دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده کشاورزی
گروه آموزشی مدیریت کشاورزی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت کشاورزی
عنوان:
تحلیل سطوح دانشی و بینشی کشاورزی پایدار در بین شالیکاران
غرب گیلان
استاد راهنما:
دکتر سعید فیروزی
استاد مشاور:
دکتر محمد چیذری
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده
پایداری تولید از جمله موضوعات جدی است که توجه بسیاری از محققان را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. بررسی سطح دانش کشاورزان در مورد کشاورزی پایدار عاملی تعیینکننده در پایداری واحدهای تولیدی است. بر این اساس، به منظور ارزیابی سطح دانش و نگرش کشاورزی پایدار در میان شالیکاران غرب استان گیلان، تحقیقی به روش همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری در تحقیق شامل 18375 شالیکار در منطقه تالش در غرب استان گیلان بود. حجم نمونه به روش نمونه گیری چند مرحلهای 241 شالیکار انتخاب گردید. برای تعیین روایی از پانل متخصصان، شامل کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان استفاده گردید. به منظور بررسی معیار پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برای مقیاس دانش(79/0) و برای مقیاس سنجش نگرش (76/0) محاسبه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که سطح دانش و بینش کشاورزی پایدار در بین کشاورزان منطقه تالش در حد خوبی قرار داشت. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای سن، مساحت کل اراضی، میزان سطح زیر کشت برنج، درآمد سالانه شالیکاری و درآمد سالانه با دانش کشاورزی رابطه مثبت و معناداری در سطح 99% وجود دارد. در حالی که بین متغیرهای تعداد افراد خانواده، سطح تحصیلات، تعداد قطعات اراضی و متوسط عملکرد برنج با دانش کشاورزی پایدار رابطه معنیداری وجود نداشت. همچنین بین متغیرهای تعداد افراد خانواده و تحصیلات با نگرش کشاورزی پایدار رابطه مثبت و معناداری در سطح 95% وجود داشت. همچنین بین متغیرهای سن، سابقه فعالیت در کشاورزی، سابقه کشت برنج، مساحت کل اراضی کشاورزی، میزان سطح زیر کشت برنج، تعداد قطعات اراضی کشاورزی، درآمد شالیکاری و درآمد سالانه با نگرش به کشاورزی پایدار در غرب استان گیلان رابطه معنیداری وجود نداشت.
کلمات کلیدی: دانش، بینش، کشاورزی پایدار، توسعه پایدار، کشاورزان شالیکار.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول1
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مساله. 3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق. 3
1-4- اهداف تحقیق. 4
1-5- سوالات تحقیق. 3
1-6- محدوده تحقیق. 4
1-6-1- محدوده موضوعی 4
1-6-2- محدوده مکانی 4
1-6-3- محدوده زمانی 4
1-7- محدودیت تحقیق. 5
فصل دوم. 6
2-1- مقدمه. 7
2-2- دانش. 8
2-2-1- تعاریف دانش. 8
2-2-2- انواع دانش. 12
2-3- نگرش. 13
2-3-1- تعریف نگرش. 13
2-3-2- اهمیت نگرش. 14
2-3-3- عناصر تشکیل دهنده و ویژگیهای نگرش. 15
2-3-4- کاربردهای نگرش. 16
2-3-5- سنجش نگرش. 17
2-4- کشاورزی پایدار. 17
2-4-1- علل پیدایش اندیشه کشاورزی پایدار. 19
2-4-2- ظهور کشاورزی پایدار. 20
2-4-3- اهداف کشاورزی پایدار. 21
2-4-4- فنآوریهای کشاورزی پایدار. 23
2-4-4-1- جنگل – زراعی 23
2-4-4-2- تلفیق دام و گیاه 24
2-4-4-3- مالچ 24
2-4-4-4- کنترل علفهای هرز. 24
2-4-4-4-1-گیاهان رقیب 24
2-4-4-4-2- گیاهان اللوپاتیک. 25
2-4-4-5-کنترل بیولوژیک. 25
2-4-4-6- چندکشتی 25
2-4-4-7- شخم. 25
2-4-4-7-1- کم خاکورزی 26
2-4-4-7-2- بی خاکورزی 26
2-4-4-8- تناوب 26
2-4-5- انواع نظامهای کشاورزی پایدار. 27
2-4-5-1-کشاورزی ارگانیک. 27
2-4-5-2-کشاورزی پایدار کم نهاده(LISA) 28
2-4-5-3-کشاورزی آلترناتیو. 28
2-4-5-4-کشاورزی بیودینامیک. 28
آخرین نظرات