سیستمهای مدیریت زنجیرهتأمین، سازمانها را قادر میسازند تا فرآیندهای زنجیرهتأمین داخلی و خارجیشان را ساده و مؤثر کنند و مدیریت، آنچه را که تولید میشود، ذخیره میشود و تحویل داده میشود با بهره گرفتن از اطلاعات دقیق فراهم آورد. با اجرای یک سیستم مدیریت زنجیره تأمین یکپارچه، سازمانها میتوانند عرضه و تقاضا را با یکدیگر یکسان کنند، سطوح موجودی را کاهش دهند؛ خدمات تحویل را بهبود دهند و زمان ارائه محصول به بازار را سرعت بخشند و از داراییها بهطور کارآمدی استفاده کند. سیستم مدیریت زنجیرهتأمین مؤثر؛ باعث ارتقاء عملکرد سازمانی در عرصههای بهبود خدمات به مشتری و کاهش هزینه و به کارگیری پول نقد میشود(رودساز و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۲۶۶).
در رقابتهای جهانی موجود در عصر حاضر باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری برکیفیت بالا و خدمترسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها بیش از این نمیتوانند به تنهایی از عهده تمامی کارها برآیند. در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان، نیازمند یافتهاند. با توجه به نقش و اهمیت مدیریت زنجیرهتأمین و افزایش رقابت میان سازمانها، این پژوهش«به بررسی شیوه های مدیریت زنجیرهتأمین و تأثیر آن بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی، در شرکتها و واحدهای تولیدی استان کرمانشاه می پردازد.
۱-۴- اهداف پژوهش
بررسی تأثیر شیوه های مدیریت زنجیرهتأمین بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه
بررسی تأثیر شیوه های مدیریت زنجیرهتأمین بر مزیت رقابتی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه
بررسی تأثیر مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه
۱-۵- اهداف کاربردی پژوهش
هدف کاربردی از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر شیوه های مدیریت زنجیره تأمین است که بهطور مؤثر و کارآ برای رسیدن به سطح بالایی از مزیت رقابتی و در نتیجه سطح بالایی از عملکرد سازمانی مثمر ثمر هستند. از آنجایی که مدیریت زنجیرهتأمین با افزایش رقابت در میان سازمانها به عنوان یک عامل کلیدی درکسب موفقیت برای هر سازمانی محسوب میشود، نتایج حاصل از این پژوهش می تواند در بخشهای مختلف تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
۱-۶- سؤالات پژوهش
شیوه های مدیریت زنجیرهی تأمین چگونه بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه تأثیر دارد؟
شیوه های مدیریت زنجیرهی تأمین چگونه بر مزیت رقابتی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه تأثیر دارد؟
مزیت رقابتی چگونه بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه تأثیر دارد؟
۱-۷- فرضیه های پژوهش
۱) شیوهی مدیریت زنجیرهتأمین تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه دارد.
۲) شیوهی مدیریت زنجیرهتأمین تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه دارد.
۳) مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه دارد.
۱-۸- بیان متغیرهای پژوهش در غالب یک مدل مفهومی
جهت طراحی یک نظام تأمین و مدیریت آن بهصورت کارآ و مؤثر، نیاز به برخورداری از یک چارچوب نظری مناسب است؛ بدیهی است بدون چنین چارچوبی نمیتوان به یک نظام هماهنگ و منسجمی دست یافت و انتظار داشت که عملکرد آن کارآ و مؤثر باشد. بدین منظور چارچوبهای مختلفی از طرف صاحبنظران مطرح شده است(احمدی، ۱۳۸۴، ص۴۰).
شکل ۱-۱ چارچوب پیشنهادی در این پژوهش را که توسط آقای لی و همکاران(۲۰۰۶) ارائه شده است، نشان میدهد که پایه پژوهش حاضر قرار گرفته است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش پیشنهاد سه فرضیه اصلی است؛ شیوه های مدیریت زنجیرهتأمین تأثیر غیرمستقیم بر عملکرد سازمان و تأثیر مستقیم بر مزیت رقابتی دارد؛ از طرفی مزیت رقابتی نیز بهطور مستقیم عملکرد سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد.
شکل ۱-۲ چارچوب توسعه یافته پژوهش آقای لی و همکاران را نشان میدهد، در این چارچوب برای شیوهی مدیریت زنجیرهتأمین پنج بُعد همکاری استراتژیک تأمینکنندگان، ارتباط با مشتری، اشتراک اطلاعات، کیفیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و تعویق ارائه شده است؛ جزئیات و تعاریف مربوط به عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در بخشهای بعدی توضیح داده میشود.
۱-۹- تعریف متغیرها
۱-۹-۱- تعریف عملیاتی
الف) شیوه مدیریت زنجیرهتأمین: شیوه های مدیریت زنجیرهتأمین، به مجموعه ای از فعالیتهای انجام شده در یک سازمان برای ترویج مدیریت مؤثر در زنجیرهتأمین تعریف میشود(لی و همکاران، ۲۰۰۶، ص۱۱۱). در این پژوهش برای بررسی شیوه های مدیریت زنجیرهتأمین(SCM)، ۵ شاخص معرفی شده اند که عبارتند از: همکاری استراتژیک تأمینکنندگان، ارتباط با مشتری، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، کیفیت اطلاعات اشتراکگذاری شده و تعویق؛ که به شرح زیر تعریف میشوند:
همکاری استراتژیک تأمینکنندگان: ارتباط بلند مدت بین سازمان و تأمینکنندگان؛ همکاری استراتژیک میان تأمینکنندگان به عنوان یک اهرم استراتژیک و قابلیت عملیاتی برای مشارکت سازمانی افراد، برای کمک به سازمان در دستیابی به مزیتهای رقابتی طراحی میشود(لی و همکاران،۲۰۰۶، ص۱۱۰).
ارتباط با مشتری: کسب و کارها همواره برای مشتریان ارزش قائلند، اما امروزه به مشتریان جهت سودآوری سازمان توجه بیشتری میشود، سازمانها دریافتند که تنها مزیت رقابتی پایدارشان در گرو ارتباط آنها با مشتریان است(رودساز،۱۳۸۹، ص ۲۶۷).
اطلاعات به اشتراک گذاشته شده(تبادل اطلاعات): تبادل اطلاعات لازم بین طرفین بهطور آگاهانه و ارادی است. این بُعد هر گونه اطلاعاتی را که به نحوی در ارائه خدمت موثر هستند، تضمین می کند(الوانی و اشرف زاده، ۱۳۸۷، ص۷۵). اشتراک اطلاعات بهمعنی وسعت بخشیدن به اطلاعات اختصاصی و بحرانی که به بخشهای مختلف زنجیرهتأمین ابلاغ میشوند، است(لی و همکاران،۲۰۰۶، ص۱۱۰).
کیفیت اطلاعات اشتراکگذاری شده: اشاره دارد به دقت، به موقع بودن، مناسب بودن، و اعتبار در مبادله اطلاعات(لی و همکاران، ۲۰۰۶، ص۱۱۰).
تعویق: این شیوه بیان کننده حرکت رو به جلو یک یا چند فعالیت(ساخت، یافتن منابع و تحویل) در زنجیرهتأمین برای آغاز یک فعالیت جدید است(لی و همکاران، ۲۰۰۶، ص۱۱۰).
ب) عملکرد سازمانی: عملکرد سازمانی اشاره دارد به اینکه چگونه یک سازمان در رسیدن به اهداف بازار محور و اهداف مالی خود به خوبی عمل می کند(لی و همکاران، ۲۰۰۶، ص۱۱۱)، در این پژوهش به بررسی ۲ شاخص، عملکرد بازار ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات