در مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت ایران نیز حیات طیبه بهعنوان وضع مطلوب زندگی بشر بر اساس نظام معیار ربوبی است که با انتخاب و التزام آگاهانه و اختیاری این نظام معیار در همین زندگی دنیایی و در جهت تعالی آن از سوی خداوند به انسان اعطا میشود و تحقق آن باعث دستیابی بهغایت اصیل زندگی انسان یعنی قرب الی الله خواهد شد.
از مفهوم تربیت تعاریف متعددی ارائهشده است ولی در مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت ایران بهعنوان مهمترین سند اجرایی در حوزه آموزشوپرورش تربیت عبارت است از:”فرآیند تعاملی زمینهساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متر بیان، به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی بهمنظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همهی ابعاد”(مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت)
با توجه به اینکه هدف همهی فعالیتهای تربیتی نیل به قرب الی الله بیانشده است و راه رسیدن به این هدف متعالی نیز در تحقق مراتب حیات طیبه عنوانشده است و با عنایت به نقش کلیدی آموزشوپرورش در تربیت نیروی انسانی موردنیاز جامعه، بررسی جایگاه حیات طیبه در مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت و شناسایی نقش آموزشوپرورش در فراهم آوردن زمینهی تحقق حیات طیبه اهمیت زیادی دارد.در این فصل ضمن بیان مسئله و بیان اهمیت و ضرورت تحقیق ازلحاظ عملی و نظری و بیان اهداف و سؤالات پژوهش به تعریف واژگان و مفاهیم خواهیم پرداخت.
۱ ـ ۱ بیان مسئله:
تعلیم و تربیت همواره از دغدغههای مصلحان و متفکران بوده و تعاریف متعددی از آن ارائه دادهاند. طبق تعریفی که از تربیت در فلسفه تربیت در ایران (سند تحول بنیادین آمورش و پرورش) بیانشده است تربیت عبارت است از “فرآیند تعاملی زمینهساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متر بیان، به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی بهمنظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همهی ابعاد. (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران،۱۳۹:۱۳۹۱)
اگر تعلیم و تربیت را صیرورت و تحول آدمی از وضع موجود به وضع مطلوب تلقی کنیم، بدون شک این تحول، نیازمند به آگاهی از هدف و مجموعه اهدافی است که جهت و مسیر حرکت و سرانجام، منزل نهایی آن را مشخص میسازد. آنچه به نام فلسفه آموزشوپرورش و یا فلسفه و اصول آموزشوپرورش نامیده میشود، بیشتر جنبهای است از فلسفه که به سنجش آموزشوپرورش سازمانیافتهای که مقصد آن آماده کردن نوآموزان برای زندگانی است میپردازد به همین دلیل است که پرسشهای آن بیشتر دربارهی برنامه، هدف، روش واصلهایی است که باید برگزید. (نقیب زاده،۱۳۶۸:۱۷)نوع اهداف تربیت نیز به عقاید انسانها و نوع نگرشها و جهانبینی آنها بستگی دارد. مکاتب و گروههای مختلف، اهداف گوناگونی برای فعالیتها و نظام تربیتی خود قائلاند. هدف نهایی تربیت در دیدگاه اسلام، الهی شدن آدمی است؛ بنابراین غایت تربیت در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت ایران که برگرفته از مبانی تعلیم و تربیت اسلامی است در راستای غایت زندگی انسان قرب الی الله و حرکت بهسوی خدا عنوانشده است. نیل آدمیان به قرب الی الله نیز مستلزم تحقق اختیاری نوعی زندگانی شایسته انسان بر اساس نظام معیار دینی است که “حیات طیبه”نام دارد.
اصطلاح حیات طیبه برگرفته از قرآن کریم (آیه ۹۷ سوره نحل) و مفهومی تعالیبخش و انسانساز قرآنی است که بر “ایمان”و “عمل صالح”استوار است و در صورت تبیین دقیق و جامع آن، میتواند به نیازهای انسان سرگشته و مضطرب عصر حاضر پاسخ دهد و او را به زندگی مطلوب دنیوی و اخروی در همهی ابعاد و مراتب رهنمون سازد و تحقق آن موجب دستیابی به قرب الی الله و مقام خلیفهاللهی خواهد شد. (علیاکبری به نقل از نوید،۱۳۹۰)
در شرح حیات طیبه توصیفها و تعریفهای متعددی بیانشده است. در نقلی حیات طیبه به این صورت تعریفشده است که حیات پاک در اصطلاح اسلامی، نوعی زندگی است که انسان در ارتباط باخدا به آن دست مییابد و با دست یافتن به آن در همهی ابعاد وجودی خود از پلیدی برکنار خواهد بود. این ابعاد شامل جسم، اندیشه و اعتقاد، میل، اراده و عمل است. (باقری،۸۷:۱۳۸۹)در حیات طیبه که به معنای زندگی پاک است، طهارت و پاکی، جمیع شئون انسانها را در برگرفته و اعتقادات و اخلاقیات و اعمال و رفتار مردم تعدیلشده است در حقیقت حیات طیبه اثر خاص و محصول نوعی زندگی است که در آن التزام و پای بندی به احکام و معارف دین، تحقق عینی و عملی یافته است. (علیاکبری،۱۳۹۰)
در مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت ایران نیز حیات طیبه به این صورت تعریفشده است، حیات طیبه وضع مطلوب زندگی بشر بر اساس نظام معیار ربوبی است که با انتخاب و التزام آگاهانه و اختیاری این نظام معیار در همین زندگی دنیایی و در جهت تعالی آن از سوی خداوند به انسان اعطا میشود و تحقق آن باعث دستیابی بهغایت اصیل زندگی انسان، یعنی قرب الی الله خواهد شد. (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران،۹۲:۱۳۹۰)ادامه مطلب در لینک زیر
پایان نامه بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت ایران
سایت های دیگر:
آخرین نظرات