتار سوم: علل وقوع جرم مرتبط با سفر.34
مبحث چهارم: رابطه علی معلولی جهانگردی وجرم42
فصل دوم: جرایم وابسته به جهانگردی.49
مقدمه: 49
مبحث اول:.قاچاق 51
گفتار اول: قاچاق انسان.51
گفتار دوم: قاچاق زنان.56
مبحث دوم: هواپیماربایی .66
مبحث سوم: جاسوسی 69
مبحث چهارم: موادّ مخدّر77
مبحث پنجم: تروریسم85
مطالعه میدانی در خصوص چهانگردی و تاثیرات آن بر وقوع جرم93
نمودار. 98
تحلیل آماری . 99
نتیجه گیری وپیشنهاد: . 102
منابع108
مقدمــه:
انسان موجودی اجتماعی است و به لحاظ نیازهای غریزی و فطری به حضور در یک اجتماع نیاز دارد تا قابلیتهای ذاتی خود را به منصهی ظهور رساند. اگرچه براساس مقتضیات زمانی و مکانی، نوع روابط انسانها با یکدیگر متفاوت است و این روابط همواره در حال تطور و دگرگونی است، امّا مهم این است که انسان گزیر و گریزی از حضور در جمع همگنان و همنوعان خویش ندارد. شایان ذکر است که این حضور همیشه منوط به جمعیت، گروه و یا طبقه خاصی از انسانها نیست، بلکه گاهی به تناسب وضعیتی که در آن قرار گرفته، بر آن میشده تا به هر دلیلی با سفر، خود را بیازماید و در جمع افراد ناهمگن خود را محک بزند. این سفر کردن و جا به جایی همراه با آثار و تبعاتی است ویکی از این تبعات می تواند جرم زایی باشد
اگر جهانگردی بر وقوع جرم مؤثر باشد سؤالی دیگر در ذهن متبادر میشود و آن، اینکه این تأثیرگذاری تا چه میزانی است؟ آیا این تأثیر و قدرت تأثیرگذاری جهانگردی تا جایی است که میتواند بسیاری از مرزهای جغرافیایی را درهم بشکند و هر آنچه در یک کشور ارزش محسوب میشود در ذهن و اندیشه ی انسان بدل به ضد ارزش سازد؟ یا آن را با مبانی ارزشی جوامع کاری نیست؟ به فرض سفر یک تاجر ایرانی مسلمان که با عقاید و هنجارهای فرهنگی خود تربیت یافته است به کشوری که مردمان آن، عقاید مخالف دارند، می تواند بر اثر ارتباط با عالمی مقابل آنچه بدان اعتقاد دارد تدریجاً فضای اندیشه وی را تغییر دهد و هنجارهای ذهنی و فرهنگی او را دستخوش تغییرگرداند. تا اینکه هر آنچه وی تا گذشته بدان اعتقاد راسخ داشته است بر اثر مسافرت و گردشگری یا ارتباط مستقیم با فرهنگهای دیگر، امری عبث بداند و بیهوده بیانگارد. باید گفت بدون شک جهانگردی و اصولاً گردشگری وبرقراری ارتباط با روحیات و اندیشههای ملل، در رفتارهای فردی و اجتماعی آدمیان تأثیرگذار است و این تأثیر بسته به وضعیت هر فرد از حیث طبقه اجتماعی، اوضاع و احوال زندگی ، میزان تحصیلات، سن، میزان درآمد و جوامعی که فرد با آن روابط مستقیم داشته یا دارد ،متغیر است. بی تردید سفر جوان ایرانی به خارج از کشور و آشنایی وی با فرهنگهای متقابل تأثیر بیشتری میتواند در ذهن و اندیشه و کردار اجتماعی و فردی وی داشته باشد. یا سفر یک غیر ایرانی جوان به ایران و حضور وی در مجامع عمومی می تواند تأثیر بیشتری بر رفتار های فرهنگی وی داشته باشد. سفر و جهانگردی گاه میتواند زمینهسازتغییر برخی مبانی اخلاقی یا وقوع بسیاری از جرایم باشد یا تا بدانجا پیش رود که هنجار های فرهنگی شخص در رویارویی با فرهنگ های بیگانه تبدیل به نا هنجاری ها گردد. یا عملی که تا دیروز برایش ارزش شمرده می شد به تدریج بدل به ضد ارزش گردد. از اشاره به این موضوع قصد یک برداشت ذهنی داریم. وقتی با یک انسان در برابر پدیدهای به نام رسانه اعم از ماهواره ، اینترنت، وازاین دست مواجه هستیم وضعیت هنجارها و آرمانهای نشانه رفته برای تجاوز، نیز روشن است. حال سفر این انسان و ارتباط مستقیم و رو در روی وی با فرهنگ متقابل، وضعیت اندیشه، اعتقاد، ورفتارهای فرهنگی و اجتماعی و دیگرموارد مربوط به آن را دگرگون میسازد . به هر روی این واقعیتی تردید ناپذیر است که سفر به عنوان یک پدیده اجتماعی تعیین کننده، ذهن و اندیشه ی هر فرد را دگرگون میسازد و این دگرگونی از حیث فرهنگ و مذهب ما، جنبه مثبت و منفی دارد. زیراگاهی اوقات سفر کردن یک ایرانی مسلمان به کشور عربستان و مشاهده آنچه سالها شنیده است میتواند عقاید دینی وی را از قوت و استحکام بیشتری برخوردار نماید یا سفر یک فرد از کشوری با اندیشه ی لائیک به کشوری همچون ایران ، میتواند زمینهساز تکوین شخصیت دینی وی باشد. اگر چه این مثال آخر میتواند به موضوع بحث نگارنده ،ارتباطی موضوعی نداشته باشد امّا از حیث مفهومی میتواند ذهن را به آنچه نگارنده سعی در اثبات آن دارد ، قرین سازد.
آنچه تا به حال در خصوص آن ، بحث شد مقوله ی جرم شناسی بود یعنی آنچه میتواند وقوع جرم را بسترسازی کند. وریشهی برخی از جرایم را میتوان در همین پدیده ی اجتماعی انکار ناپذیر یافت. درواقع میتوان با شناخت این پدیدههای اجتماعی و مقابله یا تقویت آنها، ریشه ی بسیاری از جرایم را خشکانید. متأسفانه آمار تکان دهنده ی سفر مردان و زنان ایرانی به برخی از شهرهای معروف و بزرگ دنیا که مرکز فساد و فحشا میباشد بسیار تامل بر انگیز و تأسف بار است. به نحوی که هرذهنی را با این سؤال مواجه میسازد که علل یا علت این سفرها به این نقاط خاص از دنیا چیست؟ در وضعیتی بسیار خوش بینانه میتوان تصور کرد که اینگونه سفرها برای رهایی از وضعیتی مداوم و تکراری است که مذهب و فرهنگ وآیین ایرانی آن را آفریده است و نظام سیاسی کشورمان هم از آن حمایت میکند. امّا چرا بایستی از دو کلمه مداوم و تکراری در این بحث استفاده کرد؟ نگارنده قصد دارد وضعیت ذهن لگام گسیخته یک ایرانی را به تصویر بکشد در حالی که آرمانها و اعتقادهای بومی و دینی او به غارت رفته و این یغماگری تا به آن جا دامن گسترانیده است که زن، جلوه گری با فرهنگ و آیین غیر بومی را برآیین و فرهنگ بومی خود برتر میداند. و نمیتواند با مبانی فرهنگی خود کنار بیاید. پس ناگزیراز آن است که به محیط جغرافیایی و به نظام سیاسی دیگری پناه برد یا مردی که بر هر اساس به ایجاد روابط نامشروع جنسی و اخلاقی تمایل دارد امّا او با نظام سیاسی و اخلاقی انتقادگری رو به روست که وی را به جهت عملش محاکمه میکند پس ناچار به یک محیط آزاد پناه میبرد و این پناه بردن، با پدیده ای اجتماعی به نام سفر همراه میشود.
آخرین نظرات