دانشگــاه آزاد اسلامی
واحـد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت
پایاننامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت بازرگانی
گرایش: مدیریت تحول
عنـــوان:
تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانکهای استان گیلان
استاد راهـنما:
دکتر فرزین فرحبد
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده فارسی
فصل اول: کلیات طرح
- مقدمه .2
- بیان مسئله 3
- اهمیت موضوع تحقیق.5
- چارچوب نظری تحقیق6
- اهداف تحقیق6
- فرضیههای تحقیق7
- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق7
- قلمرو تحقیق 8
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
- مقدمه10
- سرمایه فکــری13
- سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری15
- تعاریف، مفاهیم و ابعاد کلیدی سرمایه فکری.17
- اندازهگیری سرمایه فکری: مدلها و روش های آن20
- کاربرد سرمایه فکری در سازمانها23
- دلایل سنجش سرمایه فکری توسط شرکتها27
- عملکرد.30
- عملکرد، تعاریف و مفاهیم آن31
- الگوها و مدلهای سنجش عملکرد و مدیریت عملکرد.34
- دلایل بهبود عملکرد38
- نقش هدفگذاری در ارتقاء و بهبود عملکرد41
- استقرار مدیریت عملکرد در بهبود و ارتقاء عملکرد.42
- شاخصهای اندازهگیری عملکرد45
- چالشها و موانع بهبود عملکرد49
- اصول و چارچوب عملکرد در ابعاد سازمانها.51
- پیشینه تحقیق.53
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
- مقدمه.59
- روش تحقیق 59
- جامعه آماری59
- حجم نمونه و روش نمونهگیری.60
- روش و ابزار جمعآوری دادهها60
- روش تجزیه و تحلیل دادهها 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
- مقدمه61
- دادههای اولیه مربوط به جامعه مورد مطالعه62
- تجـزیه و تحلیل استنباطی دادههای آماری (آزمون فرضیههای تحقیق).71
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
- مقدمه.79
- نتیجهگیری 79
- پیشنهادات .80
-پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق80
- – محدودیتهای تحقیق82
- پیشنهادات برای محققین بعدی83
منابع و مأخذ84
پیوست
چکیده انگلیسی
چـکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانکهای استان گیلان انجام پذیرفته است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده که در این راستا فرضیههایی به صورت زیر تدوین گردید؛
فرضیه اصلی:
بین سرمایه فکری و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
فرضیههای فرعی:
- بین سرمایه ساختاری و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین سرمایه انسانی و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین سرمایه مشتری (رابطهای) و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شعب بانکهای استان گیلان بوده که نمونهای به حجم 150 شعبه مطابق فرمول کوکران انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و الگوی معادلات ساختاری بین متغیرهای تحقیق نشان داد که بین سرمایه فکری (سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی و سرمایه مشتری (رابطهای)) و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
واژههای کلیدی: سرمایه انسانی، سرمایه مشتری (رابطهای)، سرمایه ساختار، عملکرد
ـ 1) مقدمه
با مروری بر گذشته این نکته قابل اذعان است که در قرن بیستم، اقتصاد مبتنی بر صنعت بود. در این قرن هر شرکتی و هر کشوری که داراییهای فیزیکی و سرمایههای مادی و مشهود بیشتری داشت ثروت بیشتری تولید میکرد. اما قرن 21 اقتصاد مبتنی بر دانش است. به عنوان نمونه ستارامن[1] و همکاران (2002) به نقل از کندریک یکی از اقتصاددانان آمریکایی بیان میکند که در سال 1925 نسبت داراییهای نامشهود به داراییهای مشهود 30 به 70 بود. اما در دهه 1990 به نسبت 63 به 37 افزایش یافت. استیوارت[2] (1997) سرمایه انسانی را مهمترین دارایی سازمان تلقی میکند. بنابراین انتظار میرود شرکتهایی که از سرمایه فکری و انسانی بالاتری برخوردارند عملکرد مالی آنها نیز بالاتر باشد. آثار سرمایه انسانی بر عملکرد واحد تجاری در شرکتهای خدماتی بسیار مهم تلقی میشود زیرا این شرکتها بیشتر بر ظرفیتها و منابع نامشهود متکی هستند (منشن و بنتیس[3]، 2013). از طرفی در طی دو دهه اخیر، افزایش رقابت تجاری و ظهور فنآوریهای جدید اطلاعاتی، منجر به پررنگتر شدن اهمیت داراییهای نامشهود به عنوان مهمترین عامل در ارزشگذاری شرکتها شده است (لو[4]، 2001). اندازهگیری و گزارشگری داراییهای نامشهود یکی از موضوعات جذاب برای محققان حسابداری است و این جذابیت با افزایش تفاوت بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکتها بیشتر شده است (بیاتی[5]، 2005). نگرانیها در مورد عدم شناسایی داراییهای نامشهود، در حال افزایش است. این نگرانی ناشی از ماهیت محافظهکارانه معیارهای شناسایی دارایی و نگرانیها در مورد قابلیت اتکا استانداردهای اخیر حسابداری است (الیوییرا[6] و همکاران، 2010). بنابراین سطوح بالای عدماطمینان، توانایی شناسایی برخی داراییهای نامشهود را در واحدهای تجاری که در داراییهای نامشهود سرمایهگذاری میکنند، محدود میکند و این موضوع باعث میشود که اطلاعات صحیح به اشخاص برونسازمانی انتقال نیابد. این مشکل برای شرکتهایی که متکی بر دانش هستند، بیشتر نمود پیدا میکند. با این وجود میتوان گفت اطلاعات سرمایه انسانی دارای محتوای اطلاعاتی است. اطلاعاتی که راجع به شایستگی و صلاحیت کارکنان منتشر میشود با ارزش شرکت رابطه مثبت و معنیدار دارد. افشای این اطلاعات منجر به تغییرات کوتاهمدت در ارزش بازار نمیشود (گامرسچلاگ[7]، 2013). سرمایه فکری سرمایهای فراتر از داراییهای فیزیکی و داراییهای مشهود است. امروزه سهم سرمایه فکری به دلیل دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش میتواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد. به همین دلیل در سطح بنگاههای اقتصادی نیز عملکرد شرکتها میتواند تحت تأثیرداراییهای فکری و سرمایه انسانی قرار گیرد. با این تفاسیر در این فصل به بیان مقدمهای در خصوص موضوع تحقیق اشاره گردید. در ادامه فصل به مباحثی پیرامون بیان مسأله اصلی و اساسی تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق و اهداف پژوهشگر اشاره شده و فرضیهها و چارچوب نظری تحقیق به تفصیل بیان شده و در نهایت تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق و قلمرو تحقیق تشریح میگردد.
آخرین نظرات