مطالعه به روش کمی (پیمایش) و کیفی (مصاحبه عمیق) انجام شده است. اطلاعات در قالب سؤالات بسته، باز و نیمه باز از طریق پرسشنامه و مصاحبه عمیق و به منظور دستیابی به تجزیه و تحلیل راهبردی (SWOT) نقاط قوت، ضعفها، فرصتها، و تهدیدهای اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، سیاسی- مدیریتی، قانونی- حقوقی و فضایی- کالبدی مربوط به مشارکت شهروندان در امور شهری به دست آمده است.
نتایج نشان داد که مشارکت شهروندان به طور اعم در ایران و به طور اخص در تهران دارای موانع ساختاری، اجتماعی– فرهنگی، سیاسی- مدیریتی، حقوقی و فضایی است. الگوهای مشارکت بسته به شدت و ضعف هر یک از این عوامل متفاوت است. در برخی موارد علی رغم تاکید مدیریت ارشد شهرداری تهران بر ضرورت مشارکت شهروندان در امور شهری، این ضرورت از سوی مدیران شهری و شهروندان پیگیری نمیشود و مشارکت شهروندان عمدتاً صوری، سمبلیک و نمادین است.
با توجه به اهمیت اطلاع مدیران محترم از یافتههای تحقیق، به طور خلاصه نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدها شهروند محوری و مشارکت شهروندی در ابعاد اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، سیاسی- مدیریتی، قانونی- حقوقی و فضایی- کالبدی بیان میگردد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
دانلود پایان نامه ارشد: مدیریت پایدار شهری با تاکید بر مشارکت شهروندان
۱- حوزه اجتماعی- فرهنگی
نقاط قوت:
سرمایه اجتماعی یکی از مهمترین نقاط قوت یک جامعه است که عامل کنترل اجتماعی نیز محسوب میشود. احساس شهروندی ظرفیتهای مردم را در بهبود امور شهری به کار میگیرد. تقویت این سرمایه منوط به رشد تشکلهای غیردولتی، نهادها و شورایاریها در سطح محلی و منطقهای است.
مدیریت شهری با ایجاد کانونهای مشارکتی و کارگاهها، همایشها و سمینارهای آموزشی از پتانسیل زنان و بازنشستگان در بهبود مدیریت شهری استفاده کند. احساس توانمندی، احترام و پرستیژ اجتماعی این اقشار را تقویت کند. از این تجربیات در بهبود امور محلهای میتوان کمک فراوانی گرفت و با تقویت اثرگذاری آنان، از بروز افسردگیها و احساس پوچی و ناتوانیشان نیز جلوگیری نمود.
مشارکت جوانان، عامل مهمی در بهبود نارساییها و مشکلات است. جوانان در امور فرامحلهای تلاش قابل ملاحظهای دارند. ناپختگی و تجربه کم آنان را با بهرهگیری از تجربیات بزرگان، بزرگسالان و بازنشستگان میتوان جبران کرد. مدیریت شهری میتواند با تشکیل اتاق فکر مشاوران جوان و تقویت تعامل آنان با اقشار مجرب، ضمن ایجاد احساس تعهد و مسئولیتپذیری، افراد را به کنترل رفتارهای خود و دیگران وادار سازد و از نظرات و دیدگاههای آنان در بهبود زندگی اجتماعی و امور شهری بهره گیرد.
نقاط ضعف:
مهمترین نقطه ضعف موجود، فقدان سرمایه اجتماعی است. تغییرات مدیریتی در سطوح کلان، منازعات کسب قدرت و نادیده گرفته شدن منافع ملی، خصلت اثرگذاری گروههای مختلف جامعه را خنثی میسازد. توسعهنیافتگی یک جامعه رابطه مستقیمی با سیاسی شدن آن و پراکندگی و تضاد نیروهای سیاسی اجتماعی دارد. مخل ایجاد ثبات و آرامش در جامعه بوده و مشارکت همه جانبه و پایدار را بر نمیتابد.
نبود مکانیزم روشن مشارکت و نحوه عمل افراد و گروهها در امور مشارکتی نقطه ضعف دیگری است. علی رغم شعار مردم محوری در مجموعه کلان مدیریت شهری، هنوز دیوان سالاری حاکم است و مشارکت به سوی عملیاتی شدن گام برنداشته است. بین مدیران شهری و شهروندان نسبت به حقوق و تکالیف یکدیگر شناخت درست و متقابلی وجود ندارد. تکیه مدیریت شهری بر منابع و بودجههای عمومی بوده است. ضعف در اولویتبندی تخصیص اعتبارات و هزینهکرد آنها بر بیاعتمادی و فقدان همدلی میافزاید.
فقدان اطلاع شورایاریها و شوراهای شهر به وظایف و اختیارات قانونی خود در مدیریت شهری موجب ایجاد تداخل و تعارض با مدیران شهری در انجام وظایف شده است. در مواردی مدیران شهری خود را در جایگاه قانونگذاری قرار میدهند و شوراها نیز در امور اجرایی دخالت میکنند.
فرصتها:
در سالهای اخیر رویکرد مدیریت شهری مشارکتی تقویت شده است. رویکرد مشارکت محوری با ایجاد سامانههای ۱۳۷ و ۱۸۸۸، نظارت مردم را بر مدیریت شهری به رسمیت شناخته است. مدیران شهری با حضور در رسانهها، گفتگو و ملاقات با مردم، ایجاد کانون مشاوران جوان، تشکیل کمیسیونهای تخصصی سمت و سوی مشارکتی شهروندان را تقویت مینمایند. گرایش به پاسخگویی و پذیرش نظارت مردم در بین مدیران شهری تقویت شده است. کمک گرفتن از منابع غیررسمی مورد وثوق مردم مانند تشکلها، ائمه جمعه و جماعات و معتمدین محل به جهت جایگاه ارزشی و معنوی آنان، فرصتی است که میتواند در اصلاح دیدگاهها نسبت به مدیریت شهری و جلب مشارکت واقعی و هدفمند شهروندان مؤثر واقع شود.
پتانسیل بالای جوانان و زنان تحصیل کرده دانشگاهی فرصتی است که میتواند مشارکت و استفاده بهینه از نیروی فعال و با انگیزه آنان را در تحقق منافع جمعی فراهم کند. مدیریت شهری با بهرهگیری از مراکز علمی و دانشگاهی در حوزههای مختلف علمی به تبیین علمی مشارکت و راهکارهای عملیاتی کردن آن پرداخته و به تدوین اساسنامه و منشور قانونی – اخلاقی مشارکت شهروندان اقدام نماید. اعلام سیاستهای اجرایی اصل ۴۴ فرصتی است در جهت جلب مشارکت و تعامل میان بخشهای سهگانه اقتصادی، که میتواند مشارکت مردم را در تصدیگری و نظارت بر جامعه و اقتصاد شهری افزایش دهد.
تهدیدها:
ایجاد تردید نسبت به اهداف مدیران شهری در جلب مشارکت یکی از تهدیدات موجود است. ایجاد بیاعتمادی نسبت به مدیران شهری، شهروندان را از مشارکت نا امید میسازد. بعضاً مدیریت شهری به ویژه در سطوح خرد و عملیاتی اعتقادی به اثرگذاری مشارکت شهروندان ندارد. مشارکت موجب معطل شدن کارها و طولانی شدن روند امور دانسته شده و این مدیران نسبت به محدود شدن اقتدار واکنش نشان میدهند.
عملکردهای بعضاً نادرست گذشته باعث شده که مردم از مشارکت، تلقی هزینه کردن صرف را داشته باشند. توزیع نامناسب امکانات فرهنگی به منظور گذران اوقات فراغت در مناطق و محلات شهر تهران، یأس و نامیدی جوانان و پناه بردن به دامن انحرافات و اعتیاد و… از دیگر تهدیدات است.
اسکان غیررسمی مهاجران یکی از تهدیداتی است که شهر تهران را تهدید میکند. حاشیهنشینی، تنوع فرهنگی و قومی، آبستن ناهنجاریها و معضلات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی است که تهران را تهدید میکند. سرمایه اجتماعی به شدت کاهش یافته و جو بیاعتمادی افزایش یافته است. مجتمعهای مسکونی، آپارتمانی و شهرکها و… ارتباط ارگانیکی با هم ندارند. روحیه بیاعتمادی به بیتفاوتی اجتماعی دامن زده است. افزایش خانوارهای تک نفره، دوگانگی رفتارها و روند کاهشی سطح اعتماد موجب گسترش فردگرایی در میان ساکنان شهر شده است. مردم به طور مرموزی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و من واقعی خود را از دیگران پنهان میسازند.
۲- حوزه اقتصادی
نقاط قوت:
تأمین منابع مالی مهمترین بخش از طرح و برنامه است. هیچ برنامهای حتی اگر به بهترین نحوی تدوین شده باشد، بدون منابع مالی قابل اجرا نیست. مدیران شهری بستری فراهم کنند که هر شهروند مطابق با توان و امکانات خود به بهبود کیفیت امور شهری کمک کند. شهرداریها میتوانند ضمن تفویض امور اجرایی از طریق مزایده و مناقصه با ایجاد رقابت بین بخشهای مردمی و خصوصی به تقویت نظارت، کنترل و سیاستگذاری برنامههای شهری بپردازند. مدیریت شهری با جلب حمایت اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی به تقویت توان مالی خود پرداخته و در جهت کاهش هزینههای مردمی اقدام کند.
دانلود پایان نامه ارشد: مدیریت پایدار شهری با تاکید بر مشارکت شهروندان
۴- حوزه قانونی- حقوقی
نقاط قوت:
از نقاط قوت در این زمینه ایجاد سامانههایی در جهت بهبود تعامل با مردم است. سامانه ۱۸۸۸ برای ارزیابی مدیران شهری و دریافت نظرات مردم درخصوص عملکرد مدیران اجرایی، و سامانه ۱۳۷ درخصوص ارائه پیشنهادات، شکایات و نظارت بر خدمات شهری است که به بازسازی اعتماد مردم و تقویت سرمایه اجتماعی کمک میکند. سیاستهای اجرایی اصل ۴۴، فرصتی است که میتواند موانع قانونی تفویض امور شهری را با ایجاد رقابت بین بخشهای مردمی و خصوصی بردارد. شهرداری با کمک گرفتن از نهادهای قانونی چون مجلس شورای اسلامی و… میتواند با رفع موانع حقوقی و تصویب قوانین به نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در امور شهری یاری رساند.
نقاط ضعف:
نقطه ضعف حقوقی، نبود تعریف جامع حقوق شهروندی است. علی رغم تاکید بر حقوق شهروندی، این حقوق تبیین نشده و در این زمینه اطلاعات کافی داده نشده است. عدم اطلاع مردم از حقوق خود به مدیران امکان میدهد که در پاسخگویی الزامی نداشته باشند. شهروندان به لحاظ حقوقی امکان پیگیری امور شهری را نداشته و نمیتوانند بر آن نظارت کنند.
سیاستگذاریها در سطوح مختلف به صورت متمرکز صورت میگیرد. لوایح، تنظیم بودجه و آئیننامههای اجرایی و دستورالعملها و… بدون توجه به خواست عمومی از سوی برنامهریزان دولتی انجام میشود. برنامههای شهری ضمانت اجرایی لازم را ندارند. فقدان سازوکارهای قانونی برای هدایت مطالبات شهروندان و ضمانت اجرا بخشیدن به برنامهها و… از نقاط ضعف عمده در این زمینه به شمار میرود.
فرصتها:
به موجب قانون اساسی مشارکت مردم در همه امور به رسمیت شناخته شده است. سازوکارهای قانونی مشارکت فراهم شده و باید مکانیزمهای تحقق مشارکت، براساس الگوهای مشارکتی تدارک دیده شود. با تغییر دیدگاه از حکومت شهری به حاکمیت شهری، این رویکرد میتواند در شهرسازی مشارکتی مد نظر قرار گیرد. جلب مشارکت بخشهای سهگانه در اجرای اصل ۴۴، فرصتی است که به تقویت مشارکت و اصل نظارت میانجامد. تحقق شعار عدالت اجتماعی در حوزه اقتصاد لزوم تدوین شیوههای قانونی و اجرایی مناسب را برای تحقق آن نشان میدهد.
تهدیدها:
با وجود تشکیل شوراها و شورایاریها هنوز به تشکلهای مردمی به عنوان یک مانع بر سر راه مدیریت شهری نگریسته میشود. فقدان قوانین مدون و رسمی برای تأثیرگذاری شوراها بر مدیریت شهری از تهدیدات مشارکت است. مقاومت شهرداریها در برابر تصمیمات و برنامههای شورا برای مشارکت مردم تهدید جدی است. در موازنه قدرت، شوراها و مردم در پلههای پائین قرار میگیرند. مدیریت شهری خود را سرپرست شهر میداند. عدم توازن قدرت در مدیریت شهری، بیتفاوتی مردم به مشارکت در امور شهری را دامن زده و مردم احساس میکنند در صورت مشارکت نه تنها چیزی به دست نمیآورند بلکه ممکن است چیزهایی را نیز از دست بدهند.
۵- حوزه فضایی- کالبدی
نقاط قوت:
مجتمعهای آپارتمانی میتوانند در پرداخت هزینهها، تعمیر و نگهداری فضای مسکونی و… همزیستی مسالمتآمیز و فضای مشارکتی شهروندان را یاری کنند. مدیریت شهری میتواند با تدوین و ارائه برنامههای آموزشی در تقویت فرهنگ آپارتمان نشینی و حقوق و تکالیف زندگی اجتماعی کمک کند.
احساس تعلق ساکنان به هویت محلهای، نقش محلات را در شکلدهی به مشارکت آگاهانه مردم در امور شهری پر رنگتر میسازد. شهرکهای مسکونی وابسته به سازمانها و نهادها برای اسکان کارکنان، ترکیب کالبدی شهر را تغییر دادهاند. مدیریت شهری میتواند با هماهنگی این نهادها و با ایجاد فضاهای ورزشی، تفریحی و فضای سبز و جلب مشارکت ساکنان، ضمن ارتقا کیفیت زندگی اجتماعی، کارکرد حمایتی و مشارکتی این اقشار را در جهت تقویت فرهنگ مشارکتی به کار گیرد.
نقاط ضعف:
تراکم مناطق و محلات مسکونی شهر تهران یکی از نقاط ضعف است. مناطق شمالی شهر دارای فضای وسیع و متراژ مسکونی بالاتر از تراکم کمتر و مناطق مرکزی و جنوبی با متراژ مسکونی کوچک دارای تراکم بیشتری است. علی رغم تراکم شدید، این مناطق دارای بیشترین بافت فرسوده هستند. تنگی کوچهها و معابر و بافت کهنه و فرسوده فضای نامناسبی را به لحاظ سکونت و شاخصهای زندگی فراهم کرده و افت کیفیت زندگی را به دنبال داشته است. آپارتماننشینی و محدودیت فضای زندگی، اجاره بهای مسکن و مشکلات فرزندان و… امکان مشارکت در امور شهری را برای مردم غیرممکن ساخته است.
تملک مناطق و زمینهای بلااستفاده توسط مدیریت دولتی تغییر کاربری داده شده و به تملک دولت درآمده است. در مقابل بخشی از این مناطق که در دست مردم بود از آنان گرفته شده یا مبالغ سنگینی بابت صدور اسناد مالکیت و عوارض و… از مردم گرفته شده است. این تبدیل به احسن متناقض که به نفع دولت و به ضرر مردم انجام گرفته است مردم را نسبت به ساماندهی مناطق حاشیهای بیتفاوت نموده به طوری که در امور ساماندهی و بهبود آن مشارکت نمیکنند.
فرصتها:
ساختار سنتی محلات یکی از فرصتهای موجود است. محوریت طرحها و برنامههای توسعه شهری تهران بر مبنای توسعه محلهای به احیای بافتهای شهری، مکانهای عمومی و الزامات فرهنگی و هنری انجامیده است. ایجاد فضاهای فرهنگی در پارکها، اماکن تفریحی، شهربازیها، سینماها، کتابخانهها، فرهنگسراها فرصت مناسبی برای مشارکت والدین، خانوادهها، بازنشستگان، جوانان و زنان میباشد تا اقشار مختلف ضمن گذران اوقات فراغت، تجارب و مهارت خود را در زمینههای مختلف اجتماعی فرهنگی به مخاطبان انتقال دهند.
تهدیدها:
از تهدیدهای موجود میتوان به بافتهای قدیمی و فرسوده مناطق تهران به ویژه مناطق مرکزی و جنوبی شهر اشاره کرد. سکونت اقشار آسیبپذیر امکان بهسازی و نوسازی بافتها را کاهش داده است. از طرف دیگر بافت مدرن در کنار بافت فرسوده موجب ایجاد معابر ناهمسان شده و چهره فیزیکی کوچهها، معابر و خیابانها را ناهمگون کرده است. حد و مرز فضایی – محلهای در شهر تهران قابل تفکیک نیست. هر نهادی تقسیم بندی خاصی از مناطق و محلات را طراحی کرده است. بین نهادها هماهنگی وجود ندارد و برنامهها و اقدامات یکدیگر را خنثی میسازند. سازمان فضایی از دیدگاه شهرداری بر مبنای منطقه و ناحیه طراحی شده است. شهروندان علاقمندند که مشارکت آنان در محله و محیط زندگیشان نمود پیدا کند.(مرکز مطالعات برنامه ریزی ،۱۳۹۰ص۸۸)
آخرین نظرات