ارتباطات: توانایی ایجاد ارتباط به منظور ارائه اطلاعات موثق و به موقع و رفع نیازها است؛
- تعهد: تمایل همیشگی به حفظ رابطه ارزشمند است؛
- مدیریت تعارض: توانایی اجتناب از تعارضات بالقوه و حل و فصل تعارضات بالفعل است شاخصهای این متغیر عبارتند از:
- امن بودن بانک در انجام معاملات
- قابل اعتماد بودن وعدههای بانک
- مطابق با اصول خدمات با کیفیت بودن
- احترام کارکنان به مشتریان
- متعهد بودن بانک نسبت به مشتریان
- اعتماد به خدمات بانک
- ارائه دستورالعمل مطابق با نیازها
- ارائه خدمات شخصی جهت رفع نیازهای مشتری
- منعطف بودن در تغییر خدمات
- منعطف بودن در رفع نیازها
- دادن اطلاعات به موقع و قابل اعتماد
- دادن اطلاعات در زمان ارائه خدمات جدید
- عمل کردن به وعدهها
- دقیق بودن اطلاعات
- تلاش برای جلوگیری از تعارضهای بالقوه
- تلاش برای جلوگیری از تعارضهای آشکار
- بحث در مورد راه حلها در هنگام وجود مشکل
1-8-1) ارتباطات دهان به دهان
دو مولفه در نظر گرفته شده برای ارتباط دهان به دهان: توصیه و تشویق و بیان جنبههای مثبت هستند که با طیف پنج درجهای لیکرت در مقیاس فاصلهای (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است (محمدی و همکاران، 208:1392). شاخصهای آن عبارتند از:
- تشویق دوستان و بستگان به کار با این بانک
- توصیه این بانک به افراد جویای نظر
- توصیه این بانک به افراد در هنگام صحبت در این رابطه
- توصیه این بانک به دوستان
- صحبت در مورد جنبههای مثبت این بانک با افراد دیگر
1-8-2) وفاداری مشتری
شاخصهای وفاداری مشتری که با طیف پنج درجهای لیکرت در مقیاس فاصلهای (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است عبارتند از (Ndubisi, 2013,102):
- اولین انتخاب فرد در میان بانکهای دیگر
- اولین موردی که در هنگام تصمیم گیری به ذهن فرد میرسد
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه بررسی تأثیر بازاریابی رابطه مند بر ارتباطات دهان به دهان مشتریان با میانجی گری وفاداری مشتری
-
آخرین نظرات