الف)اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ نظری
تا بحال تحقیقی در زمینه بازده بازار ثانویه عرضه های اولیه در ایران از روش مورد استفاده در این تحقیق انجام نشده است.
تا بحال تحقیقی در زمینه بازده بلند مدت عرضه های اولیه در ایران در بازه زمانی مورد استفاده در این تحقیق انجام نشده است.
این تحقیق به افزایش دانش مالی در حوزه بازار سرمایه کمک می کند.
ب) اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ کاربردی
این تحقیق به شناسایی عوامل موثر بر بازده بلند مدت بازار ثانویه عرضه های اولیه سهام کمک می کند.
این تحقیق به بهبود تصمیم گیری و ارزیابی کلیه فعالان در بازار سرمایه کمک می کند.
این تحقیق شفافیت و کارایی بازار بورس اوراق بهادار تهران را بررسی می کند.
این تحقیق روش های قیمتگذاری عرضه اولیه را بررسی می کند.
۱-۴ فرضیه ها یا سؤال های تحقیق
فرضیه اصلی:
۱- بین بازدهی بازار ثانویه عرضه های اولیه سهام با بازده بازار تفاوت وجود دارد.
۲- متغییرهای عمرشرکت،اندازه شرکت،نسبت اهرمی شرکت،نسبت قیمت به ارزش دفتری شرکت،بازده کوتاه مدت و دوره سرد و گرم بازار بر بازده بلندت مدت عرضه های اولیه تاثیر دارند.فرضیه های فرعی:
۱-۲- عمر شرکت در زمان عرضه بر بازده بلند مدت عرضه های اولیه تاثیر دارد.
۲-۲- اندازه شرکت در زمان عرضه بر بازده بلند مدت عرضه های اولیه تاثیر دارد.
۳-۲- نسبت اهرمی شرکت در زمان عرضه بر بازده بلند مدت عرضه های اولیه تاثیر دارد.
۴-۲- نسبت قیمت به ارزش دفتری شرکت در زمان عرضه بر بازده بلند مدت عرضه های اولیه تاثیر دارد.
۵-۲- بازده کوتاه مدت بر بازده بلند مدت عرضه های اولیه تاثیر دارد.
۶-۲- دوره گرم و سرد در زمان عرضه بر بازده بلند مدت عرضه های اولیه تاثیر دارد.
۱-۵ تعریف عملیاتی واژگان کلیدی تحقیق
عرضه عمومی اولیه[۷] : به عرضه سهام شرکتها به عموم مردم برای اولین بار و بدون سابقه قبلی قیمتگذاری و معامله در بورس اطلاق می شود.(علی خادمی ۱۰:۱۳۸۸)
بازار ثانویه: بازاری است که اوراق بهادار منتشر شده قبلی، مجددا خرید و فروش می گردد. .(رضا راعی ۴۴:۱۳۸۹)
بازده سهام : منظور از بازده سهام مجموعه مزایایی است که در طول یک سال مالی به یک سهم تعلق می گیرد. .( تهرانی ۱۳۸۵: ۳۰ )
بازدهی بلند مدت عرضه اولیه: بازدهی سهام عرضه شده در بورس اوراق بهادار پس از اولین عرضه تا ۳۶ ماه بعد از آن.(مهرانی،۱۳۸۹)
بازده کوتاه مدت(اولیه) عرضه اولیه: بازدهی سهام عرضه شده در بورس اوراق بهادار در اولین روز پس از عرضه.(باقرزاده،۱۳۸۸)
بازدهی شاخص بازار : بازدهی شاخص قیمت و بازده نقدی در طول دوره ای که بازده عرضه های اولیه محاسبه می شود. (باقرزاده،۱۳۸۸)
عمر شرکت : فاصله زمانی بین تاریخ تاسیس شرکت و تاریخ ورود به بورس بر حسب سال.(سشادو و پاربینا ،۲۰۱۰)
اندازه شرکت : تعداد سهام منتشره و در دست سهامداران ضرب در میانگین قیمت سهام در اولین روز معامله.(سشادو و پاربینا ،۲۰۱۰)نسبت اهرمی[۸] : حاصل تقسیم مجموع بدهیها به حقوق صاحبان سهام.(سشادو و پاربینا ،۲۰۱۰)
دوره گرم عرضه اولیه[۹]: دوره هایی که تعداد عرضه عمومی اولیه در بازار زیاد است. (سشادو و پاربینا ،۲۰۱۰)
دوره سرد عرضه اولیه[۱۰]: دوره هایی که تعداد عرضه عمومی اولیه در بازار کم است. (سشادو و پاربینا ،۲۰۱۰)
خصوصی سازی: خصوصی سازی عبارتست از انتقال مالکیت بخش دولتی به بخش خصوصی.( آخوندی ۱۳۸۶ : ۱۱ )
بورس اوراق بهادار[۱۱] : بورس اوراق بهادار به معنی یک بازار متشکل و رسمی است که در آن خرید و فروش سهام شرکتها یا اوراق قرضه دولتی یا موسسات معتبر خصوصی تحت ضوابط و قوانین و مقررات خاصی انجام می شود.( آریا ۱۳۸۹: ۲۶۵ )
اوراق بهادار: ورقه بهادار سند یا مدرکی است مبنی بر داشتن حق ادعا نسبت به درآمد یا دارایی های یک موسسه. .( علی خادمی ۱۳۸۸: ۹ )
بازار کارا: بازاری است که در آن اطلاعات موجود بلافاصله بر قیمت اوراق بهادار تاثیر می گذارد. ( تهرانی ۱۳۸۷: ۱۸ )
۱-Underpricing
۲ -Underperformance[۳] – Market Adjusted Abnormal Return
[۴] – Market Adjusted Buy and Hold Return
[۵] – Wealth Relative
[۶] – Cross-Sectional Ordinary Least Squares (OLS)
[۷] – Iinitial Public Offering
سایت های دیگر :
آخرین نظرات