با توجه به مطالبی که ذکر شد، می توان نتیجه گرفت که چسبندگی هزینه ها می تواند با محافظه کاری و محافظه کاری با چسبندگی هزینه ها اشتباه گرفته شود. به عبارت دیگر، عدم تقارن زمانی سود می تواند از هر دو پدیده محافظه کاری و چسبندگی هزینه ها ناشی شود. بنابراین سؤال اصلی این تحقیق، این است که آیا واقعاً به طور همزمان، محافظه کاری و پدیده چسبندگی هزینه ها وجود دارد و آیا چسبندگی هزینه ها می تواند بر مقدار عدم تقارن زمانی سود شناسایی شده ناشی از محافظه کاری اثر بگذارد یا نه؟
1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
اندازه گیری، فرایند توصیف برخی از ویژگی های یک پدیده با بهره گرفتن از اعداد و ارقام به صورت قابل اطمینان و معتبر است. بنابراین، یکی از مباحث مهم در هر پژوهش، اندازه گیری دقیق پدیده ها تا حدامکان است. با توجه به این که در پژوهش های پیشین اثر متقابل محافظه کاری و چسبندگی هزینه ها در نظر گرفته نشده است، به نظر می رسد میزان محافظه کاری برآورد شده بیش از مقدار واقعی آن اندازه گیری شده باشد. به همین منظور، هدف این تحقیق اندازه گیری دقیق تر محافظه کاری از منظر عدم تقارن زمانی سود می باشد.
1-4. نتایج مورد انتظار و اهداف اساسی پژوهش
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عدم تقارن زمانی سود ناشی از محافظه کاری و چسبندگی هزینه ها است. به عبارت دیگر، هدف این پژوهش ارائه و آزمون تجربی مدلی برای تفکیک اثر متقابل پدیده محافظه کاری و چسبندگی هزینه ها است.
نتایج این تحقیق در برگیرنده ی اطلاعات با اهمیتی در ارتباط با چگونگی رفتار هزینه ها خواهد بود که می تواند توسط استفاده کنندگان به ویژه حسابداران، مدیران، تحلیلگران مالی و حسابرسان برای ارزیابی ها و تصمیم گیری های خود استفاده شود. اغلب نوشته ها و مباحث مطرح شده در کتب حسابداری مدیریت در ارتباط با چگونگی رفتار هزینه ها، روش هایی (به عنوان مثال روش تجزیه و تحلیل رگرسیون) را به منظور برآورد میانگین تغییرات در هزینه ها به ازای یک واحد تغییر در محرک هزینه ارائه کرده اند. استفاده از چنین مدل هایی بدون توجه به ویژگی چسبندگی هزینه ها به محاسبه کم تر از واقع تغییرات در هزینه ها هنگام افزایش سطح فعالیت و محاسبه بیشتر از واقع تغییرات در هزینه ها هنگام کاهش سطح فعالیت منجر خواهد شد.
اصول بودجه ریزی انعطاف پذیر نیز اغلب مبتنی بر فرض تغییرات متناسب هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت بودجه شده است. چنین روش های بودجه ریزی بدون توجه به ویژگی چسبندگی هزینه ها احتمالاً با انحرافات زیادی مواجه خواهد شد.
روش معمول در تجزیه و تحلیل صورت های مالی، محاسبه و مقایسه نسبت هزینه ها (عملیاتی، اداری، عمومی و فروش) به فروش خالص برای شرکت های یک صنعت یا یک شرکت در دوره های زمانی مختلف است. تحلیلگران مالی افزایش غیرمتناسب در هزینه های اداری، عمومی و فروش را یک علامت منفی بر ای عملکرد مالی مدیریت می دانند؛ زیرا این افزایش غیرمتناسب در هزینه ها را احتمالاً ناشی از عدم کنترل صحیح هزینه ها توسط مدیریت یا تلاش های بی نتیجه در امر فروش کالا می دانند. چنین تجزیه و تحلیل هایی ممکن است گمراه کننده باشد؛ زیرا فرض اساسی چنین تجزیه و تحلیل هایی تغییرات متناسب هزینه ها با سطح فروش است در حالیکه با توجه به نتایج این پژوهش، چنین فرضی برای یک مجموعه از داده ها که در برگیرنده ی دوره های افزایش و کاهش سطح فروش باشد، معتبر نیست.
حسابرسان نیز در هنگام بررسی های تحلیلی فرض تغییرات متناسب هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت را پذیرفته و به کار می گیرند. درک بهتر چگونگی تغییرات هزینه های عمومی، اداری و فروش نسبت به تغییرات فروش می تواند حسابرسان را در انجام هر چه بهتر بررسی های تحلیلی یاری کند.
مدیریت واحدهای تجاری با در دست داشتن منابع و امکانات، به انجام پیش بینی هایی قابل اعتماد می پردازند و با انتشار عمومی این پیش بینی ها، کارایی بازارهای مالی را افزایش می دهند. مطالعات پیشین نشان می دهند که پیش بینی های مدیریت بر قیمت سهام، نقدینگی بازار سهام و پیش بینی تحلیلگران تأثیر می گذارد. بنابراین آگاهی دقیق از پدیده چسبندگی هزینه ها و محافظه کاری، مدیران را در پیش بینی بهتر سودهای آتی، یاری می رساند.
به طور معمول، مدیران تمایل دارند که وضعیت شرکت را بهتر از وضعیت واقعی آن نشان دهند، به همین منظور عده ای محافظه کاری را نوعی عامل بازدارنده ی مدیریت برای بیان آینده ای بیش از حد خوش بینانه می دانند. بنابراین با محاسبه دقیق تر میزان محافظه کاری، سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع، بهتر می توانند نسبت به وضعیت جاری و آتی شرکت، قضاوت کنند.
1-5. استفاده کنندگان از نتایج پایان نامه
استفاده کنندگان از نتایج این تحقیق عبارتند از:
دانشگاهیان و پژوهشگران
بورس اوراق بهادار تهران
مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مدیران سایر شرکت ها
سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار و هیئت مدیره شرکت ها
افراد و نهادهای حرفه ای درگیر مسائل مالی و حسابرسان
1-6. فرضیات تحقیق
فرضیه های تحقیق به ترتیب زیر ارائه می گردد:
فرضیه شماره 1: با در نظر گرفتن اثر فروش، محافظه کاری منجر به عدم تقارن بین سود و بازده مثبت سهام در برابر بازده منفی سهام می شود.
فرضیه شماره 2: با در نظر گرفتن اثر بازده سهام، چسبندگی هزینه ها منجر به عدم تقارن بین سود و افزایش در فروش در برابر کاهش فروش می شود.
فرضیه شماره 3: اگر محافظه کاری در داده ها وجود داشته باشد، با در نظر گرفتن اثر چسبندگی هزینه ها عدم تقارن زمانی سود با توجه به واکنش به اخبار خوب در برابر اخبار بد، بایستی با افزایش اندازه شرکت، کاهش یابد.
فرضیه شماره 4: اگر محافظه کاری در داده ها وجود داشته باشد، با در نظر گرفتن اثر چسبندگی هزینه ها عدم تقارن زمانی سود با توجه به واکنش به اخبار خوب در برابر اخبار بد، بایستی با افزایش نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، افزایش یابد.
فرضیه شماره 5: اگر محافظه کاری در داده ها وجود داشته باشد، با در نظر گرفتن اثر چسبندگی هزینه ها عدم تقارن زمانی سود با توجه به واکنش به اخبار خوب در برابر اخبار بد، بایستی با افزایش اهرم، افزایش یابد.
فرضیه شماره 6: اگر چسبندگی هزینه ها در داده ها وجود داشته باشد، با در نظر گرفتن اثر چسبندگی هزینه ها، میزان برآورد محافظه کاری کاهش می یابد.
17. روش تحقیق
این تحقیق از لحاظ همبستگی و روششناسی، از نوع شبهتجربی و در حوزه تحقیقات پس رویدادی و اثباتی حسابداری قرار دارد. این تحقیق با بهره گرفتن از اطلاعات واقعی صورت میگیرد و چون می تواند در فرآیند استفاده از اطلاعات کاربرد داشته باشد، لذا نوعی تحقیق کاربردی محسوب میشود. روش پسرویدادی روشی است که در آن، تحقیق با بهره گرفتن از اطلاعات گذشته و مطالعه روابط گذشته متغیر وابسته و متغیرهای مستقل به بررسی روابط بین آنها می پردازد. به عبارت دیگر روش پسرویدادی روشی است که از روی اطلاعات گذشته و از روی معلول، به یافتن علت احتمالی می پردازد.
آخرین نظرات