دانشگاه علم و فرهنگ
دانشکده علوم انسانی
پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت MBA – گرایش استراتژی
بررسی تأثیر مؤلفههای کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت بر رضایت والدین دانش آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران
استاد راهنما:
دکتر محمدصادق بیجندی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله. 2
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4-اهداف تحقیق 7
1-5- فرضیههای تحقیق 8
1-6- الگوی مفهومی تحقیق. 9
1-7- محدودیت های انجام تحقیق 10
1-8- تعاریف نظری و عملیاتی واژهها. 10
فصل دوم: ادبیات تحقیق. 14
2-1- مقدمه. 15
2-2- کارکردهای آموزش و پرورش. 16
2-3- سیستم آموزش ایران. 18
2-3-1- مدارس غیرانتفاعی 22
2-3-1-1- اهداف مدارس غیرانتفاعی 22
2-3-1-2- ویژگیهای مدارس غیرانتفاعی. 23
2-4-کیفیت. 25
2-4-1-کیفیت آموزشی. 27
2-4-2- الگوهای مطرح درزمینه کیفیت آموزشی. 29
2-5- مشروعیت 36
2-5-1- کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت 39
2-5-1-1- اطلاعات. 40
2-5-1-2- اعتبار . 42
2-5-1-3- پاسخگویی 44
2-5-1-4- ایمنی 46
2-5-1-5- مسائل ملموس. 47
2-6- مشتری. 49
2-6-1- رضایت مشتری. 51
2-6-1-1- شاخصهای رضایت مشتری. 54
2-7- جمعبندی 56
فصل سوم: روش تحقیق 58
3-1- مقدمه 59
3-2- روش پژوهش 59
3-2-1- روشها و ابزار گردآوری دادهها 59
3-3- جامعه آماری. 60
3-4- حجم نمونه و روش نمونهگیری. 60
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه 61
3-6- تحلیل پرسشنامه 62
3-7- شیوههای تجزیهوتحلیل اطلاعات 64
3-8- مکان پژوهش 65
3-9- جمعبندی. 66
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها. 67
4-1- مقدمه . 68
4-2- آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی 68
4-2-1-جنسیت 68
4-2-2-سن . 70
4-2-3-سطح تحصیلات 71
4-2-4-میزان آشنایی با ساختار مدارس غیرانتفاعی 72
4-3- توصیف پاسخها 74
4-3-1- توصیف پاسخهای مؤلفه اطلاعات 74
4-3-2- توصیف پاسخهای مؤلفه اعتبار . 76
4-3-3- توصیف پاسخهای مؤلفه پاسخگویی . 78
4-3-4- توصیف پاسخهای مؤلفه ایمنی . 80
4-3-5- توصیف پاسخهای مسائل ملموس. 81
4-3-6- توصیف پاسخهای رضایت (متغیر وابسته). 83
4-4- بررسی رابطه بین مؤلفههای کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت و رضایت والدین با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن.84
4-4- 1- بررسی رابطه بین مؤلفه اطلاعات و رضایت والدین 84
4-4-2- بررسی رابطه بین مؤلفه اعتبار و رضایت والدین . 85
4-4-3- بررسی رابطه بین مؤلفه پاسخگویی و رضایت والدین . 86
4-4-4- بررسی رابطه بین مؤلفه مسائل ملموس و رضایت والدین . 87
4-4-5- بررسی رابطه بین مؤلفه ایمنی و رضایت والدین . 87
4-5- نتایج آزمون رگرسیون . 89
4-6- جمعبندی 92
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها. 93
5-1- مقدمه 94
5-2-نتایج آزمون فرضیهها . 94
5-2-1- آزمون فرضیه فرعی اول . 94
5-2-2- آزمون فرضیه فرعی دوم . 96
5-2-3- آزمون فرضیه فرعی سوم 97
5-2-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم 98
5-2-5- آزمون فرضیه فرعی پنجم . 99
5-3- پیشنهادهای پژوهش 102
5-3-1- پیشنهاد بر اساس مؤلفه اطلاعات. 103
5-3-2- پیشنهاد بر اساس مؤلفه اعتبار 104
5-3-3- پیشنهاد بر اساس مؤلفه پاسخگویی 104
5-3-4- پیشنهاد بر اساس مؤلفه ایمنی 105
5-3-5- پیشنهاد بر اساس مؤلفه مسائل ملموس. 105
5-4- پیشنهاد برای پژوهشهای آتی . 105
5-5- جمعبندی . 106
منابع و مآخذ. 107
منابع فارسی 108
منابع لاتین . 110
پیوستها 113
پیوست الف: پرسشنامه . 114
پیوست ب: خروجیهای نرمافزار SPSS .
خروجیهای مربوط به آمار توصیفی . 118
خروجیهای مربوط به سؤالات پژوهش . 124
خروجیهای مربوط به آمار استنباطی . 141
پیوست ج: شاخص های رضایت مشتری 151
چکیده انگلیسی. 156
چکیده:
ارتقای کیفیت در سازمانها، همواره یکی از مهمترین مباحث در راستای ادامه حیات و پیشرفت سازمانها بوده است. مدارس غیرانتفاعی بهعنوان یک سازمان خدماتی نیازمند حفظ و بهبود کیفیت عملکردشان هستند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مؤلفههای کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت بر رضایت والدین دانش آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی، و جامعه آماری متشکل از والدین (یکی از والدین) دانش آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران بودند که با بهره گرفتن از نرمافزار G-Power، 384 نفر از والدین به عنوان نمونه انتخابشده و به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس، پرسشنامه 42 سؤالی محقق ساخته میان آنان توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون صورت گرفت و در نهایت مشخص شد که ارتباط معناداری میان هر یک از مؤلفههای کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت شامل مؤلفههای پاسخگویی، اعتبار، ایمنی، مسائل ملموس و اطلاعات به ترتیب اهمیت با رضایت والدین در دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران وجود دارد.
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه
آموزش از مقولههایی است که انسان از دیرباز با آن سروکار داشته است. با پیشرفت جوامع، ضرورت این امر بیش از پیش احساس گردیده و نیاز به آموزش صحیح و کارآمد به یکی از موارد اجتنابناپذیر عصر حاضر تبدیل شده است. نظام آموزشوپرورش در جوامع مختلف همواره نقشی مهم و اساسی در تربیت و پرورش افراد داشته و الگوی کلی نهادها و سازمانهای رسمی جامعه برای انتقال معارف و میراث فرهنگی و پرورش و رشد اجتماعی و شخصی افراد محسوب میشود (علاقه بند، 1391). بنابراین لزوم وجود سازمان های آموزشی همراه با آموزش صحیح و کارآمد و به عنوان نهادی برای پرورش افراد امری انکارناپذیر است. در تحقیق حاضر پس از بیان مسئله و اهمیت و ضرورت تحقیق در فصل اول، به شناسایی تأثیر مولفه های کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت بر رضایت والدین دانش آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران پرداخته شده است تا ضمن شناسایی وجود یا عدم وجود تأثیر هر یک از این عوامل، از میزان اهمیت این مؤلفه ها نیز اطلاع حاصل شود.
2-1- بیان مسئله
در جوامع امروز، نیازهای افراد، اعم از نیازهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و اقتصادی، بیشازپیش نیازمند توجه و اقداماتی در جهت رفع آنها هست. در طول ادوار گذشته و بهمنظور رفع نیازها و بهتناسب هر کدام، نهادها و سازمانهایی به وجود آمده است. نهاد آموزشوپرورش نیز بهمنظور توجه به نیازهای آموزشی و افزایش سطح آگاهی جامعه ایجادشده است و بهعنوان شاخصی در جهت سنجش پیشرفت مدنی و اجتماعی جامعه به شمار میرود که به دلیل تأثیرگذاری بالای فعالیتهای آموزشی هر کشور بر سطح آگاهی افراد جامعه و درنتیجه توسعهیافتگی آن جامعه، سرمایهگذاری در حوزهها و سطوح مختلف آموزشی، از مباحث مهم مدیریتی و اجتماعی بهحساب میآید. بر همین اساس و بهمنظور تقویت سرمایه انسانی در دهههای اخیر، هر نظام آموزشی، بهمنظور تحقق اهداف خود، بایست با سازماندهی و ساختاری مناسب فعالیت نماید.
آخرین نظرات