تعریف مفهومی: تروور[۱۴] و همکاران (۱۹۷۸ به نقل از کاول[۱۵]، ۱۹۹۰) بیان داشته اند که اگر شخصی بتواند بر رفتار دیگران به طریقی که قصد دارد و از نظر اجتماع مقبول است تأثیر بگذارد دارای کفایت اجتماعی قلمداد میشود.
اما، مک فال[۱۶] (۱۹۸۲ به نقل از همان منبع) رویکرد متفاوتی دارد و کفایت اجتماعی را یک اصطلاح ارزشی عمومی تعریف میکند که بر اساس ملاکهای معین، منعکس کننده قضاوت شخص است، مبنی بر اینکه عملکردش در یک تکلیف اجتماعی معین شایسته باشد. بنابراین شایستگی اجتماعی وابسته به نتایج یا پیامد تعاملات اجتماعی شخص به نظر میرسد که با واکنش افراد دیگر مشخص میشود. کفایت اجتماعی در آنچه که شخص انجام میدهد نیست بلکه در این است که عملکرد او چگونه توسط دیگران ارزیابی میشود. بنابراین بیکفایتی اجتماعی، بیانگر ناتوانی در دستیابی به پیامدهای موفقیتآمیز یا قضاوتهای مطلوب از جانب تعاملات اجتماعی است (داینر و کیم[۱۷]، ۲۰۰۴).
تعریف عملیاتی: منظور از کفایت اجتماعی نمرهای است که دانش آموز در پرسشنامه اندازهگیری کفایت اجتماعی (SCRQ) دریافت میکند.
۱-۷-۵ خودکار آمدی تحصیلی:
تعریف مفهومی: خود کار آمدی تحصیلی باور فرد به این است که میتواند در زمینههای تحصیلی در دروس مدرسه موفقیت کسب نماید (بیابانگرد، ۱۳۸۴).
تعریف عملیاتی: منظور از خودکار آمدی تحصیلی نمرهای است که دانشآموز در پرسشنامه خودکار آمدی MJSES دریافت میکند.
تعداد صفحه :۱۲۹
قیمت :۳۷۵۰۰ تومان
سایت های دیگر :
آخرین نظرات