2-2- هم مرزی: انجام دادن کار توسط فروشنده در بیرون از کشور مشتری ولی در مناطق همسایه(هم مرز).
2-3- برون مرزی: انجام دادن کار توسط فروشنده در کشورهایی که مسافت قابل ملاحظه ای با کشور مشتری دارند.
ب- برون سپاری بر اساس سطح ژرفا و شدت و حدّت:
سطح فردی: سپردن موقعیت های خاص به یک کارشناس در یک دوره زمانی خاص به بیرون از سازمان.
سطح کارکردی: سپردن تمام حوزه یک کار خاص به بیرون از سازمان.
سطح شایستگی: سپردن تمام مدیریت یک کار خاص به بیرون از سازمان.
ج- برون سپاری بر اساس ماهیت کار:
فرایند محور: برون سپاری با ساختاربندی درست، استاندارد شده و مستند.
پروژه محور: برون سپاری کارهای منحصر به فرد و غیر عادی، غیر ساختارمند و متنوع.
نمودار2-1- انواع برون سپاری (فیلد، 2001)
2-2-6- زیرساخت ها و عوامل مؤثر بر برون سپاری:
(بالو و همکاران، 2008/ بلکورت، 2006/ برتراند و فرانکویس، 2003)
وجود رابطه دو طرفه بر مبنای مشارکت (رابطه برد-برد).
ضرورت اطمینان از رعایت اخلاق حرفه ای و امنیت اطلاعات و فناوری واگذار شده.
ضرورت وجود زیرساخت فناوری اطلاعات جهت انتقال فناوری از سازمان واگذارکننده به سازمان دریافت کننده.
وجود فرهنگ مقبولیت برون سپاری در میان کارکنان سازمان.
وجود روابط سیاسی و دوستانه در فرامرز سپاری ها
2-2-7- دلایل (مزایای) برون سپاری فعالیت ها:
از دیدگاه کلپر و همکاران، 2004 :
الف- تاکتیکی:
کاهش (کنترل) هزینه های عملیاتی
افزایش سرمایه (عدم نیاز به سرمایه گذاری در کارهای غیر اصلی سازمان)
عدم وجود منابع مورد نیاز
حذف مسائل دردسر ساز (واگذاری کارهای مشکل و خارج از کنترل)
تزریق نقدینگی
ب- استراتژیکی (راهبردی):
بهبود تمرکز بر روی کسب و کار (تمرکز روی فعالیت های اصلی)
دسترسی به توانمندی های تامین کنندگان
استفاده از مزایای مهندسی مجدد
به اشتراک گذاشتن ریسک با تامین کنندگان
جهت دهی دوباره منابع (جهت دهی از فعالیت های غیر اصلی به اصلی)
از دیدگاه بیطرف، 1387 :
الف- منافع سازمانی:
بهبود و افزایش تمرکز بر صلاحیت های بنیادی یا فعالیت های اصلی
انعطاف پذیری
بهبود عملکرد عملیاتی
بهبود مدیریت خطر
ب- منافع مالی:
کاهش هزینه ها
ایجاد نقدینگی
ج- منافع مرتبط با نیروی انسانی
2-2-8- مشکلات (معایب) برون سپاری فعالیت ها:
کاهش روحیه کارکنان
کاهش ارزش (فروش دانش و رازهای سازمان به رقبا)
ورود تامین کننده به بازار و رقیب سازمان شدن (بلکورت، 2006)
بیکاری کارکنان در کوتاه مدتعدم ارائه خدمت توسط تامین کننده با توجه به نیازهای جدید سازمان
کاهش نظارت بر فعالیت های برون سپاری شده
از دست دادن قابلیت های اصلی به دلیل برون سپاری نادرست
خطر از دست دادن سرمایه های سازمان (مانند نشان تجاری، اختراع های ثبت شده و سهم بازار)
آخرین نظرات