پایان نامه : تملک اراضی توسط سازمانهای دولتی و تعارض آن با حقوق مالکانه ارسال شده در 16 اردیبهشت 1399 توسط نویسنده محمدی در بدون موضوع ند اول: تملک با توافق صاحب حق در قیمت 37بند دوم: تملک بدون توافق صاحب حق در قیمت 39مبحث دوم: روشهای پرداخت حقوق مالکین 41گفتار اول: پرداخت نقدی 42گفتار دوم: اعطای معوض 45گفتار سوم: اعطای تراکم 46گفتار چهارم: تغییر کاربری 47مبحث سوم: استثنائات وارده بر رعایت تشریفات قانونی تملک 48گفتار اول: فوریت اجرای طرح 49گفتار دوم: عدم تسریع که موجب ضرر و زیان گردد. 50گفتار سوم: حضور مالک و اشخاص خاص 50گفتار چهارم: پرداخت یا تودیع عادله در مدت سه ماه 51مبحث چهارم: دعاوی ناشی از تملک اراضی 51گفتار اول: اقدامات حقوقی 52بند اول: دعوای تصرف عدوانی 53بند دوم: دعوای ممانعت از حق 54بند سوم: دعوای مزاحمت از حق 54بند چهارم: خلع ید 55بند پنجم: مطالبه قیمت یا معوض اراضی در طرح 57گفتار دوم: اقدامات کیفری 58بند اول: شکایت تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق 59بند دوم: شکایت تخریب 59بند سوم: شکایت سوءاستفاده مأمورین و کوتاهی در انجام وظیفه قانونی 60گفتار سوم: طرح دعوی از طریق دیوان عدالت اداری 61فصل سوم: مبانی فقهی مورد بحث تعارض تملک اراضیمبحث اول: تقدم حقوق خصوصی بر حقوق عمومی 64گفتار اول: قاعده تسلیط 64گفتار دوم: قاعده ضمان ید 68مبحث دوم: تقدم حقوق عمومی بر حقوق خصوصی 70گفتار اول: قاعده ولایت بر ممتنع 70گفتار دوم: قاعده لاضرر 72نتیجهگیری و پیشنهادات 75منابع 77مقدمهانسانها اساساً نسبت به اموال خود، علاقه درونی دارند و همواره بین مال و مالک، یک وابستگی و رابطهای وجود دارد که این رابطه، به مالک مال این توانایی را میدهد که بتواند هر گونه دخل و تصرفی را در مال خود بنماید. بنابراین عواملی که باعث تحدید این تصرفات شود، از سوی مالک قابل پذیرش نبوده و با حقوق مالکانه در تعارض است.رابطه بین انسانها و اموالشان، مطابق قوانین ایران و همچنین احکام شرع مقدس اسلام به عنوان مالکیت خصوصی پذیرفته شده است.ماده 30 ق.م بیان میدارد: «هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد».این ماده بیانگر پذیرش مالکیت افراد نسبت به اموالشان از سوی قانونگذار بوده که از آن به عنوان اصل تسلیط تعبیر می شود، هر چند این اصل با استثنائاتی نیز محدود شده است.قانون مدنی ضمن محترم شناختن مالکیت خصوصی افراد، هر گونه تجاوز و تعرض به مالکیت آنها را ممنوع دانسته و برای متجاوزان مسئولیتهای کیفری و حقوقی در نظر گرفته است.مالکین اموال با عنایت به ماده 30 ق.م حق همهگونه تصرف در اموال خود را دارند اما از طرفی با وضع ماده 132 ق.م که معروف به قاعده لاضرر میباشد، این تصرفات محدود شده است.ماده 132 ق.م بیان میدارد:«کسی نمیتواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که بقدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد».این پایان نامه در سه فصل مستقل ارائه میگردد. در فصل اول به تعاریف و مفاهیمی چون تملک، مالکیت، دولت و سازمانهای دولتی، مفهوم برنامههای عمومی عمرانی و نظامی و همچنین حقوق عینی و اوصاف و اقسام آن به صورت مبسوط در سه مبحث میپردازیم.در فصل دوم که از چهار مبحث تشکیل گردیده است، تشریفات قانونی و نحوه تملک اراضی توسط دولت بیان شده و شرایط و ضوابط تملک توسط دستگاههای اجرایی و روش های پرداخت حقوق مالکین در راستای اجرای این گونه طرحها و همچنین استثنائات وارده بر رعایت تشریفات قانونی تملک توضیح داده میشود و در خاتمهی این فصل به دعاوی که ممکن است در راستای تملک اراضی پیش آید پرداخته میشود.فرضیات تحقیقعمده بحث این فصل توضیح این مطلب است که تشریفات تملک اراضی اشخاص در اجرای طرحهای عمومی و دولتی کدام است؟ و پاسخ به سؤالاتی از قبیل اینکه نحوهی تملک دولت در صورت توافق و یا عدم توافق صاحبان حقوق مالکانه با دولت چگونه است؟ روشهای پرداخت حقوق مالکین شامل چه مواردی است؟ و اینکه آیا اصولاً تصرف، پیش از پرداخت غرامت از سوی دستگاههای اجرایی از لحاظ قانونی ممکن است به این سؤالات و پرسشهای مشابه در این فصل به صورت تفصیل پاسخ خواهیم داد.در فصل سوم نیز مبانی فقهی مورد بحث تعارض تملک اراضی توسط سازمانهای دولتی با حقوق مالکانه اشخاص و مبانی فقهی تقدم حقوق خصوصی بر حقوق عمومی و همچنین مبانی تقدم حقوق عمومی بر حقوق خصوصی با توجه به قواعد فقهی در دو مبحث بررسی میگردد و به این موضوع پرداخته میشود که آیا تملک اراضی اشخاص توسط سازمانهای عمومی و دولتی با اصل حاکمیت اراده منطبق میباشد و به بررسی قواعدی چون قاعده تسلیط و ضمان ید در توجیه تقدم حقوق خصوصی بر حقوق عمومی و همچنین بیان قواعدی چون قاعده لاضرر و ولایت حاکم بر ممتنع در توجیه تقدم حقوق خصوصی پرداخته خواهد شد.پاسخ فرضیاتدر این پایان نامه به فرضیههایی از جمله اینکه تملک اراضی اشخاص توسط سازمانهای عمومی و دولتی با اصل حاکمیت اراده منطبق نمیباشد و اینکه طبق قانون تملک اراضی و املاک در اجرای طرحهای عمومی و دولتی تصویب طرح در کمیسیون مربوطه، انجام کارشناسی و در صورت اعتراض، انجام کارشناسی توسط هیئت سه نفره و سپس پرداخت مبلغ ارزش ملک براساس نظریه کارشناسی، از جمله تشریفات تملک اراضی توسط نهادهای عمومی و دولتی است و سایر مواردی از این قبیل بررسی خواهد شد.شایان ذکر است که در مورد تملک اراضی توسط سازمان های دولتی و تعارض آن با حقوق مالکانه اشخاص تحقیق مستقلی انجام نشده است. لیکن در برخی آثار حقوقی اشاراتی به آن شده است که در ذیل به برخی موارد اشاره میشود:1- کاتوزیان، ناصر، اموال و مالکیت، انتشارات میزان، چاپ دهم، سال1384، ص 148 بیان میدارد: «به همان نسبت که دخالت دولت در امور اقتصادی و تجاری فزونی مییابد و فکر ملی شدن صنایع تقویت میشود، مالکیت خصوصی نیز محدود میگردد و گاه نیز مالکان را ناچار به واگذاری حق خود میکنند.»تعداد صفحه :97
آخرین نظرات