دانشگاه امام صادق
دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت (گرایش مالی)
عنوان:
طراحی نظام بودجه ریزی عملیاتی در واحدهای دانشگاهی
مطالعه موردی: دانشگاه امام صادق علیه السلام
استاد راهنما:
دکتر عادل آذر
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
تعریف مساله. 8
ضرورت انجام تحقیق17
هدفها 20
کاربردهای متصور از تحقیق 20
روش انجام تحقیق 20
فصل دوم: ادبیات موضوع
2-1) مقدمه.15
2-2) بودجه 24
2-2-1) تعریف. 24
2-2-2) اصول بودجه 25
2-3) سیر تکامل نظام های بودجه ریزی در دنیا28
2-3-1) بودجه وسیله ای برای کنترل. 30
2-3-2) بودجه وسیله ای برای بهبود مدیریت 31
2-3-3) بودجه وسیله ای برای برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت عملکرد. 33
2-4) انواع بودجه ریزی35
4-2-1) بودجه ریزی افزایشی 35
2-4-1-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی افزایشی. 36
2-4-2) بودجه ریزی برنامه ای 38
2-4-2-1) مفهوم و هدف. 38
2-4-2-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی برنامه ای. 40
2-4-3) بودجه ریزی بر مبنای صفر41
2-4-3-1) مفهوم و هدف. 41
2-4-3-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی بر مبنای صفر. 43
2-4-4) بودجه ریزی عملیاتی 44
2-4-4-1) مفهوم و هدف. 44
2-4-4-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی عملیاتی 45
2-5) مفاهیم، اهداف، ویژگیها و مراحل بودجهریزی عملیاتی. 53
2-5-1) مفاهیم و اهداف. 53
2-5-2) ویژگی های بودجه ریزی عملیاتی 56
2-7) بودجه ریزی عملیاتی در واحدهای دانشگاهی. 57
2-7-1) تعریف رسالت ها و کارکردهای آموزش عالی 59
2-7-1-1)کارکردهای سه گانه آموزش عالی 59
2-8) تجاربی از اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه ها 61
2-8-1) تجارب آمریکا 61
2-8-2) تجارب کشورهای اروپایی 63
2-9)تجارب دانشگاه های ایران. 65
2-10) سایر مطالعات انجام شده. 68
2-11) چهارچوب کلی بودجه ریزی عملیاتی برای یک دانشگاه.68
2-12) الزامات بودجه ریزی عملیاتی درنظام دانشگاهی ایران. 69
2-12-1) باور هیأت رئیسه دانشگاه به مدیریت علمی و سیستمی 69
2-12-2)مدیریت استراتژیک دانشگاه براساس یک برنامه استراتژیک. 69
2-12-3) مدیریت برمبنای هدف و نتیجه در واحدهای دانشگاهی 69
2-12-4) نهادینه سازی فرهنگ و برنامه بهره وری در دانشگاه. 70
2-12-5) بهره برداری از نظام جامع اطلاعات مدیریت دانشگاهی 70
2-13) مراحل اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه .71
2-14-1)توانایی برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی81
2-14-2)اختیار برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی. 82
2-14-3) پذیرش برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی. 84
2-14-4) برنامه ریزی استراتژیک. 85
2-14-5)مدیریت عملکرد 98
2-14-6)مدیریت تحول. 117
2-14-7)سیستم هزینه یابی بر مبنای عملکرد 128
1-14-7-1)تاریخچه هزینه یابی بر مبنای فعالیت. 128
1-14-7-2)عناصر هزینه یابی بر مبنای فعالیت 131
2-14-8)نظام پاسخگویی و تشویق 137
2-14-9)حسابرسی عملکرد. 140
2-14-10-1)هدف های حسابرسی عملکرد. 143
2-14-10-2) پرسش های کلیدی حسابرسی عملکرد. 144
2-14-10-3)اصول حسابرسی عملکرد. 144
2-14-10-4) تکنیک های حسابرسی عملکرد. 145
2-14-10-5)معیارهای حسابرسی عملکرد. 146
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه142
3-2) روش جمع آوری اطلاعات 151
3-3) ابزارهای گردآوری و اندازه گیری اطلاعات. 151
3-4) سئوالات تحقیق 152
3-5) فرضیات تحقیق 159
3-6) جامعه آماری 164
3-7) طراحی پرسش نامه. 165
3-8) روایی و پایایی پرسش نامه. 172
-9) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 173
3-9-1) آزمون علامت یک نمونه ای(Sign Test)
3-9-2) آزمون فریدمن 174
3-9-3) روش آنتروپی شانون(Shannon Enteropy).
فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته های پژوهش
4-1) مقدمه.170
4-2) تحلیل داده ها 178
4-2-1) تجزیه و تحلیل با روش آزمون علامت 178
4-2-2) آزمون فریدمن 206
4-2-3) روش آنتروپی شانون. 215
فصل پنجم: جمع بندی و نتایج
نتایج تحلیل.221
پیشنهادات .232
چکیده:
با محدودیت منابع مالی، چگونگی مصرف بودجه و به تبع آن اثربخشی بودجه از اولویت های دانشگاه می باشد. در این میان شیوه بودجه ریزی می تواند نقش بسیار مهمی را ایفا نماید. یکی از شیوه های نوین بودجه ریزی که چند سالی است در برخی کشورها در حال اجراست، بودجه ریزی عملیاتی است که به دنبال اثربخشی بودجه می باشد. در تعریف این شیوه بودجه ریزی می توان گفت بودجه ریزی عملیاتی برنامه عملکرد سالانه به همراه بودجه سالانه است که رابطه میان میزان وجوه تخصیص یافته به هر برنامه(منتج از اهداف) با نتایج به دست آمده از اجرای آن برنامه را نشان می دهد.
در این تحقیق با بررسی سوابق اجرای این مدل در کشورهای مختلف، عناصر بودجه ریزی عملیاتی استخراج گردیده است و با در نظر گرفتن نقش عناصر در بودجه ریزی، به تشریح مدلی برای بودجه ریزی عملیاتی در واحدهای دانشگاهی پرداخته شده است. این مدل در بردارنده 6 عنصر اصلی شامل برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت تحول، مدیریت عملکرد، پایش و اشراف، نظام پاسخگویی و تشویق و سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و یک عنصر جانبی تحت عنوان حسابرسی عملکرد و مؤلفه های مرتبط با هر یک(در مجموع 53 مؤلفه) می باشد. در این تحقیق پس از طراحی مدل بودجه ریزی عملیاتی، بررسی امکان پیاده سازی آن در دانشگاه امام صادق علیه السلام مورد آزمون قرار گرفته است که در نهایت از آزمون های فرضیه نتیجه گرفته شده است که امکان پیاده سازی مدل در دانشگاه وجود دارد.
در ادامه نیز به بررسی رتبه و وزن عناصر مذکور در مدل پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد تفاوت معناداری بین عناصر مدل وجود ندارد که خود نشانگر عدم وجود سلسله مراتب بین این عناصر می باشد. از سوی دیگر وزن عناصر با هم تفاوت داشته است. در این بین بالاترین وزن را مدیریت عملکرد و سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و کمترین وزن را برنامه ریزی استراتژیک و نظام پاسخگویی و تشویق دارا بوده است. از این مسئله می توان دریافت که عناصر برنامه ریزی استراتژیک و پاسخگویی، نیازمند توجه بیشتر دانشگاه برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی می باشد.
فصل اول: کلیات
تعریف مسأله:
کمبود منابع مالی یک محدودیت عمده در هر سازمان می باشد. بدون توجه به جایگاه مالی، هیچ سازمانی نمی تواند از ایجاد نوعی مصاحبه بین اهدافش دوری کند. اگر گزینه های منطقی با آگاهی کامل شکل بگیرند سیاست های سازمان به اثربخش ترین شکل، تعیین خواهند شد. برای نیل به چنین آگاهی و دانش، باید اطلاعات کمی و کیفی به طور منظم گردآوری، سازماندهی و تحلیل گردد تا پیامدهای هزینه ها از منابع مالی محدود سازمان مشخص گردد.
در شرایط کمبود منابع سازمان برای تأمین اهداف و پوشش کلیه نیازها و تقاضاها، تصمیم سازمان مجبورند بین برنامه های گوناگون دست به انتخاب بزنند. یک فرایند منطقی تصمیم گیری برای تأمین مناسب علایق و منافع عمومی تنها از طریق استفاده از ابزار مناسب تصمیم گیری دولتی امکان پذیر است.
یکی از اشکالات اساسی فعلی نظام بودجه ریزی کشور غیر عملیاتی و شفاف نبودن می باشد که هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده است. در همین راستا، استقرار نظام بودجه ریزی ستانده محور، دادن اختیارات لازم به مدیران در انتخاب نهاده های لازم برای تولید محصولات و خدمات موردنظر، ارزیابی مستمر عملکرد مدیران و مبنا قرار دادن نتایج عملکرد به عنوان یکی از معیارهای تخصیص اعتبارات از جمله ویژگی های دیگر این نظام بودجه نویسی خواهد بود.
آخرین نظرات