دانشگاه آزاد اسلامی
واحد نراق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
(M.A)
عنوان :
بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی
استاد راهنما:
دکتر عباس نرگسیان
استاد مشاور:
دکتر علی پیران نژاد
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.1
فصل اول کلیات.2
1 -1 – مقدمه3
2-1- بیان مسئله پژوهش3
3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش4
4-1-فرضیات پژوهش. 5
5 – 1 – مدل مفهومی پژوهش6
6-1-اهداف تحقیق. 6
7-1-تعاریف اصطلاحات ومتغیرهای تحقیق.6
فصل دوم ادبیات تحقیق 7
1-2- مقدمه. 8
بخش اول ادبیات مرتبط با بازارگرایی 8
2-2-مروری بربازارگرایی. 8
3-2 دیدگاه تصمیم گیری از نظر شاپیرو- 1998 10
4-2- دیدگاه هوشمندی بازاراز نظر کوهلی وجاورسکی 1990. 11
5-2-دیدگاه فرهنگی از نظر نارور واسلیتر 1910 13
6-2- دیدگاه کانون استراتژیک ازنظر روکرت-1992 14
7-2-دیدگاه مشتری گرایی از نظر دشپند وهمکاران 1993 .15
8-2- رویکرد فرهنگ سازمان لایه از دیدگاه هامبورگ و پفلسر-200019
9-2- مروری بر مدل های بازارگرایی22
10-2- مروری برپیاده سازی بازارگرایی.25
11-2. رویکرپردازش اطلاعات کوهلی وجاورسکی.25
12-2- رویکرد هنجارمبنای لینچتنهال وویلسون.25
13-2- رویکرد تغییرفرهنگی – نارورواسلیتر.28
14 – 2 – رویکرد دگرگونی فرهنگی کندی،گولزیوآرنولد30
15-2- رویکرد دگرگونی فرهنگی گبهاردت،کارپنتروشری30
بخش دوم : ادبیات مرتبط با سرمایه فکری35
16-2- معرفی سرمایه فکری35
17-2- مدل ادوینسومن و مالون38
18- 2- مدل بروکینگ.40
19 -2- مدل روس و همکاران41
20 -2- مدل استیوارت43
21 – 2- مدل سالیوان.44
22 – 2 – مدل بونفرر.45
23 – 2- مدل هانس ولاواندال.46
24-2- مدل لین.47
25-2- شباهت موجود درتعاریف واجزای مدلهای سرمایه فکری.48
27 – 2- سابقه مطالعات انجام شده خارجی51
28 – 2- سابقه مطالعات انجام شده داخلی52
29-2- مدل مفهومی پژوهش.54
فصل سوم روش شناسی پژوهش.55
1-3- مقدمه56
2-3- روش تحقیق56
3- 3- قلمرو تحقیق57
4-3- جامعه و نمونه آماری57
5-3- نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه57
6-3- روش نمونهگیری.57
7-3- متغیرها و شاخص های تحقیق57
8-3- روش های جمعآوری اطلاعات57
9-3-روایی وپایایی پرسشنامه ها.59
10-3- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات61
فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات62
1-4- مقدمه63
2-4- آمار توصیفی.63
1-2-4- سطح تحصیلات64
2-2-4-میزان سن65
3-2-4-جنسیت.66
4- 2 – 4 – میزان سابقه خدمتی67
5-2-4- نوع شرکت ها68
3 – 4- آمار استنباطی.71
1- 3- 4- آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن71
2-3-4- فرضیه فرعی اول پژوهش72
3-3-4- فرضیه فرعی دوم پژوهش.73
4-3-4- فرضیه فرعی سوم پژوهش.74
5-3-4- آزمون تحلیل واریانس فریدمن75
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.77
1-5- مقدمه78
2-5- بحث درنتایج توصیفی داده های تحقیق78
3-5- بحث در نتایج تحلیلی داده های تحقیق.79
1-3-5- بحث در نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن79
4-5- تفسیر یافته های تحقیق82
5-5- محدویت های پژوهش.82
6-5- پیشنهادهای تحقیق.83
7 – 5- پیشنهاد برای محققان آتی.84.
منابع وماخذ85
منابع فارسی85
منابع انگلیسی85
ضمیمه 1: پرسش نامه.95
ضمیمه 2: خروجی های آماری.98
چکیده
هدف این تحقیق بررسی اثرات ابعاد سرمایه فکری بر افزایش میزان بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان می باشد. روش انجام تحقیق حاضر به صورت توصیفی- همبستگی بوده است و آزمون فرضیات با روش همبستگی و نرمافزار SPSS نسخه 19 صورت گرفته است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکت ها و نمایندگی های بیمه خصوصی استان اصفهان در بازه ی زمانی بهار و تابستان 1392 می باشد که با توجه به حجم جامعه 600 نفری، 255 آزمودنی به روش تصادفی طبقه ای برای انجام تحلیل های آماری انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسش نامه ارزیابی سرمایه فکری، که توسط بونتیس ساخته شده است و پرسش نامه بازارگرایی که توسط نارور و اسلیتر ارائه شده است ، هر دو مورد تایید قرار گرفتند.
نتایج تحقیق در دوبخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه شد که در بخش آمار توصیفی ، اعضای نمونه آماری را بر حسب میزان سن ، جنسیت، سطح تحصیلات، سابقه خدمت و نوع شرکت به تفصیل ذکر شدند و در بخش آمار استنباطی ، نتایج تحقیق با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که رابطه مستقیمی بین ابعاد مختلف سرمایه فکری و بازارگرایی شرکت های بیمه وجود دارد و نیز آزمون های تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که بعد مشتری سرمایه فکری از دیگر ابعاد سرمایه فکری میانگین بالاتری دارد. و در آخر بر اساس نتایج آزمون های آماری مذکور پیشنهاداتی به شرکت های خصوصی بیمه استان اصفهان و سایر ارگان های مشابه ارائه گردید.
واژگان کلیدی: سرمایه فکری، بازارگرایی ، بعد انسانی، بعد مشتری، بعد ساختاری
1 -1 – مقدمه :
در دنیای امروز که فضای تجاری بیشتراز گذشته رقابتی وغیرقابل پیش بینی شده ، شرکت ها برای ماندگاری و حصول به اهداف تجاری ناچار به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعه شایستگی ها و قابلیت های خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. بازارگرایی که رویکردی عملیاتی به دید گاه بازاریابی در عملیات و فعالیتهای شرکت است. در2 دهه گذشته از استقبال بسیاری در بین پژوهشگران و اندیشمندان بازاریابی و اندیشمندان بازاریابی و مدیران شرکت ها برخوردار شده و در پژوهش های متفاوتی رابطه آن با سرمایه های فکری و انسانی با حضور یا عدم حضور متغیرهای واسطه و میانجی برسی شده است. اما بر اساس تعریفی غیر آکادمیک؛ یک شرکت بازارگرا، شرکتی است که فعالیت ها، و خدمات خود را با توجه به نیازها و الزامات مشتریانش سازماندهی می نماید . در مقابل اینگونه شرکت ها، یک شرکت محصول گرا جالب توجه و مهیجی را تولید کرده و به دنبال تحریک علاقمندی وتوجه چرخهٔ عرضه و تقاضا برای این محصولات و خدمات میباشد . اگرچه ، احتمال موفقیت در هر یک از این دو گرایش وجود دارد ، اما با محصول گرایی تنها بودن موفقیت در هریک از این دو گرایش وجود دارد ، این محصول گرای تنها بودن موفقیت مشکل ترحاصل می شود. ازسوی دیگر امروز ه سرمایه فکری (IC)[1]. عامل کلیدی در بازارگرایی و سود آوری شرکت ها بشمار میرود. دو عامل مهم که موجب بالا رفتن عملکرد بازارگرایی شرکت ها در دو دهه گذشته شده است؛ جهانی شدن و افزایش تغییرات در فناوری می باشد. در چنین محیطی سرمایه فکری و دارایی های نامشهود از عوامل مهم موفقیت به شمارمی روند. در رقابت اقتصادی جدید ، دارایی های مبتنی بردانش فراهم کننده یک مزیت رقابت ذاتی هستند. تحقیق حاضر تلاش می کند تا با معرفی ابعاد متشکله بازارگرایی و سرمایه فکری ارتباط آنها را در میان شرکت های خصوصی بیمه بررسی نماید .
آخرین نظرات