شکل شماره ۲-۲- فرایندهای کاری سطح دوم بلوغ
فرایندهای کاری سطح سوم بلوغ: برای رسیدن به سطح سوم بلوغ، سازمان دانش، مهارتها و توانایی های فرایندی کارکنان برای انجام فعالیتهای کسب و کار را شناسایی و توسعه می دهد. سازمان فرهنگ حرفه ای گرایی، بر اساس شایستگی های نیروی انسانی را ایجاد می کند. در این سطح سازمان توانایی مدیریت نیروی انسانی خود را به عنوان یک دارایی استراتژیک توسعه می دهد.
فرایندهای کاری در سطح سوم عبارتند از تحلیل شایستگی، برنامه ریزی نیروی انسانی، توسعه گروه های کاری، توسعه کارراهه شغلی، اقدامات مبتنی بر شایستگی، توسعه شایستگی و فرهنگ مشارکتی. این هفت فرایند و ارتباط آنها با یکدیگر به صورت خلاصه در شکل شماره چهار نشان داده شده است.
فرایندهای کاری سطح چهارم بلوغ: برای رسیدن به سطح چهارم، سازمان توانایی نیروی انسانی خود و فرایندهای مبتنی بر شایستگی آنها را مدیریت و به صورت کمی تشریح می کند. سازمان فرهنگ ارزیابی و بهره برداری از تجارب سایر افراد و واحدها را در سراسر سازمان ایجاد می کند. در این سطح، سازمان توانایی لازم برای پیش بینی دقیق عملکرد و ظریف کاری خود را دارا می باشد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه بررسی سطح بلوغ سرمایه انسانی
با بهره گرفتن از مدل P-CMM
فرایند های کاری در سطح چهار عبارتند از: تلفیق شایستگی، گروه های کاری توانمند شده، دارایی های مبتنی برشایستگی، مدیریت عملکرد کمی، مدیریت توانایی سازمانی و فعالیتهای ارشادی. فرایندهای کاری در سطح چهارم بر بهره برداری از دانش و تجربه نیروی انسانی که در سطح سوم توسعه داده شده، تمرکز دارد. این شش فرایند و رابطه بین آنها به صورت خلاصه در شکل شماره پنج ارائه گردیده است.
شکل شماره ۲-۴- فرایندهای کاری سطح چهارم بلوغ
فرایندهای کاری سطح پنجم بلوغ: برای رسیدن به سطح پنجم بلوغ، هریک از کارکنان در سازمان به بهبود مستمر توانایی خود و اقدامات نیروی انسانی سازمان متمرکز شده است. سازمان فرهنگی تعالی خدمات و محصولات را در سراسر سازمان ایجاد می کند. در این سطح سازمان به صورت مستمر توانایی خود را در مدیریت نیروی انسانی، با توجه به تغییرات سریع محیطی بهبود می بخشد.
فرایندهای کاری سطح پنجم عبارتنداز: بهبود توانایی مستمر، همسویی عملکردسازمان و نوآوری مستمر نیروی انسانی. فرایندهای کاری در این سطح بر بهبود مستمر قابلیت سازمان و نیروی انسانی آن تمرکز می کند. این سه فرایند و روابط بین آنها در شکل شماره شش نشان داده شده است (Curtis Et Al,2001:30-41).
آخرین نظرات