عکس ها و اشکال مربوط به این مطلب در فایل اصلی پایان نامه موجود است
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :(فایل کامل موجود است)
۲-۲-۲ تجارت الکترونیکی
حدود ۱۲۳ سال از اختراع تلفن توسط الکساندرگراهام بل میگذرد. اختراع بل در سال ۱۸۷۶، تجارت الکترونیکی را به گونه ای که امروز شناخته میشود، پی ریزی کرد. برخی بر این عقیدهاند که به کارگیری عدد بی اهمیت صفر در محاسبات رقمی، ستون فقرات تجارت الکترونیکی است که از شبه قاره هند سرچشمه میگیرد. تجارت الکترونیکی در شکلی که امروزه شیوه کارکردن همه ما را متحول کرده است، ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد. امروزه پست الکترونیکی تبدیل به یکی از عمومیترین ابزارهای تجاری و کسب اطلاعات از طریق جستجوی سایتهای وب، شده است. این امکان عملاً تحت تأثیر همگرایی خلاق تلفن و کامپیوتر، به واسطه اینترنت در اختیار جامعه قرار میگیرد. تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزی آن، ریشه در دو پدیده دارد: اینترنت و مبادله الکترونیکی دادهها، منشاء زمانی هر دو این پدیدهها به دهه ۱۹۶۰ باز میگردد.
پیشرفتهای صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هم چنین پیدایش اینترنت، مفاهیم جدیدی را با خود وارد دنیای کسب و کار و مدیریت کردهاند که از آن جمله میتوان به سازمانهای مجازی، تجارت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی و بسیاری مفاهیم الکترونیکی دیگر اشاره کرد. رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات در حال متحول کردن اقتصاد است. جستجو برای دستیابی به روشهای کاراتر برای انجام امور تجاری منجر به ایجاد انقلابی در عرصه تجارت شده است. این انقلاب را تجارت الکترونیکی نامیدهاند. به طور کلی تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات با بهره گرفتن از شبکههای کامپیوتری از جمله اینترنت (حسن قلی پور و شریفی،۱۳۸۴، صص ۶۶-۶۵). تجارت الکترونیکی به رشتههای گوناگون علمی باز میگردد. به عبارت دیگر میان رشته ای[۳] است. برای مثال به رشتههایی چون: بازاریابی، علوم رایانه، مالی، مدیریت، اقتصاد، حسابداری و حسابرسی، محیط حقوقی و اخلاقی مرتبط است (فتحیان و مهدی نور،۱۳۸۹، ص ۶۷).
۲-۲-۲-۱ مرکز تسهیل تجارت و تجارت الکترونیک سازمان ملل متحد[۴]:
همزمان با پیشرفتهای حاصله در فناوریهای ارتباطی، شیوههای انجام امور تجاری و بهتبع آن، نهادهای مدیریت بینالمللی آنها نیز دچار تحول شده است. مرکز تسهیل تجاری و تجارت الکترونیک سازمان ملل یکی از نتایج این تحولات است. مرکز تسهیل تجاری و تجارت الکترونیکی سازمان ملل موسوم به «مرکز سی فاکت سازمان ملل» از سال ۱۹۹۷ به عنوان جایگزین تشکیلات قدیمیتری موسوم به گروه کاری شماره چهار و زیر مجموعهای از کمیسیون اقتصادی اروپا و شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، با هدف اصلی توسعه و ترویج مراحل و روشهای ساده، شفاف و مؤثر برای تجارت جهانی تأسیس شده و عمده فعالیتهای مرکز مزبور پیرامون دو محور اصلی یعنی تسهیل تجاری و تجارت الکترونیکی متمرکز میباشد.
در محور تسهیل تجاری بطور عمده فعالیتها و اقدامات مربوط به تدوین و به روز آوری توصیههایی در ارتباط با الگوسازی و استانداردسازی روشها و اسناد تجارت، نظامهای کدینگ بینالمللی و ارائه بهترین روشها در تجارت به دولتهای جهان و در محور تجارت الکترونیکی بطور عمده تدوین، ارائه و پشتیبانی استانداردهای جهانی تجارت الکترونیکی، بررسی و تدوین توصیهها و اسناد گوناگون حقوقی و قانونی تجارت الکترونیکی و بسط و ارائه فنآوریهای گوناگون در این زمینهها در مد نظر قرار دارد.
نزدیک به ۲۵ سازمان تخصصی بینالمللی و منطقهای مرتبط با ابعاد گوناگون تجارت بینالمللی در مرکز سی فاکت حضور فعال دارند. سازمان جهانی تجارت، سازمان جهانی گمرک، اتحادیه بینالمللی مخابرات، سازمان بینالمللی استانداردها (ایزو)، مرکز بینالمللی شمارهگذاری کالا و خدمات، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) و اتاق بازرگانی بینالمللی از جمله این سازمانها به شمار میروند.
پنج گروه تخصصی همراه با زیرگروههای کاری مربوط به آنها تحت عناوین گروه مراحل کسب و کار و تجارت بینالملل، گروه مدیریت اطلاعات محتوایی، گروه فنآوریهای کاربردی، گروه تکنیکها و متدولوژیها و بالاخره گروه حقوقی، تحت مرکز سی فاکت فعالیت دارند و گزارشات پیشرفت کار آنها در اجلاسهای عمومی سالیانه سی فاکت در شهر ژنو کشور سوئیس ارائه میشود. در حال حاضر در ساختار تشکیلات جهانی مرکز سیفاکت سازمان ملل یک گروه موسوم به گروه راهبری سیفاکت[۵] تحت مرکز تسهیل تجاری و کسب و کار الکترونیکی سازمان ملل وجود دارد که پانزده عضو دارد و سهم آسیا دو نماینده میباشد که یکی از اعضای آسیایی آن جمهوری اسلامی ایران میباشد. گروه راهبری سیفاکت به منظور انجام فعالیتهای خود شش گروه کاری زیر را ایجاد نمود:
- گروه کاری روشهای تجارت الکترونیک بینالمللی
- گروه کاری تجزیه و تحلیل مراحل کسب و کار
- گروه کاری تکنیکها و متدلوژیها
- گروه کاری حقوقی
- گروه کاری ادیفاکت
- گروه کاری کد (زارعی و مقدسی،۱۳۹۱، صص۱۴۴-۱۴۳).
۲-۲-۳ مدلهای انتقال دادهها در گمرک الکترونیکی
جهت انتقال اطلاعات در زنجیرهها روشهای مختلفی موجود میباشد که روش سنتی یا سیستم کاغذی اولین روش میباشد که امروزه بنا به دلایلی مانند تاخیرات در زمان ارسال، اشتباهات فردی و هزینههای زیاد این روش دیگر نمیتواند پاسخگوی نیازهای زنجیره باشد و لذا چاره ای برای مدیران زنجیره نیست که به فناوری اطلاعات روی آورند تا بتوانند پاسخگوی مشتریان زنجیره و سهامداران و ذینفعان آن باشند. در ادامه انواع مدلهایی که برای انتقال اطلاعات موجود میباشند ارائه میشود.
مدلهایی که میتوان با بهره گرفتن از آنها امر به اشتراک گذاری اطلاعات را در هر زنجیره انجام داد سه نوع هستند که در ذیل به آنها اشاره میشود:
مدل ساده انتقال اطلاعات: این مدل در شکل (۲- ۱) آورده شده است. در این نوع انتقال دادهها، هر نهاد فقط اطلاعات را به بالاتر ارجاع میدهد و بالادستی پایگاه داده ای دارد که تصمیمات لازم را اتخاذ می کند. سیستم EDI-Based از این مدل استفاده میکند:
B |
A |
سیستم اطلاعاتی |
شکل ۲- ۱: مدل ساده انتقال دادهها
(منبع: هائو[۶]،۱۹۹۸، ص ۱۹)
مدل شخص ثالث[۷]: در این مدل شخص ثالثی اطلاعات را در یک بانک داده ای برای اعضای زنجیره نگهداری میکند. این شخص ثالث ممکن است خدماتی هم برای اعضای زنجیره انجام دهد، مانند شرکت اینستیل[۸] که بین توزیع کنندهها و مصرف کنندههای مواد غذایی فعالیت میکند و علاوه بر نگهداری دادهها، خدمات ارتباط الکترونیکی نیز انجام میدهد. در شکل (۲- ۲) این مدل مشاهده میشود:
آخرین نظرات