دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت بازرگانی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی
عنوان:
رابطه بین کیفیت خدمات شهری و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری(مطالعه موردی شهر آستانه اشرفیه)
استاد راهنما:
دکترمحمدرضا آزاده دل
استاد مشاور:
دکترابراهیم چیرانی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول کلیات تحقیق 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 3
1- 3- اهمیت و ضرورت موضوع. 7
1-4- اهداف تحقیق 11
1-5- سوالات تحقیق 11
1-6-فرضیه های تحقیق 12
1-7- چارچوب نظری تحقیق 13
1- 8 – قلمرو تحقیق 19
فصل دوم مبانی نظری تحقیق 20
2-1- مقدمه. 21
2-2- کیفیت خدمات به مشتریان (شهروندان) 21
2-3- تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری 36
2-4- پیشینه تحقیقات انجام شده 42
فصل سوم روش اجرای تحقیق 51
3-1- روش اجرای تحقیق 52
3-2 – جامعه آماری و نمونه های تحقیق 52
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری 54
3-4- روش و ابزار گردآوری داده های تحقیق 55
3-5-روایی و پایایی ابزار تحقیق 56
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 57
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق 59
4-1- مقدمه. 59
4-2- توصیف متغیرهای تحقیق 60
4-3-آمار استنباطی 79
فصل پنجم نتیجه گیری،پیشنهادات. 85
5- 1- مقدمه. 86
5-2- نتایج یافته های تحقیق 86
5-3- ارائه پیشنهادات. 93
5-4- محدودیت های تحقیق 95
5-5-پیشنهادات برای تحقیقات آینده 95
منابع تحقیق 97
پیوست ها 103
چکیده
عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از پایدارترین منابع درآمدی سالم شهرداریها، محسوب شده که به موجب قانون نوسازی و عمران شهری (1347) از شهروندان دریافت می گردد. ولی بخش مهم و قابل توجهی از عوارض نوسازی و عمران شهری توسط شهروندان پرداخت نمی شود و شهروندان به دلایل گوناگون تمایلی برای پرداخت این گونه عوارض و وجوه قانونی ندارند. پایین بودن کیفیت خدمات شهری از دید شهروندان می تواند یکی از دلایل این عدم رغبت باشد. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه رابطه بین کیفیت خدمات شهری و تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری در آستانه اشرفیه می باشد. این تحقیق، پژوهشی توصیفی با 6 فرضیه در خصوص رابطه مورد بحث است.
جهت گردآوری داده ها در خصوص کیفیت خدمات شهری از پرسشنامه سروکوال و برای سنجش تمایل شهروندان از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق نیز 384 شهروند آستانه اشرفیه بودند، که حداقل دارای مالکیت یک واحد مسکونی یا تجاری یا قطعه زمین با کاربری مسکونی، در محدوده شهر بوده و حداقل یک بار به شهرداری مراجعه نموده باشند. یافته ها نشان می دهد که به نظر شهروندان، کیفیت خدمات شهری و همچنین تمایل آنها به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری، پایین تر از حد متوسط می باشد. افزایش یا کاهش کیفیت خدمات شهری در افزایش یا کاهش تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری تاثیری نخواهد شد و برعکس.
برخی از دلایل مختلف کمک می کند که در این شرایط نیاز به تحقیقات بیشتر می باشد. با این حال، با توجه به تجزیه و تحلیل تمایل به پرداخت عوارض شهروندان و همچنین نتایج حاصل از مطالعات قبلی، می توان نتیجه گرفت که تمایل به پرداخت عوارض در درجه اول در گرو یک آمادگی ذهنی متأثر از فضای حاکم بر روابط میان شهروندان و مقامات محلی، فضای حاکم بر هنجارهای اجتماعی از طریق مناسبات گروهی و شبکه های سازمانی، و نیز هنجارها و باورهای شخصی شهروندان می باشد. لذا اولین قدم مدیریت شهری می بایست، در جهت افزایش آگاهی شهروندان به کارکردهای قانون نوسازی و عمران شهری و نقش سازنده پرداخت بموقع این عوارض، در عمران و آبادانی شهر باشد.
کلید واژه ها: عوارض نوسازی و عمران شهری، کیفیت خدمات شهری، تمایل به پرداخت، مدل سروکوال، مدیریت شهری
1-1- مقدمه
پس از شکل گیری حیات و با گذشت زمان، رابطه ی متقابل انسان ها در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و . . . پیچیده تر گردید. (بریمانی،1383،ص126) تحولات اقتصادی، گسترش مراکز صنعتی بازرگانی و پدیده های ناشی از پیشرفت تکنولوژی در شهرها، مسایل و مشکلات متعددی برای زندگی شهری به وجود آورد. (طاهری،1377،ص10) و شکل گیری سازمان هایی را برای تولید کالا و خدمات و قبول مسؤولیت اداره ی امور زندگی شهروندان ضروری ساخت. (گلابی،1379،ص114) ایجاد سازمانی به نام شهرداری، عالی ترین تدبیری بود که از طرف دنیای متمدن برای پاسخگویی به نیازمندی ها و توقعات بی شمار ساکنین شهرها به کار برده شد. (طاهری)
آخرین نظرات