الف) تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر ارزشیابی عملکرد.
ب) تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد موفقیت سازمانی.
در ادامه به خلاصه ای از دلایل تأثیر رفتار شهرومند سازمانی بر ارزشیابی عملکرد می پردازیم:
مَکِزی، پودساکوف و همکاران[۱] چندین دلیل عمده در نظر گرفتن رفتار شهروندی سازمانی در ارزیابی عملکرد کارکنان از سوی مدیران را بدین شرح بیان می کنند :
الف) قاعده مقابله به مثل بیان می کند که افراد سعی دارند کمک های دیگران به خود را جبران کنند و به آنان توجه و ملاطفت نمایند و با آنان منصفانه برخورد کنند. بنابراین در صورتی که رفتارهای شهروندی سازمانی دارای تأثیر مثبت برای مدیران و سازمان باشد، مدیران نیز این گونه رفتارها را در ارزیابی عملکرد کارکنان در نظر می گیرند.
ب) نظریه عملکرد ضمنی:
برمن و کنی[۲] (۱۹۷۶)بیان می کنند که ارزیابان معمولا دربارۀ رخدادهای همزمان حوادث و یا رفتارها، دارای نظریه ضمنی هستند. بنابراین اگر یک مدیر به طور ضمنی اعتماد پیدا کند که رفتار شهروندی و عملکرد کلی سازمان با یکدیگر در ارتباط اند و مدیر اغلب رفتارهای شهروندی را از کارکنان مشاهده کند به طور ضمنی استنباط می کند کارمندان دارای عملکرد بالایی هستند.
ج) تأثیر رفتاری و قابلیت دسترسی
دنیسی، کافرتی ومگلینو[۳] (۱۹۸۴) بیان می کنند که مدیران هنگام ارزیابی عملکرد کارکنان به دنبال اطلاعات مجزا هستند . و از آن جا یی که رفتارها ی شهروندی سازمانی جزءرفتارهای رسمی مورد نیاز سازمان نیستند، ممکن است این رفتارها شکل های مجزایی از رفتار باشند که مدیران در ارزیابی عملکرد به دنبال آنها هستند. د) فرآیندهای خصیصه ای ( ثابت/درونی) و قابلیت دسترسی دنیسی، کافرتی ومگلینو ( ۱۹۸۴ ) بیان می کنند که وقایع عملکردی و رفتارهایی که انگیزه و سبب درونی دارند در ارزیابی عملکرد بهتر به چشم می آیند و یادآوری می شوند . و به واسطه این که رفتارهای شهروندی سازمانی جزء وظایف رسمی فرد نمی باشند ، بنابراین مدیران این گونه رفتارها را در زمره رفتارهای دورنی به حساب می آورند و در ارزیابی عملکرد دارای تأثیر بالایی هستند.
ه) همبستگی های مشتبه کننده:
چپمن[۴] (۱۹۶۷) بیان کرده است که همبستگی های مشتبه کننده از تمایل افراد به برقرار کردن رابطه بین دو چیز یا حادثه زمانی که بیش از آنچه که انتظار می رود با همدیگر اتفاق خاطر نشان کرده است که منابع چندی ) می افتند ناشی می شود. افزون بر این، کوپر[۵] (۱۹۸۱) وجود دارد مبنی بر این که همبستگی های مشتبه کننده ممکن است در وظایف اندازه گیری اتفاق بیافتند از جمله :
۱ – ارزیاب ممکن است نمونه ای کافی از رفتارهای شهروندی و یا رفتار درون نقشی نداشته باشد.
۲ – ارزیاب ممکن است تحت تأثیر یک رخ داد رفتاری خاص قرار گیرد.
۳ – مقیاس های اندازه گیری ممکن است ذهنی باشند یا تعریف کافی نشده باشند.
۴ – ارزیاب ممکن است انگیزه کافی نداشته باشد و یا دانش کافی برای انجام کارش به نحو احسن را نداشته باشد.
۵ – ممکن است به خاطر آوردن رفتار (عملکرد) ارزیابی شونده توسط ارزیاب مخدوش در شکل دادن به ارزشیابی های OCB شود (که همۀ این ها می تواند به اهمیت ارزیاب منجر شود).
روی هم رفته نتایج پژوهش ها حاکی از این است که :
– OCB یا عملکرد زمینه ای بر چندین تصمیم فردی که مدیران اتخاذ می کنند اثر مثبت دارد.
– میزان زیاد این شواهد حاکی از این است که اثر این مشکل از عملکرد دست کم به اندازه عملکرد درون نقشی است.
– شواهدی وجود دارد مبنی بر این که عملکرد درون نقشی و خارج از نقش زمانی که بر قضاوت ها و تصمیمات مدیریتی اثر می گذارد ارتباط دارند.
[۱]
[۲] Berman & Kenny
[۳] Denisi, Cafferty & Meglino
[۴] Chapman
[۵] Cooper
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه انعطاف پذیری شناختی بر مقاومت در برابر تغییر سازمانی
آخرین نظرات