۴ـ۱ـ۱ـ۳. احساس امنیّت برای مبلّغان مسیحیت تبشیری ۱۷۸
۴ـ۱ـ۱ـ۴. استفاده از توان ایرانیان مقیم خارج به واسطه حضور دراین شبکه 179
۴ـ۱ـ۱ـ۵. پنهانماندن هویّت کاربران ۱۷۹
۴ـ۱ـ۲. ارزیابی شیوههای تبلیغ مسیحیت تبشیری در اینترنت ۱۸۰
۴ـ۱ـ۳. ارزیابی میزان مؤفقیت تبشیر اینترنتی ۱۸۳
۴ـ۱ـ۴. فرصتها و تهدیدهای اینترنت ۱۸۵
۴ـ۱ـ۵. مقایسه تبلیغات مسیحیان با مسلمانان ۱۸۶
گفتار دوم: پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای مقابله با تبشیر مسیحی در ایران ۱۸۹
۴ـ۲ـ۱. پیشنهادات کلی ۱۸۹
۴ـ۲ـ۱ـ۱. آگاهسازی ۱۸۹۴ـ۲ـ۱ـ۲. تعمیق باورهای دینی ۱۹۰
۴ـ۲ـ۱ـ۳. تقویت نهاد خانواده و گسترش فرهنگ ازدواج ۱۹۰
۴ـ۲ـ۱ـ۴. فراهم ساختن نیازهای روانی و تفریحی و گسترش ورزش ۱۹۱
۴ـ۲ـ۱ـ۵. برقراری عدالت اجتماعی و رفع آثار فقر و اشتغالزایی ۱۹۲۴ـ۲ـ۱ـ۶. گسترش اخلاق در جامعه ۱۹۲
۴ـ۲ـ۱ـ۷. ضرورت برنامهریزی در تبلیغ ۱۹۳
۴ـ۲ـ۱ـ۸. لزوم مخاطبشناسی ۱۹۳
۴ـ۲ـ۱ـ۹. لزوم استفاده از تکنولوژی(خصوصاً اینترنت) در تبلیغ ۱۹۴
۴ـ۲ـ۲. روشهای مواجهه با مسیحیت تبشیری در اینترنت ۱۹۸
۴ـ۲ـ۲ـ۱. تشویق و تربیت مبلّغان توانا برای ورود به فضای مجازی ۱۹۸
۴ـ۲ـ۲ـ۲. ایجاد سایتها و وبلاگهای پاسخگویی به شبهات و تقویت آنها ۱۹۹
۴ـ۲ـ۲ـ۳. تأسیس رادیو و تلوزیون اینترنتی در راستای پاسخگویی به مسیحت 199
۴ـ۲ـ۲ـ۴. ایجاد سایتهای پخش فیلم و سریال اینترنتی ۱۹۹
۴ـ۲ـ۲ـ۵. تاسیس سایتها و وبلاگهایی با موضوع مستبصرین مسیحی ۲۰۰
۴ـ۲ـ۲ـ۶. مناظره با سران مسیحت در اینترنت ۲۰۰
۴ـ۲ـ۲ـ۷. استفاده از توان مسیحیان رسمی ایران در نقد مسیحیت تبشیری ۲۰۰
۴ـ۲ـ۲ـ۸. احیاء و انتشار تراث شیعه و کتابهای نقد و پاسخگویی در اینترنت 201
فهرست منابع و مآخذ ۲۰۲
مقدمه:
تبلیغ یا رساندن پیام و نشر اهداف انبیاء، امر مهمی است که میتوان آن را همزاد بشر دانست. از اینرو آنرا همزاد بشر دانستیم، که ظهور دین و نبوّت را همزمان با تولّد آدم ابوالبشر۷ میدانیم. چرا که انسان موجودی است اجتماعی؛ بنابراین برای تعامل با دیگران و مفاهمه بهتر باید نیّات و اغراض شخصی یا دینی خود را به وسیله ابزار و امکانات موجود منتقل نماید و این همان تبلیغ است.
ابزار و امکانات تبلیغ، در گذر زمان و با تکامل و پیشرفت انسان در هر عصری به شکلی نو و تازه پدید آمد؛ و مبلّغان دین نیز، چه آنان که واقعاً درصدد هدایت انسان بودند و چه آنان که به نام دین و تظاهر به تبلیغ آن، در واقع ضلالت و گمراهی را تبلیغ میکردند، با بهره گرفتن از این ابزار برای گسترش و نشر اهداف خود از هیچ کوششی دریغ نکردند.
بدون شک اختراع و ابداع ابزار تبلیغی الکترونیکی را باید نقطه عطف مهمی در امر تبلیغات دانست؛ چرا که بسیاری از حدود و ثغور و محدودیّتها را از میان برداشت. خصوصاً در دهه اخیر و با گسترش اینترنت، شاید دیگر نتوان در این کره خاکی محدودهای را یافت که از بُرد تبلیغ به دور باشد. پدیدهای که باید آن را تلفیقی از رسانههای مختلف و مدرن، مثل تلفن، رادیو، تلوزیون، روزنامه، مجله و. دانست.
پیروان ادیان مختلف نیز به تبع سرعت و رشد تکنولوژی از ورود به این عرصه غفلت نکردند؛ آنها علاوه بر تبلیغات سنّتی، که مخاطبان خاص خود را دارد، کوشیدند که خود را به ابزار نوین تبلیغی مجهّز کنند، تا به آسانی و سهولت و با هزینه کمتری بر تعداد پیروان خود بیافزایند.
بر کسی پوشیده نیست که اسلام و مسیحیت به عنوان دو دین بزرگ الهی در تمام عالم دارای پیروان فراوانی هستند. در بعضی از ممالک نسبتشان، به اقلّیّت و اکثریّت و گاهی نیز مساوی است. گاهی در صلح و آرامش بودند و گاهی در مخاصمه و جدال؛ اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی همواره مسحیت راستین را به رسمیّت میشناسد و مسیحیانی که در سرزمینهای اسلامی به عنوان اقلیّت مذهبی زندگی میکنند، از حقوق خاصّی به عنوان اهل ذمّه برخوردارند؛ همچنانکه محدودیّتهایی برای تبلیغ دین آنها در میان مسلمانان قائل است.
اما در این پژوهش سخن از مسیحیت راستین نیست، بلکه از افرادی است که به آموزههای مسیحی ملتزم نیستند، و مسیح۷ را ابزار رسیدن به اهداف سیاسی و استعماری خود میدانند. همانطوریکه تاریخ استعمار در مشرقزمین و آفریقا گواه بر این مدّعاست، افرادی تحت نام زیبای «تبشیر» به تحمیل ایدهها و افکار سیاسی و انحرافیِ پیچیده در زرق و برق محبّت، عشق، نجات و شفاء میپردازند. هدف ما در این پایاننامه که با عنوان «بررسی شیوههای تبلیغ مسیحیت تبشیری در اینترنت» تدوین شده، شناخت این شیوهها و راههای تاثیر آنها بر جامعه اسلامی ایران و معرفی آسیبها و مشکلاتی است که این پدیده برای تحقق اهداف متعالی اسلام در این کشور بهوجود میآورد. تبلیغات گسترده «مسیحیتِتبشیری» در میان اقشار مختلف جامعه ما، که از طریق ماهواره، اینترنت، کلیسای خانگی، پخش و توزیع کتب رایگان و . انجام میشود، میتواند به سست شدن پایههای ایمانی و دینی مردم بینجامد. ما در این رساله به بررسی تبلیغات اینترنتی آنها، و راهکارهای مقابله با آن خواهیم پرداخت.ضرورت و اهداف تحقیق:
هر مبلّغ متعهّدی باید علاوه بر تجهیز به دانش قرآنی و منابع روایی، نسبت به نقاط آسیبپذیر جامعه اسلامی و جوانان عزیز و منافذی که مجرای نفوذ و ورود دشمن است، نیز آگاه باشد. مبلّغان باید بدانند یکی از بزرگترین و خطرناکترین پدیدهای که مسلمانان با آن روبرو هستند، تبشیر مسیحیت است که متاسفانه در برخی از آنان نیز موثر افتاده، تاحدّی که فریاد دلسوزانه علمای آگاه و متعهّدمان خصوصاً رهبر فرزانه انقلاب و مراجع معظم تقلید نسبت به گسترش و رواج آن در جامعه ما بلند است. و شاید در اطراف ما نیز، از اقوام و آشنایان، و یا دوستان و همسایگان کسانی باشند که به طور پیدا یا پنهان گرفتار دام مسیحیت تبشیری شدهاند.
بنابراین پژوهشی که تحت عنوان فوقالذّکر در جامعه المصطفی۹ العالمیه و با راهنمایی و مشاوره اساتید محترم صورت گرفته تلاش میکند ضمن بررسی سایتها و وبلاگها، شیوههای تبلیغی آنها را معرفی نماید. تا با شناساندن اهداف، انگیزهها و روشهای تبلیغ مسیحیت تبشیری به جمع بزرگ مبلّغان مسلمان و متصدیّان فرهنگ و مذهب کشور ما، ضمن تنبّه و آگاهیبخشی به آنها، اعلام نماید: ضرورت دارد که مبلّغان اسلامی ضمن مجهزشدن به وسایل نوین ارتباطی، با ابزارِ تبلیغی از جنس همان ابزاری که دشمن از آنها بهره میبرد، علاوه بر پاسخگویی به شبهات مسیحیت زمینه هدایت منحرفین و فریبخوردگان را نیز فراهم نمایند.
سؤالهای تحقیق:
سؤال اصلی:
روشهای تبلیغ «مسیحیت تبشیری» در شبکه جهانی اینترنت برای مخاطبان فارسی زبان و ایرانی چگونه است؟
سؤالهای فرعی:
۱.اینترنت در میان انواع مختلف رسانههای تبلیغی در چه جایگاهی قرار دارد؟
مزایا و کارکردهای این رسانه چیست؟
۳.نگاه ادیان الهی نسبت به تبلیغ چگونه است؟
دیدگاه مسیحیت نسبت به تبلیغ چیست؟
۵.تبشیر چیست؟
۶.مسیحیت تبشیری به چه معناست؟
۷.سابقه تبلیغ مسیحیت در سرزمین ایران چیست؟
انواع شیوههای تبلیغ مسیحیت در اینترنت چگونه دستهبندی میشود؟
راهکارهای مقابله با تبلیغات اینترنتی مسیحیت در ایران چیست؟
چگونه میتوان تبلیغات منفی مسیحیت تبشیری علیه اسلام در سایتها و وبلاگها را خنثی نمود؟
فرضیه تحقیق:
با توجه به ظرفیتهای بالای اینترنت و امتیازاتی که این روش نسبت به سایر روش های تبلیغ مسیحیت تبشیری در ایران از آن برخوردار است، مبشّران مسیحی در آینده توجه بیشتری به آن خواهند داشت و تبلیغات خود را در این شبکه گسترش خواهند داد. به این ترتیب، مسیحیت تبشیری میتواند یکی از چالشهای مهم مسلمانان ایران در آینده باشد و در این خصوص باید ضمن شناخت دقیق و عالمانه این پدیده و قابلیتهای آن، از هماکنون برای غلبه بر آن چالش پیشاندیشی و چارهجویی و برنامهریزی کرد.
سابقه تحقیق:
تا کنون کتابها و مقالات و پایاننامههای زیادی در زمینه تبلیغ و عناوین مرتبط با آن و همچنین مسیحیت در ایران و اهداف و انگیزهها و روشهای تبشیری و تبلیغی آنها نوشته شده، اما با جستجویی که در کتابخانهها و پایگاههای اینترنتی انجام دادیم، پژوهشی که به موضوع تبلیغ مسیحیت در اینترنت پرداخته باشد، نیافتیم. البته این مطلب دور از انتظار هم نیست چرا که اینترنت ابزاری است نوین، که حداکثر یک دهه از گسترش و عمومی شدن آن در ایران میگذرد.ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات