با توجه به تحولات عظیم اقتصای و گسترش صادرات، جایگاه ویژه صادرات غیر نفتی در تصمیم گیریها و مشارکت فعالانه آن در افزایش تولید ملی و در نهایت درآمد سرانه محسوس تر می شود. (بافنده، عبدالحسین؛ دریساوی،رضا, ۱۳۸۹) هدف صادر کنندگان از عرضه کالاها به بازارهای مصرفی خارجی، کسب سود و درآمد مستمر توام با رضایت مشتریان در طول زمان است. امروزه که عرضه کالاها در بازارهای خارجی در شرایط رقابتی و در سطح انبوه و قدرت انتخاب بالای مصرف کنندگان صورت می گیرد، شناخت بازارهای مصرفی خارجی و سلایق مصرف کنندگان آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بازار رقابتی، برندگان کسانی هستند که بتوانند به خوبی ویژگیها و انتظارات مصرف کنندگان را شناسایی و با یک برنامه استراتژیک در تمامی حوزه ها(تولید، بازاریابی و ) کالاهای مورد نیاز آنها را عرضه کنند.(بیگی, ۱۳۸۵)
انستیتو پاستور ایران از جمله مراکز معدود تولید کننده واکسن هپاتیت ب در منطقه و جهان می باشد.نظر به اهمیت صادرات غیر نفتی و لزوم توسعه صادرات برای کشورمان و همچنین توسعه صنعت ساخت واکسن در کشورمان، بررسی وضعیت فروش و تدوین استراتژی جهت صادرات واکسن هپاتیت ب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.
۱-۳- اهداف پژوهش
۱-۳-۱ هدف کلی:
تدوین استراتژی جهت صادرات واکسن هپاتیت ب در انستیتو پاستور ایران با بهره گرفتن از روش ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک – سال۱۳۹۱
۱-۳-۲ اهداف ویژه:
-تحلیل عوامل محیط داخلی کارخانه ساخت واکسن هپاتیت
– تحلیل عوامل محیط خارجی کارخانه ساخت واکسن هپاتیت ب
-تحلیل بازار فروش واکسن در بازار منطقه
-تعیین میزان تولید دوز واکسن هپاتیت ب در ایران
– تعیین نیاز ایران به واکسن هپاتیت ب
-تحلیل قدرت نفوذ در بازارکارخانه سازنده واکسن هپاتیت ب
-تحلیل رقابت پذیری واکسن هپاتیت ب
-تعیین میزان ثبات مالی کارخانه سازنده واکسن هپاتیت ب
-تعیین میزان ثبات محیط کارخانه سازنده واکسن هپاتیت ب
-تحلیل بازار فروش واکسن در ایران
-تعیین میزان تولید دوز واکسن هپاتیت ب در کشورهای منطقه
-تعیین میزان نیاز کشورهای منطقه به واکسن هپاتیت ب
۱-۳-۳ هدف کاربردی:
از نتایج پژوهش جهت بهبود و عملیاتی نمودن صادرات واکسن هپاتیت ب در انستیتو پاستور ایران استفاده کاربردی به عمل خواهد آمد.
۱-۴- سوالات پژوهش:
آیا متوسط تولید واکسن هپاتیت ب در ایران با کشورهای منطقه اختلاف معنا داری دارد؟
۱-۵- تعریف واژه ها:
بازار(market ):
تعریف نظری: بازار یک نظام باز اجتماعی است که هدف آن انجام مبادلات و معاملات سودمند و رضایت بخش و ارائه خدمات و تسهیلات به همه کسانی است که در این سیستم نقش دارند.(روستا-ونوس-ابراهیمی, ۱۳۸۹)
تعریف کاربردی:منظور از بازار در این پژوهش کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی می باشد.
وضعیت کالا(positioning ):
تعریف نظری: نحوه ادراک مصرف کنندگان از محصول در مقایسه با ادراک آنها از محصولات رقیب.(روستا-ونوس-ابراهیمی, ۱۳۸۹)
تعریف کاربردی: در این پژوهش منظور جایگاه واکسن هپاتیت ب در کشورهای منطقه می باشد.
تدوین استراتژی((strategy formulation:
تعریف نظری:بدین معنی است که ماموریت شرکت تعیین شود،شناسایی عواملی که در محیط خارجی سازمان را تهدید می کنند یا فرصتهایی را بوجود می آورند،شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان ،تعیین هدفهای بلند مدت،در نظر گرفتن استراتژیهای گوناگون و انتخاب استراتژیهای خاص جهت ادامه فعالیت.(دیوید, ۱۳۸۰)
تعریف کاربردی:در این پژوهش تدوین استراتژی به کلیه اقداماتی که جهت توسعه صادرات واکسن هپاتیت ب در انستیتو پاستور ایران صورت می گیرد، اطلاق می گردد.
بازار هدف(target market):تعریف نظری: بخشهایی از بازار که قرار است سازمان صنعتی در آن فعالیت نماید(کریشنا ک.هاوالدار, ۱۳۸۵)
تعریف کاربردی:در این پژوهش کشوری است که صادرات در آن صورت می گیرد.
واکسن(vaccine):
ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات