شناسایی عوامل موثر در صادرات صنعت میگو
شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهایی جهت افزایش مزیت نسبی در صنعت میگو
۱-۴-۲ سؤالات تحقیق
چه عواملی بر مزیت نسبی صادرات میگوی ایران تاثیر دارد؟
۱-۴-۳ فرضیه های تحقیق
میزان تولید داخلی بر مزیت نسبی ایران در صادرات میگو تاثیر دارد.
میزان تولید رقبا بر مزیت نسبی ایران در صادرات میگو تاثیر دارد.
میانگین قیمت میگوی یخ زده فرآوری نشده در صادرات میگو تاثیر دارد.
میانگین قیمت کلیه محصولات بدست آمده از میگو در صادرات میگو تاثیر دارد.
نرخ ارز بر مزیت نسبی ایران در صادرات میگو تاثیر دارد.
۱-۵ تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی
شیلات: به فعالیتهایی گفته میشود که در بخشهای صید و صیادی، تکثیر، پرورش و فرآوری آبزیان انجام میشود.[۲]
آبزیان: عبارتند از کلیه موجودات زنده اعم از جانوری و گیاهی آبهای شیرین ، شور ولب شور دریا و یا موجوداتی که مراحلی از چرخه زندگی )رشد و نمو تخم، لارو، نوزادی و.( ویامدت زیادی از عمر خود را در آب طی میکنند.[۲]
پرورشآبزیان: به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که شامل کشت، نگهداری و برداشت انواع آبزیان است. این فعالیت میتواند شامل آمادهسازی، ذخیرهسازی آب و هوادهی، غذادهی، اقدامات بهداشتی و حتی اعمال روشهای نگهداری و فرآوری مقدماتی در محدوده استخرها یا مزارع پرورش آبزیان میباشد.[۲]
آبزیان پرورشی: به موجودات گیاهی و جانوری گفته میشود که در تمامی منابع آبی داخلی اعم ازطبیعی و مصنوعی، ساحلی و دریا پرورش داده میشوند.[۲]
بچه میگوی تولید شده: به آخرین مرحلهی لارو تولید شده در مراکز تکثیر میگو گفته میشود که آمادهی ذخیره سازی در مزارع پرورش میگو یا رها سازی در دریا میباشد.[۲]
بچه میگوی رهاسازی شده: به میگوی حاصل از تکثیر با وزن حداقل یک تا سه گرم گفته میشود که به منظورحفظ نسل و بازسازی ذخایر این آبزی در اکوسیستمهای آبی طبیعی ) دریا،دریاچه و( . رهاسازی میشود.[۲]
مزارع پرورش آبزیان: به مجموعهای از استخرها، کانالهای آب، خروجی زهکشی و تاسیسات مرتبط نظیر انبار، نگهبانی، سرایداری و مدیریت گفته میشود که با هدف آبزی پروری به وجود آمده است.[۲]
مساحت مفید مزارع پرورش آبزیان: سطح قابل آبگیری در مزارع پرورش آبزیان است که در آن فعالیت آبزی پروری انجام میشود.[۲]
مزیت نسبی: عبارت است از توانایی و اقتدار یک کشور در تولید و صدور کالایی با هزینه ارزانتر و کیفیت بالاتر و یا عبارت است از توانایی کالا در بازار هدف با هزینه ارزانتر و کیفیت بالاتر در مقایسه با سایر کشورها.
۱-۶ متغیرهای مورد مطالعه
مزیت نسبی آشکار: این شاخص به بررسی ساختار صادرات ملی در مقابل ساختار صادرات جهانی برای کالای موردنظر میپردازد.
شاخص مزیت نسبی آشکار شده مقادیری بین صفر و بینهایت را میتواند اختیار کند. مقادیر بزرگتر از یک بیانگر وجود مزیت نسبی در تولید کالای مورد نظر است و مقادیر بین صفر و یک نشانه عدم وجود مزیت نسبی است.[۴]
تغییرات این شاخص طی زمان میتواند بیانگر تغییر جایگاه مزیت نسبی یک کالا تلقی شود که این تغییر ممکن است به دلایلی همچون کاهش هزینه نسبی تولید کالا، تغییر در نرخ مبادله ارز و یا تغییر در موانع تجاری داخلی و یا کشورهای متقاضی کالا باشد.[۵]
: ارزش صادرات کالای مورد نظر i از کشور j
: ارزش کل صادرات کشور مورد مطالعه
: ارزش صادرات کالای مورد نظر i در سطح جهانی
: ارزش کل صادرات جهانی
متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
متغیر وابسته در این مقاله مزیت نسبی میگوی ایران در بازارهای جهانی است که قصد داریم به بررسی وضعیت آن بپردازیم.
برای محاسبه این متغیر از چهار متغیر: Exa (صادرات کالای x در کشور a)، Eta (کل صادرات کالا در کشورa)، Exw (کل صادرات کالای x در جهان) و Etw (کل صادرات کالا در جهان) استفاده خواهد شد.
همچنین قصد داریم جهت شناسایی عوامل موثر بر این شاخص و همچنین نوع رابطه آنها از الگوی رگرسیونی زیر استفاده نماییم:
RCA = C+a1PIRICAP+a2 PIRIAQC+ a3PTCAP+a4PTAQC+ a5DTR + a6VAvgFr+ a7VAvgT+U
RCA: شاخص مزیت نسبی صادراتی
PIRICAP: میزان صید میگوی دریایی در ایران (هزار تن)
PIRIAQC: میزان تولید میگوی پرورشی در ایران (هزار تن)
PTCAP : میزان صید میگوی دریایی در جهان ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات