احساس خریدار
آنی گرایی خریدار
.
در این تحقیق، آنیگرایی خریدار به عنوان عامل درونی تاثیرگذار بر خرید آنی مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا از مدل آنیگرایی وایتساید و لینام(۲۰۰۱) الگوبرداری شده است. در این مدل، آنیگرایی(زود انگیختگی) تحت تاثیر ۴ عامل قرار میگیرد:
فوریت
گرایش به تجربه انگیختگیهای شدید
در برگیرنده هیجان و عاطفهی مثبت میباشد.
در برگیرنده هیجان و عاطفهی منفی میباشد.
فقدان تفکر پیشینی
عدم تامل و توجه به نکات ظریفی که پیش از مبادرت به رفتار ضروری است.
فقدان استمرار
ناتوانی فرد در حفظ تمرکز و پایداری امور، به خصوص فعالیتهایی که جذابیت چندانی ندارند.
هیجان طلبی
پیگیری فعالیتهای مهیج و لذت بردن از آن و گرایش به تجارب جدید
۱-۲ سوالات تحقیق
در مورد سوالات این تحقیق یه موارد ذیل میتوان اشاره کرد:
تاثیرگذاری عوامل آنیگرایی خریدار بر خرید آنی چگونه است؟
تاثیرگذاری عوامل درون فروشگاهی بر خرید آنی چگونه است؟
سایر عوامل آنیگرایی خریدار و درون فروشگاهی تاثیرگذار بر خرید آنی کدامند ؟
۱-۳ اهداف تحقیق
در مورد اهداف این تحقیق میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-۳-۱ شناسایی عوامل درون فروشگاهی تاثیرگذار بر خرید آنی
۱-۳-۲ بررسی تاثیر آنیگرایی رفتاری خریدار بر تحقق خرید آنی
۱-۴ فرضیه های تحقیق
۱-۴-۱ عوامل آنیگرایی خریدار بر خرید آنی تاثیر مثبت دارد.
۱-۴-۱-۱ فوریت در رفتار بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
۱-۴-۱-۲ فقدان تفکر پیش از عمل بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
۱-۴-۱-۳ فقدان استمرار در رفتار بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
۱-۴-۱-۴ هیجان طلبی بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد.
۱-۴-۲ عوامل درون فروشگاهی تاثیر مثبتی بر خرید آنی دارد.
۱-۴-۲-۱ محیط فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
۱-۴-۲-۲ طراحی فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
۱-۴-۲-۳ عوامل نیروی انسانی فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
۱-۴-۲-۴ شرایط فروش بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
۱-۴-۲-۵ سایز فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد.
۱-۵ قلمرو تحقیق
پدیده خرید آنی محققان را از دههی ۱۹۵۰ به خود مجذوب کرده است. از آن زمان، اهمیت رفتار خرید آنی مستمراً همراه با تکامل جامعهی مصرفکننده بیشتر شده است(مسیرانتا[۲۰]، ۲۰۰۹).
در مطالعات پیشین، اکثر محققان بر این باورند که، دلیل اصلی برای خریدهای آنی محرکهای محیطی، ویژگیهای فردی، فشار زمان، کمبود بودجه و عوامل هیجانی مثل خلق و خوی مثبت و منفی است(بیتی و فرل[۲۱]، ۱۹۹۸؛ روک و گاردنر[۲۲]، ۱۹۹۸).
ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات