دریاچه پاول[۳] دومین دریاچه مصنوعی جهان است که در منطقه تفریحی ملی colencanyon قرار دارد و سالانه ۳ میلیون گردشگر را جذب میکند که در فعالیتهای مختلف تفرجی زمینی و آبی شرکت می کند. با این وجود بیشتر تقاضاها برای گردشگری روستایی در نیمه جنوبی ایالت «یوتا» متمرکز شده است زیرا جاذبه های متعددی در آن جا وجود دارند. در بخش جنوبی ۵ پارک ملی و از ۶ یادمان تاریخی ایالت یوتا ۴ یادمان در این بخش قرار دارند این ایالت دارای ۴۵ پارک و ۷ جنگل ملی است. پارکهای ملی اصلیترین جاذبه گردشگری روستایی هستند و طی چند سال گذشته رشد سالانه تعداد گردشگران حدود ۷/۳ درصد بوده است که این روند حاکی از گردشگرانی است که از خارج این ایالت برای بازدید و تفرج به این منطقه مراجعت میکنند.
در مجموع از پارکهای این ایالت سالانه حدود ۷ میلیون نفر بازدید میکنند، اما به طور کلی به جز «پارک دولتی»، «دریاچه بزرگ نمک» و «پارک دولتی خلیج ویلارد» که نزدیک به مراکز اصلی جمعیت هستند و هر ساله بیش از یک میلیون نفر از آن جا دیدن میکنند، سایر پارکها از جاذبه های کمتری نسبت به پارکهای ملی برخوردارند. هیچ آمار و ارقامی از سطوح مشارکت مردم در فعالیتهای گردشگری روستایی «یوتا» در دست نیست با این وجود گردش با خودروهای سواری و سایر وسائط حمل و نقل چادر زدن و پیاده روی، دوچرخه سواری، شکار، ماهی گیری (در این ایالت بیش از ۱۰۰۰ دریاچه قابل ماهیگیری وجود دارد) و اقسام ورزشهای آبی مثل گردش با قایق بادبانی و کلک سواری از فعالیتهای مورد علاقه گردشگران میباشند. بیشتر این فعالیتها توسط بازدید کنندگان محلی که در یوتا زندگی میکنند صورت میگیرد ولی در سال ۱۹۹۴ بیش از ۱۵ میلیون گردشگر از مناطق خارج از این ایالت بودند. شایان ذکر است که از این رقم حدود ۰۰۰/۹۰۰ نفر از بازدید کنندگان خارجی بودند با توجه به اینکه ۷۰% اقامت گردشگران در مناطق روستایی این ایالت صورت میگیرد، لذا گردشگری روستایی در اقتصاد ایالت یوتا نقش بسزایی ایفا می کند.
۱-۱-۱-۲- گردشگری روستایی در روستای «برونته» انگلستان
«ریورند پاتریک برونته»[۴] به همراه همسر و شش فرزندش به روستای کوچکی از «هاورث»[۵] در «یورک شایر» انگلستان نقل مکان کردند. این خانواده در روستا و در کلیسایی در محله «جورچین» زندگی میکردند و در همان مکان سه خواهر از این خانواده به نامهای آن[۶]، شارلوت[۷] و امیلی[۸] رمانهای مشهور خود را در دهه ۱۸۴۰ به رشته تحریر در آوردند. از آن زمان این منطقه به دلیل حضور خواهران برونته مشهور شده است. در حال حاضر خانه این نویسندگان به موزه کلیسا تبدیل شده و سالانه پذیرایی بیش از ۰۰۰/۱۰۰ بازدید کننده است، «هاورث» سالانه پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر است و درآمد اقتصادی حاصل از گردشگران این روستا حدود ۲۰ میلیون پوند است.
به منظور ارتقای جایگاه این روستا به عنوان مقصد گردشگران و جذب بیشتر آنها در مارس سال ۱۹۹۶ سازمانی برای بازاریابی گردشگران در این روستا تشکیل و آغاز به کار نمود. هدف اصلی این اقدام ارتقای مشارکت جوامع محلی و سازمان بازاریابی منطقه بود تا بتواند زمینه توسعه گردشگری را به نحو مطلوبی فراهم نمایند. البته جاذبه های گردشگری دیگری نیز در این منطقه وجود دارند که میتوان به «کلیسای بولتن»، «راه آهن بخار»، «دره کیلی وورث» و «روستای سالتایر» در نزدیک «برادفورد»[۹] اشاره نمود که از معروفیت نسبتاً زیادی برخوردار بوده و تحت تأثیر روستای برونته قرار دارند عضویت در سازمان گردشگری روستای برونته برای همه شرکتها هتلها، مهمان سراها، مغازهها و رستورانها آزاد است و این سازمان در ازای دریافت حق عضویت برای فعالیتهای گوناگون بازاریابی انجام میدهد این فعالیتها عبارتند از:
– ارتباط با رسانه های گروهی و تدارک بازدیدهایی برای آشنایی با این منطقه
– ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی در مورد بازار گردشگری
– انتشار یک فصل نامه درباره سیاحت و وسایل ارتباط جمعی
– بازاریابی روستای «برونته» از طریق اینترنت
– توسعه تورهای مرتبط با تعطیلات کوتاه مدت و سایر خدمات که از طریق یک سازمان حمل و نقل محلی صورت میگیرد.
– تبلیغات برای منطقه از طریق نشریات منطقه ای
موفقیت گردشگری روستایی برونته تنها در دراز مدت حاصل میشود. با این وجود بسیاری از مطالعات انجام شده به ویژه در سطح بینالمللی نشان میدهند که استفاده از نام «برونته» میتواند به طور معجزه آسایی بازدید کنندگان بیشتری را جذب کند.
۱-۱-۱-۳- طرح «تارکا» در انگلستان
طرح تارکا[۱۰] در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک برنامه هماهنگ سازی و تعامل میان حفظ محیط زیست، تفرج و گردشگری در شمال «دون»[۱۱] در انگلستان اجرا شد. هدف اصلی این طرح اضافه نمودن منابع طبیعی بیشتر به مناطق حفاظت شده بود، بسیاری از مجریان به این موضوع واقف شده بودند که تعامل میان محیط زیست و توسعه گردشگری میتواند بسیار سودمند باشد و نقش اساسی را در ارتقای رفاه اجتماعی و اقتصادی ایفا نماید. این طرح قسمت وسیعی از مناطق روستایی شمال «دون» را در برگرفته و در میان مراکز تفریحی ساحلی و پارکهای ملی «دارتمور»[۱۲] و «اکسمور»[۱۳] گسترده شده است. علی رغم جذابیتهایی که این منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری داشت به نظر میرسید این منطقه از نبود یک هویت مشخص رنج میبرد و به همین دلیل تنها ۱% از گردشگران را جلب میکرد. این منطقه محل وقوع رمان کلاسیک «هنری ویلیامسون» با عنوان «تارکا، سمورآبی» است که در دهه ۱۹۲۰ منتشر شده است بنابراین طرح «تارکا» به عنوان مبنایی برای حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی شده و به عنوان پیشگام در توسعه گردشگری مورد استفاده قرار گرفت اهداف این طرح عبارت بودند از:
– حفظ و توسعه حیات وحش زیبا و ویژگیهای منحصر به فرد شمال «دون»
– برانگیختن مردم در لذت بردن و درک این منطقه
– توسعه و ارتقای گردشگری در منطقه
اداره کل طرح مستلزم مشارکت سازمانهای گوناگون قانونی و داوطلب محلی و ملی بود این سازمانها شامل شوراهای محلی، انجمنهای گردشگری منطقه ای، شورای روستا و کمیته توسعه روستایی است. بعد از ۳ سال طرح «تارکا» انجمن گردشگری روستایی «تارکا» را به عنوان یک بخش خصوصی به عضویت پذیرفت مدت کوتاهی پس از آن این انجمن بیشتر کارکردهای بازاریابی طرح «تارکا» را بدست گرفت و بیش از ۱۵۰ سازمان خصوصی را تحت پوشش خود قرار داد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
(فایل کامل موجود است)
پایان نامه ارشد رشته جغرافیا با موضوع راهکارهای توسعه گردشگری روستایی
پایان نامه : برنامه ریزی توسعه گردشگری روستایی دربندرترکمن با تأکید بر روستای نمونه گردشگری آشوراده
این طرح ۳ مرحله متمایز داشت در مرحله اول تمام امکانات و تلاشها به حفظ محیط زیست و توسعه پیاده روی اختصاص داشت. مرحله دوم طرح بر توسعه صنعت گردشگری از طریق ایجاد انجمن گردشگری روستایی تارکا و سایر اقدامات بنا نهاده شده و مرحله نهایی این طرح بر تحکیم دستاوردها از طریق بازاریابی و تجزیه و تحلیل دقیق متمرکز بود. طرح «تارکا» به اهداف اصلیاش دست یافت و به موازات حمایت جدید بخشهای محلی تا سال ۱۹۹۷ سرمایه قابل ملاحظه ای را جذب نمود.
۱-۱-۱-۴- گردشگری روستایی در اسپانیا
محبوبیت اسپانیا به عنوان مقصد اکثر گردشگران ساحلی در ایام تعطیلات، مرهون وجود تعداد زیاد اقامت گاه های گردشگری است که در مناطق روستایی سواحل مدیترانه پراکنده هستند. به طور مثال تقریباً اقامت گاه های ثبت شده در اسپانیا در جزایر «بالئاریک»[۱۴] قرار دارند، در حالی که در منطقه «کاتالونیا»[۱۵] که بخش معروف «کوستابراوا»[۱۶] در آن قرار دارد، تنها ۲۰% اقامت گاهها وجود دارند اگر چه گردشگری در اسپانیا صرفاً به مناطق ساحلی محدود نشده است و طیف گوناگونی از اقامت گاه های گردشگری در سراسر این کشور را فرا میگیرد که از مهمترین آنها میتوان به هتلهای مجلل گران قیمت، پانسیونها یا خانه های شبانه روزی اشاره نمود اما قابل توجه ترین انواع اقامت گاهها مخصوصاً در ارتباط با گردشگری روستایی شبکه گسترده «پارادورها»[۱۷] به معنی مسافرخانه یا هر نوع اقامتگاه است و در گذشته این لغت برای اتاقهای کرایه ای شبانه استفاده میشد که به اغنیاء و ثرومندان تعلق داشت و خدمات جانبی مثل اصطبل حیوانات نیز توسط «مسافرخانه دار» (posada) فراهم میشد در سال ۱۹۲۶، نمایندگی توریست سلطنتی پیشنهاد داد که مفهوم سنتی «پارادور» را میتوان به شبکه امکانات اقامتی در سراسر کشور تسری داد و دولت باید مسئول ارائه تسهیلات برای توسعه هتلهای اقامتی در آن مناطق شود زیرا واگذاری چنین فعالیتهایی به بخش خصوصی واقعبینانه و سودمند نبود. علاوه بر این مقرر شد تا قلعه های قدیمی، صومعهها و قصرها در جهت توسعه «پارادورها» نقش مهمتری را ایفا نمایند.
اولین پارادور در رشته کوه «گردوس»[۱۸] برای گردشگرانی که به قصد شکار به منطقه میآمدند، ساخته شد و از آن تاریخ زنجیره پارادورهایی که توسط دولت اداره میشوند به ۸۶ اقامتگاه رسیده است که ۸۳ عدد از آنها هتل و بقیه مهمانپذیر یا رستوران است. از ۳۵ بنای تاریخی که بازسازی شده، ۱۳ بنا قلعه های مربوط به قرون وسطی ۸ بنا صومعه راهبه ها و بیمارستانها ۷ بنا متعلق به دوره «باروک»[۱۹] و قرون وسطی، ۵ بنا کاخهای قدیمی لردها و ۲ بنای دیگر ساختمانهایی هستند که در فضای تاریخی احاطه شدهاند. به طور کلی «پارادورها» ۸۵۰۰ تخت را در ۴۵۰۰ اتاق فراهم کردهاند و از سال ۱۹۹۰ هر ساله ۲ میلیون گردشگر را جذب میکنند.
۱-۱-۱-۵- گردشگری روستای در استرالیا و نیوزلند
گردشگری برای حل بسیاری از معضلاتی که روستاها با آن دست به گریبانند، بهترین گزینه محسوب میشوند، اما چنانچه این پدیده به خوبی مدیریت نشود موجب بروز برخی مشکلات بسیار پیچیده میگردد. در واقع زمانی که روستاییان سعی میکنند تعادلی بین تقاضای گردشگری و فعالیتهای کشاورزی خود ایجاد کنند به شدت دچار مشکل میگردند. روستاها در موقعیتی ما بین اراضی بایر و اراضی شهری به سر میبرند و این مسئله محدودیتهایی را برای توسعه گردشگری به وجود میآورد که شهرها و مناطق شهری هرگز با آن مواجه نیستند. هم چنان مناطق روستایی بین طبیعت بکر و دست نخورده و جهان متمدن شهر یا شهرک قرار دارند که طبیعت آن تحت کنترل درآمده است. گردشگری روستایی در استرالیا عمدتاً در چشماندازها و مناطق کشاورزی صورت گرفته و بر اساس بهرهوری از طبیعت تعریف میشود. رایجترین گردشگری روستایی در استرالیا عبارتند از گردشگری کشاورزی[۲۰] و گردشگری مزرعه[۲۱] گردشگری کشاورزی شامل فعالیتهای «پذیرایی» و گذران تعطیلات در مزارع است، اما گردشگری مزرعه ای، تشکیل شده از مزارع در حال بهره برداری که علاوه بر فعالیتهای زراعی، جهت کسب درآمد مازاد به فعالیتهایی با اهمیت گردشگری نیز میپردازند.
چند مورد از محصولات گردشگری روستایی که توسط وزارت کشاورزی و شیلات نیوزلند شرح داده شدهاند عبارتند از:
آخرین نظرات