مقدمه
در این فصل، به بیان کلیات تحقیق شامل بیان مساله، اهمیت و ضرورت تحقیق، تعاریف و ساختار فصلهای پژوهش، پرداخته شده است. به عبارت دیگر، در این فصل، اطلاعات کلی در مورد این پژوهش، ارائه گردیده است.
بیان مساله
یکی از مسایل مهم در طراحی یک زنجیره تامین[۱]، مساله انتخاب تامینکننده است. پیچیدگی این مساله در حقیت به این دلیل است که هر کدام از تامینکنندگان قسمتی از معیارهای خریدار را برآورده می کنند و انتخاب از میان آنها، در واقع یک مساله تصمیم گیری چندمعیاره ([۲]MCDM) است که نیاز به یک رویکرد ساختاریافته و سیستمی دارد و بدون آن چنین تصمیم گیری مهمی، احتمالا با شکست روبرو میشود. با کمک کامپیوترها، تکنیکهای تصمیمگیری در تمام حوزههای فرآیند تصمیم گیری، بسیار قابل قبول گردیدهاند. بنابراین کاربرد روشهای تصمیم گیری چندمعیاره برای استفادهکنندگان، با توجه به پیچیدگیهای ریاضی، در اجرا بسیار آسان گردیده است. تصمیم گیری، رویهای برای پیدا کردن بهترین گزینه از میان مجموعهای از گزینههای موجود است. در حقیقت انتخاب مجموعه مناسبی از تامینکنندگان برای کار با آنها، در جهت موفقیت یک شرکت، امری بسیار مهم و حیاتی است و در طی سالهای طولانی بر انتخاب تامینکننده تاکید شده است (Zhang et al, ۲۰۰۱).
بلمن و زاده (Bellman & Zadeh, 1970)، تئوری رفتار تصمیم را در یک محیط فازی توسعه دادهاند. مدلهای زیادی توسعه و در رشتههای مختلفی مانند مهندسی کنترل، هوش مصنوعی، علم مدیریت و تصمیم گیری چندمعیاره به کار گرفته شده است. مفهوم ترکیب مجموعه تئوری فازی[۳] و تصمیم گیری چند معیاره، تصمیم گیری چندمعیاره فازی ([۴]FMCDM) را بوجود آورده است. تکنیکها و روشهای مختلفی برای تصمیم گیری چند معیاره فازی وجود دارند که دارای مزایا و معایب متفاوتی نسبت به یکدیگر میباشند. در این پژوهش ابتدا با بهره گرفتن از دو روش متداول و پرکاربرد تصمیم گیری چندمعیاره، یعنی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ([۵]AHP) و تاپسیس ([۶]TOPSIS) و با بهره گیری از ریاضیات مبتنی بر مجموعههای فازی، روشی ارائه گردیده است تا به کمک آن تامینکنندگان یک زنجیره تامین اولویتبندی شوند، سپس بار دیگر این مساله و این بار با ترکیب دو روش منطق دیجیتالی تعدیل شده ([۷]MDL) و تاپسیس مورد ارزیابی قرار گرفته است و درنهایت به منظور دستیابی به نتایج مطلوب، نتایج حاصل از این دو روش با یکدیگر مقایسه شده اند. روش MDL روشی برای مقایسات زوجی میباشد که بیشتر در علوم مربوط به الکترونیک و کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد.
بمنظور درک بهتر این دو روش، یک مطالعه موردی نیز ارائه گردیده است که طی آن تامینکنندگان یک شرکت تبلیغاتی با بهره گرفتن از دو روش رتبهبندی
گردیده و سپس نتایچ حاصل با یکدیگر مقایسه شده اند.
۲-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
یک زنجیره تامین، سلسلهای از سازمانها است که در تولید و تحویل یک محصول یا خدمت درگیرند. این سلسله، از تامینکنندگان مواد خام آغاز شده و تا مشتری نهایی ادامه مییابد. مدیریت زنجیره تامین[۸]، یکی از رویکردهای موثر و کارآمد است که موجبات کاهش هزینه تولید و زمان انتظار را فراهم میآورد. این نگرش ارائه خدمات مطلوبتر به مشتریان را تسهیل می کند و فرصت و مجال نظارت اثر بخش در سیستم های حمل و نقل، موجودی و شبکه های توزیع[۹] را تضمین می کند. به این ترتیب سازمان می تواند از انتظارات و خواسته های مشتریان فراتر رود. امروزه سازمانها با مشتریانی رو به رو هستند که خواهان تنوع بالا در محصولات، هزینه های پایین، کیفیت بالا و پاسخگویی سریع میباشند.
سازمانها به خوبی میدانند که نیاز به زنجیره تامین کارا دارند تا بتوانند در بازار جهانی و اقتصاد شبکهای و به هم پیوسته امروز، توان رقابت داشته باشند (Baziotopoulos, ۲۰۰۴). بسیاری از شرکتهای با تجربه بر این باورند که انتخاب تأمینکننده، مهمترین فعالیت یک سازمان به شمار میآید. همچنین از آنجا که عملکرد تأمینکنندگان، اثر اساسی بر موفقیت یا شکست یک زنجیره دارد، هم اکنون انتخاب تأمینکننده، یک وظیفه استراتژیک شناخته میشود. در نتیجه، تصمیمگیریهای نادرست در زمینه انتخاب تأمینکنندگان، پیامدهای منفی و زیانهای بسیاری را برای شرکت به همراه خواهد داشت. بنابراین یافتن روش های مناسب برای انتخاب مناسب تامینکنندگان که از مهمترین اجزا زنجیره تامین میباشند، دارای اهمیت فراوانی است. از طرفی، از آنجا که مواد خام و قطعات، مهمترین بخش از هزینههای یک شرکت را به خود اختصاص میدهند، مدیریت خرید صحیح، اهمیت قابل توجهی در کارایی، اثربخشی و سودآوری یک موسسه دارد. از سوی دیگر، امروزه با توجه به مفاهیم جدید مدیریت زنجیره عرضه و موارد مشابه که موجب ایجاد مشارکت با تأمینکنندگان و روابط نزدیک شرکت با تأمینکنندگان میشود، دیگر تأمینکنندگان و مشتریان، به عنوان رقبای سازمان شناخته نمیشوند، بلکه اعضایی از یک مجموعه اصلی با نام زنجیره تأمین هستند که هدف هر یک، حداکثر کردن سود و افزایش بهرهوری کل زنجیره است.
[۱] supply chain
[۲] Multiple Criteria Decision Making
[۳] fuzzy set theory
[۴] Fuzzy Multiple Criteria Decision Making
[۵] Analytical Hierarchy Process
سایت های دیگر :
آخرین نظرات