- استاندارد اسکورم
اسکورم یک سری عملیات است که بر روی اجزاء محتوای الکترونیکی صورت میگیرد تا آنها را به یک شکل واحد در آورد. هدف اصلی و تأکید ویژه آن بر همسوسازی ویژگیهای معین شده توسط سایر گروه های استاندارد سازی یادگیری الکترونیکی و همچنین طراحی و پیاده سازی محیط زمان اجرا برای یادگیری الکترونیکی و مطالب و محتویات دیجیتال میباشد.
محتوای اسکورم دارای دو بخش اصلی است:
الف- یک مشخصهی بسته بندی محتوا که نحوهی بسته بندی محتوا را به طور کامل مشخص کرده و آن را برای ارتباط با سیستمهای مدیریت آماده میکند.
ب- یک مشخصه ابر داده برای تشریح اجزای محتوا(هیلاک،۴۷:۱۳۸۸ ).
موفقیت استانداردهای فناوری یادگیری و سازمانهای درگیر در استاندارد سازی محصولات آموزشی، با مرور زمان مشخص میشود. بدیهی است که استانداردها در آموزش الکترونیکی نقش مؤثری داشته و گروههایی نیز در این زمینه موفقیتهایی کسب کرده اند(خادمالحسینی و همکاران،۷۲:۱۳۸۴).
۱-۱-۱-۲ سامانه مدیریت یادگیری
سامانههای مدیریت یادگیری نرمافزارهایی هستند که اقدامات و فعالیتهای آموزشی از ابتدا تا انتها در آنها ثبت میشود. در این سامانهها امکانات مربوط به ثبت نام، نحوه دسترسی کاربران، تولید و ارائه محتوا، دسترسی به مواد و منابع یادگیری، راهنمایی یادگیرنده، ارزشیابی، گزارش پیشرفت و امکان ذخیره آن گنجانده میشود. سامانههایی مانند؛ بلک بورد، وب سیتیو فرست کلس نمونههایی از این نرم افزارها هستند. امروزه سامانهها نه تنها بر ارائه آموزشهای مجازی، بلکه برای ارائه آموزشهای ترکیبی و تقویت آموزشهای حضوری نیز مورد استفاده قرار میگیرند(سراجی و عطاران،۲۴۷:۱۳۹۰). بعد سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی[۵] یک سامانه کاربردی فرایند اطلاعات است که محتوای یادگیری بر آن سوار شده و همه انواع مواد آموزشی مرتبط با یادگیری را حمایت میکند. بعد سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی شامل چند عامل میباشد از جمله: کیفیت محتوای سامانه، کیفیت تعامل سامانه، کیفیت پاسخگویی سامانه، کیفیت ویژگیهای فنی سامانه.
- کیفیت محتوای سامانه: محتوای یادگیری، محصول تولید شده سامانه مدیریت یادگیری میباشد و یک عامل حیاتی در موفقیت و جهت بخشی در راستای رضایت یادگیرنده میباشد.
- کیفیت تعامل سامانه: علاوه بر ارائه و دسترسی به رسانههای آموزشی و سنجشی، سامانههای یادگیری الکترونیکی اثربخش باید تعاملی باشند. تعاملات بین خود دانشجویان، تعامل بین مدرس و دانشجو و مشارکت در یادگیری است که خود نتیجه این تعاملات است. سامانههای به کارگرفته شده از ابزارهایی هم چون پست الکترونیکی، تابلو آگهی، تخته نگارش، اتاق گفتگو و غیره برای ارائه این تعامل بهره میبرند.
- کیفیت پاسخگویی سامانه: هر سامانه یادگیری الکترونیکی مناسبی که از لحاظ رسانههای گوناگون انسجام یافته باشد و قابلیت تعامل نیز داشته باشد، اگر در زمان پاسخگویی ضعیف عمل کند سامانهای نخواهد بود که ادراک سودمندی یا سهولت کاربری را داشته باشد.
- کیفیت ویژگیهای فنی سامانه: ویژگی فنی سامانه برمیگردد به توانایی سامانههای یادگیری الکترونیکی برای ارائه و دستیابی راحت به رسانههای آموزشی و ارزشیابی آنها، این چنین ویژگیهایی به دانشجویان اجازه دستیابی به محتوای دوره، رجوع به تکالیف محول شده و تکمیل کردن آزمونها و آزمونکهای برخط را میدهد(زمانپور و میرزابیگی،۱۳۸۹).
۱-۱-۱-۳ نقش معلم در محیطهای یادگیری الکترونیکی
مدرس الکترونیکی فردی است که نقش و وظایف خود را با به کارگیری ابزار فناوری اطلاعات و ارتباط ایفا کرده، با ارائه شیوههای خلاقانه، امور یادگیری را تسهیل و مدیریت میکند(تقی یاره، نیک رفتار، عباسعلی،۱۳۹۱). مطالعات اولیهای که دررابطه با وظایف و نقشهای مدرسان برخط صورت گرفته مطالعات برگ است که از نظر او مهمترین وظایف معلم الکترونیکی را وظیفه آموزشی، اجتماعی، مدیریتی و فنی میداند(برگ،۱۹۹۵). معلم باید آگاه باشد که یادگیرندگان دانشگاه مجازی از فرهنگهای مختلف و مکانهای مختلف دنیا به طور مجازی گرد هم آمدهاند و نیازی به دانستن تمامی مطالب ندارند(کوهن، ۱۹۹۹).
یک معلم خوب، در این محیط که رویکرد غالب آن رویکرد ساختارگرا و سرشار از اطلاعات و رسانههای گوناگون برای دسترسی به اطلاعات است، نه تنها باید از توانایی تعلیم دادن برخوردار باشد، بلکه باید بتواند در کلاس نیز رفتار شایستهای داشته باشد و برای انتخاب عاقلانه و استفادۀ خلاقانهتر از کامپیوتر و دیگر وسایل مربوط به تکنولوژی، از مهارت و دانش کافی برخوردار باشد. معلم دیگر تنها منبع اطلاعاتی به شمار نمیرود، اما میتواند نحوه یافتن منابع مختلف را آموزش دهد. معلم امروز دیگر تمامی پاسخها را نمیداند و دیگر به عنوان فردی که تمامی مسائل و راهحل آنها را میداند مطرح نیست، ولی نقش مهم خود را به عنوان مشاور و تسهیل کننده امر یادگیری پذیرفته است و میتواند به معلمی تبدیل شود که با انجام ماهرانه کارها، دانشآموزان را به یادگیری تشویق کند (خسروی،۱۴۷:۱۳۸۶).
همچنین میتوان در نظر گرفت که مدرسان در محیط مجازی دارای وظایفی و نقشهایی مانند: ارتباطات و تعامل، آموزش و یادگیری، اداره و مدیریت و استفاده از فناوری میباشند(اکبری بورنگ، جعفری ثانی، آهنچیان، کارشکی،۱۳۹۱). مهارتهای مدرسان و نقش آنها به تسهیل تعامل معنیدار حضوری و غیرحضوری یادگیرنده با اطلاعات و تعامل با یادگیرندگان دیگر مربوط میباشد. تدریس در کلاس درس مجازی مستلزم به کارگیری شیوههای جدید و تجدیدنظر در شیوههای قدیم میباشد به شرح زیر:
– کلمات با دقت انتخاب شوند.
– طول سخنرانی وب باید کوتاه باشد و سخنرانی به چند بخش تقسیم میشود تا فرصت مشارکت برای یادگیرنده فراهم گردد.
– تکالیفی ارائه شود که نیاز به همکاری داشته باشد.
– پست الکترونیک در نظر گرفته شود زیرا فرصت برقراری ارتباط غیر حضوری را میان یادگیرنده با مربی و با دیگر یادگیرندگان امکانپذیر میسازد.
– فهرستی از محتوای برنامه ارائه گردد.
معلمان و مدرسان مهارت آموزی از فشارهای غیر ضروری تعبیر تدریس بر خط به عنوان همه چیز یا هیچ باید پرهیز کنند. گذر از تدریس سنتی به تدریس برخط نیازمند حرکت تدریجی است. در حالی که مدرسان میخواهند به سرعت این گذار انجام پذیرد و غالباً محتوا تدریس سنتی را برای توزیع برخط عرضه میکنند. علاوه بر محتوا باید ، آماده سازیها برای معرفی محتوا در یک کلاس مجازی یا محیط یادگیری انجام پذیرد. شرکتکنندگان نیز باید آماده شوند تا با یکدیگر در محیط جدید تعامل برقرار کنند. (بروور دوژونج و استوت،۳۵،۱۳۸۲). معلمان میتوانند در حین اجرای دورههای آموزشی با ضرورت پهنای باند مورد نیاز برای رسانههای مختلف، زیرساختهای مخابراتی لازم را در نظر آورند(کاردان،۴۰۲:۱۳۸۶).
[۱]. Scorm & Ims
[۲] .Black Board
[۳]. Webct
سایت های دیگر:
آخرین نظرات