دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
دانشکـده مدیریت – گروه آموزشی مدیریت دولتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A)
گـرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتی
عنــوان:
عوامل موثر بر کیفیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (مطالعه موردی: دیوان محاسبات کشور)
استاد راهنما:
دکتر ماشالله ولیخانی
استاد مشاور:
دکتر علیرضا شیروانی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
چکیده . 1
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه 3
بیان مسآله 4
اهمیت و ضرورت تحقیق 5
اهداف تحقیق . 8
فرضیه های تحقیق 9
قلمرو تحقیق . 9
روش تحقیق 10
تعریف نظری و عملیاتی. 11
فصل دوم : ادبیات تحقیق
مقدمه. 14
سیستم های اطلاعاتی 15
معرفی انواع سیستم های اطلاعاتی و سیستم های اطلاعات مدیریت 17
سیر تحول کاربرد سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات 19
سیر تحول در نقش واحد سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات. 23
سیر تحول سازمان در به کارگیری سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات. 25
سطوح بلوغ فناوری اطلاعات. 28
سیستم های اطلاعاتی به عنوان سیستم های اجتماعی 30
سیستم های اجتماعی. 31
تئوری سیستم های اجتماعی، سیستم های اطلاعاتی و استراتژی. 32
چارچوبی انتقادی برای استراتژی سیستم های اطلاعاتی 34
طبقه بندی ناکامی سیستم های اطلاعاتی. 36
مشارکت و نقش کاربر در موفقیت سیستم های اطلاعاتی 40
نگرش استراتژیک به سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات . 43
تعریف مدیریت استراتژیک 44
برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات 45
دستاورهای برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات. 53
ضرورت تدوین برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات. 54
مزایای تدوین برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات 56
فرآیند برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات. 57
گونه شناسی استراتژی سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات. 60
شبکه استراتژیک. 60
استراتژی عمومی فناوری اطلاعات 63
مزیت رقابتی ثمره تکنولوژی اطلاعات 69
چارچوبی برای تجزیعه و تحلیل مزیت رقابتی. 73
تجزیه و تحلیل صنعتی. 74
موقعیت یابی سازمان در صنعت 74
اطلاعات به عنوان منبع استراتژیک 76
تغییر استراتژیک و سیستم های اطلاعاتی. 77
چارچوبی برای مدیریت تغییر سیستم های اطلاعاتی 79
پیشینه تحقیق. 84
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه . 98
روش تحقیق . 98
جامعه آماری 100
نمونه و روش تعیین حجم نمونه 100
ابزار جمع آوری اطلاعات . 100
روایی و پایایی پرسشنامه 101
متغیرهای تحقیق 102
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 103
فصل چهارم : گردآوری داده وتجزیه وتحلیل نتایج
مقدمه . 105
توصیف شاخص های جمعیت شناختی 106
تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها. 110
آمار استنباطی. 112
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه. 119
یافته های تحقیق. 119
بحث و نتیجه گیری. 124
پیشنهادهای پژوهش 127
منابع و مآخذ. 136
منابع فارسی. 136
منابع لاتین. 139
ضمائم 147
چکیده انگلیسی. 164
چکیده:
اشتراک گذاری اطلاعات سازمانی در سطح وسیع، نیازمند زیرساختهای فناوری اطلاعات می باشد. هدف از پژوهش بررسی رابطه بین عوامل انسانی، ساختاری، محیطی، ظرفیت برنامه ریزی و ظرفیت تغییر با موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در دیوان محاسبات استان فارس است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل کارشناسان و حسابرسان دیوان محاسبات استان فارس بالغ بر 300 نفر می باشد. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه عوامل موثر بربرنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی مدیریت که شامل 38 سوال و و پایایی این پرسشنامه 82/. برآورد گردید. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل انسانی، ساختاری، محیطی، ظرفیت برنامه ریزی و ظرفیت تغییر بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی موثر می باشد و براساس یافته های آزمون فریدمن عامل انسانی از اهمیت بالاتری نسبت به سایر عوامل از دید پاسخگویان برخوردار است.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
سیستم های اطلاعاتی، سیستمهایی هستند که اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را برای افراد تصمیم گیر فراهم می آورند. اطلاعاتی را که سیستم های اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار می دهند خدمات سیستم های اطلاعاتی می نامیم. برای اینکه سیستم های اطلاعاتی بتوانند خدمات مناسب را در اختیار کاربران قرار دهند نیازمند در اختیار داشتن سخت افزار و نرم افزار مناسب و نیروی انسانی آموزش دیده و با انگیزه اند که در هر صورت، هزینه های بالایی را برای سازمان در بر دارند. با عنایت به موارد فوق ضرورت دارد که سازمانها به سنجش کیفیت خدمات سیستم های اطلاعاتی خود بپردازند و نتیجه آن را به عنوان بازخور وارد سیستم کرده ، در جهت بهبود عملکرد و افزایش کیفیت و بهره وری سیستم از آن استفاده کنند. کیفیت سیستم اطلاعاتی
می تواند به عنوان میزان مشارکت واقعی یک سیستم اطلاعاتی معین در نیل به اهداف سازمانی مورد سنجش قرار گیرد( مهدوی، 1386: 236) .
بنابراین لازم است متناسب با تغییرات محیطی(داخلی و خارجی) سیستمهای اطلاعاتی بهبود یابند تا بتوانند به نیازهای اطلاعاتی مدیران و واحدهای سازمانی بهتر پاسخگو باشند. این امر مستلزم آن است که این سیستمها از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و با شناخت نقاط ضعف و شناخت وضعیتهای محیطی بتوان آنها را بهبود بخشید و تجربه نشان داده است، که عدم توجه درست به موارد فوق،گسترش سیستمهای اطلاعات در کسب و کار عموما موجب جایگزینی مشکلات جدید به جای مشکلات قدیمی میشود و این باعث میشود تا فواید مورد انتظار حاصل نشوند،علی رغم افزایش سرمایهگذاری در سیستمهای اطلاعات،بهرهوری ارتقا نیافته و این امر در سالهای گذشته موجب مطرح شدن موضوعهایی چون پارادوکس بهرهوری شده است.بنابراین برای رسیدن به اثربخشی بالا لازم است که سیستم های اطلاعاتی مدیریت و راه های ارزیابی آن بخوبی شناخته شده ، و با شناخت نقاط ضعف و قوت به رفع اشکالات موجود بپردازیم.
1-2 بیان مساله
اطلاعات یکی از منابع اصلی و با ارزش برای مدیران سازمانها است. نقش و ارزش اطلاعات نسبت به سایر منابع، مانند مواد اولیه و امور مالی، دارای ویژگی خاص است. هر چه حجم و پیچیدگی عملیات وسیعتر می شود اطلاعات اهمیت بیشتری پیدا می کند. علاوه بر این، سرمایه گذاری برای استقرار سیستم های اطلاعاتی بسیار بالا است. برای یک چنین سرمایه گذاری سنگینی فقط یک هدف می تواند وجود داشته باشد و آن، جلب رضایت استفاده کننده نهایی در داخل یا خارج سازمان است(مهدوی،1386: 236).
آخرین نظرات