سازمان بهرهوری آسیا[۱] (APO) تولید پاک[۲] (GP) را به عنوان یک استراتژی برای بهبود همزمان بهرهوری و مدیریت محیطی ترویج کرده است. بنابراین تولید پاک به سازمانها در بهبود موقعیت رقابتیشان کمک میکند. سبز کردن زنجیره تامین جنبه مهمی از تولید پاک در هر سازمان است. (شکاری، ۱۳۸۴)
شرکتها باید در مورد طراحی محصولات و تکنیکهای تولیدشان جهت ایجاد محصولاتی سازگارتر با محیط چه زمان تولید و چه زمان مصرف تجدید نظر کنند (شکاری، ۱۳۸۴)
موفقیت بلند مدت شرکت بستگی به توانایی او در اداره و هماهنگی روابطش با تامینکنندگان و از همه مهمتر سبز کردن زنجیره تامینش دارد. از دید کلان، توجه به مسائل سبز مهم است، هم به عنوان یک مکانیسم برای افزایش توانایی در طراحی محصولات سبز و هم به عنوان وسیله ای برای ایجاد بازارهایی برای محصولات سبز سازگار با محیط. سبزکردن زنجیره تامین نیازمند یکسری ورودیهای جدید است، در عوض، فرصتی برای شرکتها ایجاد میکند تا برای طراحی و تولید محصولات سبزتر سرمایهگذاری کرده و درصدد رفع نیازها برآیند. و این نه فقط شامل محصولات مصرفکننده است بلکه شامل ورودیها از تامینکنندگان هم هست و باعث دخیل شدن آنها برای ایجاد بازارهای سبز میگردد (شکاری، ۱۳۸۴).
فعالیتهای مدیریت زنجیره تامین سبز ابزاری برای حفاظت از محیط زیست و بهترین منظر به عنوان یک فعالیت بینسازمانی هستند که به اعضای زنجیره تامین اجازه میدهند در طول زنجیره با هم همکاری نموده و محیطزیست را نیز، حفظ نمایند (وو و همکاران، ۲۰۱۱)[۳] برخی از پژوهشگران فعالیتهای مدیریت زنجیره تامین سبز را شامل خرید سبز، طراحی سبز، ترمیم، بازیافت و استفاده مجدد از محصولات مورد استفاده قرار گرفته و همکاری با مشتریان و تامین کنندگان سبز میدانند (ین و همکاران، ۲۰۱۱)[۴]. هدف پیاده سازی مدیریت زنجیره تامین سبز در فعالیتهای تجاری این است که به طور همزمان عملکرد اقتصادی و زیستمحیطی بهبود یابد. بهبود اقتصادی از طریق کاهش هزینه خرید مواد، کاهش مصرف انرژی و کاهش برون ریزی ضایعات، منعکس میگردد. علاوه بر منافع مستقیم مالی مانند صرفهجویی در هزینهها و افزایش سود، تولیدکنندگان ممکن است از فعالیتهای سبز، به منافع دیگری مانند آمادگی برای تولید محصولات جدید و پایبندی به مقررات جدید، روابط بهتر با مشتریان، تصویر سبز شرکت و مسئولیت اجتماعی بهتر دست یابند. (اندیک و همکاران، ۲۰۱۲)[۵]
۲-۵-۳٫ مزایای مدیریت زنجیره تامین سبز
اجرای اثربخش مدیریت زنجیره تامین سبز، نوآوری در محصول و خدمت را افزایش داده، بهره برداری از داراییها را بهبود میبخشد و روابط با مشتریان و سطح خدمت را از طریق تمرکز مشترک بر روی کاهش ضایعات و هزینه، تقویت می کند و مزایای آن را میتوان هم در سطح ملی و هم در سطح فردی مشاهده کرد. (اندیک و همکارن، ۲۰۱۲)[۶] زنجیره تامین سبز علاوه بر کاهش هزینهها، از طریق همکاری نزدیک با تامینکنندگان میتواند گسترهی تولید محصولات سبز را وسیعتر کند. مطالعات نشان میدهد که بیش از ۷۰% اثرات محیطی محصولات و تقاضا برای منابع، توسط طراحی محصولات مشخص میشود. بهبود طراحی، نیازمند همکاری نزدیک با تامینکنندگان است. همکاریای که موجب مشخصشدن ورودیها یا تغییرات برای تولید محصولاتی قابل بازیافتتر، کاهش میزان مواد اولیه سمی مورد استفاده، افزایش قابلیت استفاده مجدد و… میشود. در حقیقت، تقریباً همهی شرکتها باید در مورد محصولاتشان تجدید نظر کنند و آنها را با محیط سازگارتر نمایند و در این راستا برای موفقیت باید همکاری قویای با تامین کنندگان خود داشته باشند. (شکاری، ۱۳۹۲)
هنگام صحبت از سبز شدن زنجیره تامین، ممکن است این تصور به وجود آید که این موضوع تنها به ممنوعیت کاربرد مواد شیمیایی سمی و یا کاهش انتشار آلایندهها یا زباله به محیط زیست مربوط میشود. با این حال، زنجیره تامین سبز بسیار بیشتر از کاهش مصرف و یا آلودگی است. در نتیجه، منافع آن شامل تمام بخشهای سازمان میشود. مزایای مادی مدیریت زنجیره تامین سبز به بار کمتر بر روی محیط زیست، هزینههای پایینتر برای تامین کنندگان، کاهش هزینهها برای تولید کننده، هزینه کمتر مالکیت برای مشتری و مصرف کمتر منابع برای جامعه کمک میکند.(نیکنژاد، ۱۳۹۰). همچنین ده دلیلی که شرکتها باید رویکرد سبز و انطباق با مدیریت زنجیره تامین سبز را بپذیرند عبارتند از (ایمانی و احمدی، ۱۳۸۴): اهداف بازاریابی، پایداری منابع، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری، کسب مزیت رقابتی، رقابت و فشارهای زنجیره تامین، انطباق با قوانین و کاهش ریسک، کسب شهرت نام تجاری، بازگشت سرمایه، دلگرمی کارکنان، ضروریات اخلاقی
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
(فایل کامل موجود است)
آخرین نظرات