جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :(فایل کامل موجود است)
ب- بررسی اعلامیه مربوط به استفاده از پیشرفت در زمینه علم و فن آوری به نفع صلح و برای مصلحت نوع بشر[۴]
اعلامیه مربوط به استفاده از پیشرفت در زمینه علم و فنآوری به نفع صلح و برای مصلحت نوع بشر در قطعنامه (سی) ٣٣٨۴ مورخ ١٠ نوامبر ١٩٧۵ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است. این اعلامیه در موضوع تغییرات ژنتیکی نیز کاربرد دارد، زیرا بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک علمی است که میبایست در جهت صلح و حمایت از حقوق بشر باشد و هدف مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تدوین این اعلامیه نیز جلوگیری از تضییع حقوق بشر ناشی از پیشرفت علوم جدید است.
همه کشورها مطابق ماده ۱ این اعلامیه میبایست تضمین نمایندکه از نتایج پیشرفتها در زمینه علم و فنآوری به نفع تقویت صلح و امنیت بین المللی، آزادی و استقلال و همچنین به منظور رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی مردمان و تحقق حقوق و آزادیهای بشر مطابق با منشور ملل متحد استفاده شود و در این زمینه کشورها باید همکاری بین المللی را ترویج و از آن حمایت کنند. همچنین مطابق ماده ۲ این اعلامیه همه کشورها باید برای پیشگیری از استفاده از پیشرفتها در زمینه علم و فنآوری، به ویژه به وسیله ارگانهای کشورها، به منظور محدود کردن یا مداخله در زمینه برخورداری افراد از حقوق بشر و آزادیهای بنیادین، به صورتی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاقهای بین المللی مربوط به حقوق بشر و سایر اسناد و مصوبات بین المللی مربوطه قید شده، تدابیر مناسب به عمل آورند.[۵]
در این اعلامیه مجمع عمومی بدین نکته اشاره می کند که دولتها میبایست در زمینه علوم جدید همچون فناوری دستکاری ژنتیکی چارچوب حقوقی مشخصی را تعیین کنند، لذا در ماده ۸ این اعلامیه بیان میدارد که همه کشور ها برای پیشگیری و ممانعت از بهره برداری از دستاوردها در زمینه علم و فنآوری به زیان حقوق بشر وآزادیهای بنیادین و منزلت و حیثیت شخص انسان، اقدامات موثر از جمله از طریق قانونگذاری به عمل آورند.[۶]
گفتار دوم: اقدامات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد[۷] (UNESCO)
یونسکو به عنوان یک اتاق فکر بینالمللی و مرکزی برای اطلاعرسانی و تبادلنظر با هدف وضع استانداردها و هنجارهای اخلاقی لازم در زمینه پیشرفتهای تکنولوژیک عمل می کند. بدین سبب این سازمان هماکنون رهبری جهانی در سازماندهی و حمایت از فعالیتهای بینالمللی در زمینه اخلاق زیستی و تغییرات ژنتیکی را به دست گرفته است. یونسکو با تکیه بر این رسالت خود مجموعه قوانین و هنجارهای زیر را در ارتباط با موضوع تغییرات ژنتیکی وضع کرده است که در مبحث چهارم فصل اول این پژوهش بدین اسناد پرداخته شد.[۸]
– اعلامیه جهانی ژنوم انسانی و حقوق بشر (۱۹۹۷)
– اعلامیه بینالمللی دادههای ژنتیک (۲۰۰۳)
– اعلامیه جهانی اخلاق زیستی و حقوق بشر (۲۰۰۵)
مقدمه اساسنامه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، ضمن آنکه بر انتشار گسترده فرهنگ و آموزش انسانها برای عدالت، آزادی و صلح به عنوان یک وظیفه مقدس تصریح میکند، وظیفه سازمان را پیشبرد و بهبود اهداف صلح بین المللی و رفاه مشترک بشریت از طریق روابط فرهنگی، علمی و آموزشی مردم جهان اعلام میدارد. بدینگونه اقدامات این سازمان با مسایل مربوط به حقوق بشر و تحولات حقوق بین الملل در این زمینه همپیوندی اساسی مییابد. همچنین نباید از یاد برد که در همین مقدمه اساسنامه، یونسکو اصول دموکراتیک، کرامت، برابری و احترام متقابل را اعلام و هرگونه «دکترین عدم برابری میان انسانها و نژادها»[۹] را مردود میداند. بر همین اساس، یونسکو در قطعنامههای متعدد، توسعه مطالعات اخلاقی در مورد نتایج پیشرفتهای علمی و تکنولوژی در زمینه بیولوژی و ژنتیک در چارچوب احترام به حقوق بشر و آزادیهای بنیادین را گوشزد میکند.[۱۰]
از مهم ترین اقدامات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی می توان به بیانیه مدیر کل یونسکو اشاره کرد. در سال ۲۰۰۳ میلادی «کویی شیرو ماتسورا»[۱۱] مدیر کل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، با صدور بیانیهای انجام هرگونه عملیات دستکاری بیولوژیکی در ساختار اولیه بشر همچون شبیهسازی انسان را محکوم کرد و خواستار مقابله با این امر شد. در این بیانیه، مدیر کل یونسکو اعلام میدارد که صرفنظر از امکان یا عدم امکان شبیهسازی انسان، باید هرچه زودتر نسبت به ممنوعیت آن در بعد ملی و بین المللی اقدام کرد. به اعتقاد وی شبیهسازی انسان در هیچ یک از ابعاد علمی و اخلاقی قابل قبول نیست و با توجه به اینکه منزلت بشری را خدشهدار مینماید، باید با آن مقابله کرد.
از نظر مدیر کل یونسکو شبیهسازی و هرگونه تغییرات در ساختار طبیعی ژنوم انسانی، یک عمل جنایی است و چیزی جز ترس و وحشت به همراه ندارد. وی در پایان بیانیهاش از همه مسئولان سیاسی دولتها، جوامع علمی، روشنفکران و حقوقدانان بین المللی میخواهد که برای تهیه و تصویب قانون ممنوعیت شبیهسازی اقدام نمایند.[۱۲]
بدنبال فعالیتهای یونسکو در موضوعات مرتبط با فناوری ژنتیک از جمله تغییرات ژنتیکی نامطلوب و ایجاد کمیته بین المللی اخلاق زیستی در یونسکو[۱۳] کشورها و نهادهای مختلف کمیتههای اخلاق زیستی را جهت بررسی عدم مغایرت اینگونه فعالیتها با موازین حقوق بشری تشکیل دادند.[۱۴]
این مراکز اختصاصی بعضاً تحت همین عنوان بمنظور جمع آوری نظرات عمومی و عقائد مختلف و ارائه آموزشهای مربوط به این علم جدید و انتشار اطلاعات مفید به عموم مردم در کشورهای آمریکا، فرانسه، کانادا، ایتالیا، بلژیک، انگلستان، استرالیا، یونان، هند، ژاپن، نروژ، سوئیس، آلمان، اندونزی و هلند بوجود آمد و موضوع درس مستقلی در درسهای رشته پزشکی قرار گرفت و در همین چارچوب برای هرگونه تحقیقات پزشکی در زمینه های مربوطه اخذ موافقت قبلی این کمیتهها لازم شناخته شد. البته، این کمیتههای اخلاق زیستی متکلف به انجام تحقیقات مربوطه ولی بیشتر در نقش کمیتههای مشورتی در این کشورها پا به عرصه وجود نهادند. در ۱۹۷۸ میلادی کمیتهای بدین منظور با نظر ریاست جمهوری وقت در آمریکا درست شد. در سال ۱۹۸۴ میلادی در انگلستان کمیته وارنوک[۱۵] اصولاً برای تولد کودکان آزمایشگاهی پدید آمد. در فرانسه در سال ۱۹۸۳ میلادی کمیته مشورتی ملی اخلاق برای علوم زیستی و سلامتی[۱۶] بوجود آمد. در سطح جامعه مشترک اروپا نیز مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز کمیتهای را مامور بیواتیک در مورد تحقیقات ژنتیک نمود که البته نتیجه کار این کمیته پیشنهاد کنوانسیونی است که هنوز به تصویب نرسیده است. این تلاشها در سطح جهانی نیز در سال ۱۹۹۳ میلادی منجر به تشکیل سازمان جهانی بیواتیک وابسته به یونسکو سازمان ملل متحد شد.
آخرین نظرات