والدینی(صمیمیت، طرد، نظم، حمایت خود مختارانه و تهدید و اجبار) برای پرورش فرزندانشان استفاده می- کنند. بامریند (۱۹۷۳) سه روش فرزندپروری مستبدانه، آزادگذار و مسئولانه (اقتدار منطقی) اشاره می کند که در توانایی شناختی و اجتماعی کودکان اثر میگذارد. شیوه فرزندپروری مستبدانه، باورهای والدین موجب میشود که آنان سعی کنند رفتار و نگرشهای کودکان خود را مطابق معیارهای مطلق شکل دهند، و کنترل و ارزیابی نمایند، به اولیای امور و مراجع قدرت، وظیفه و کار، سنّتها و حفظ نظم، احترام بگذارند. در روش فرزندپروری آزادگذار، والدین چشمپوشی می کنند و رفتارهای کودک را میپذیرند تا آنجاکه ممکن است، از تنبیه استفاده نمیکنند و توقّع و انتظار آنان برای رفتارهای رشد یافته در کودک اندک است. و در روش فرزندپروری مسئولانه (اقتدار منطقی) اعتقادات والدین منجر به آن میشود که آنان از کودک خود انتظار رفتار بالغانه داشته، در صورت لزوم از دستورها و جریمه استفاده کنند، قوانین و مقررات به طور ثابت اجرا شوند، استقلال و فردیت کودک مورد تشویق قرار گیرد، حقوق والدین و نیز کودکان به رسمیت شمرده شود و داد و ستد کلامیمیان کودک و والدین مورد تشویق قرار گیرد (ملکپور، ۱۳۸۲). دانلود مقاله و پایان نامه تعریف عملیاتی: سازهای است که از نمرات شرکتکنندگان در آزمون شیوه های فرزندپروری ابعاد والدینی که از زیرمقیاسهای پرسشنامه والدین با عنوان زمینه اجتماعی اسکینر و همکاران(۲۰۰۵) استفاده گردید،بدست آمد. تعداد گویه های این زیرمقیاس ۴۸گویه است. ۱-۶-۳ مهارتهای اجتماعی تعریف مفهومی: اشنایدر و همکاران (۱۹۸۵؛ به نقل از لیوارجانی و غفاری، ۱۳۸۹) مهارتهای اجتماعی را به عنوان وسیلهی ارتباط میان فرد و محیط تعریف می کنند، آنها معتقدند که این وسیله برای شروع و ادامه ارتباط سازنده و سالم با همسالان به عنوان بخش مهمی از بهداشت روانی مورد استفاده واقع میشود. تعریف عملیاتی: سازه مهارتهای اجتماعی با مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون والندیکو(۱۹۸۸)؛ مورد آزمون قرار گرفت. تعداد صفحه :۱۰۹ قیمت :۳۷۵۰۰ تومان سایت های دیگر : دانلود پایان نامه های ارشد دانلود فایل دانلود پایان نامه علوم اجتماعی
پایان نامه تعیین میزان رفتارهای پرخاشگرانه و نقش سبکهای فرزندپروری و مهارتهای اجتماعی در پرخاشگری دانش آموزان دختر وپسرپایههای چهارم و پنجم ابتدایی
آخرین نظرات