عکس ها و اشکال مربوط به این مطلب در فایل اصلی پایان نامه موجود است
ارتباطات باز |
روابط مبتنی بر عملکرد |
کارکنان آگاه، شایسته و با مهارت بالا |
کنترل مبتنی بر بازخورد |
نظام پرداخت و پاداش |
ابعاد توانمند سازی |
توانمند سازی |
ساختار سیاسی اطلاعاتی |
مک لاگان و نل (۱۹۹۷) یک رویکرد چند بعدی در مورد توانمند سازی کارکنان ارائه کرده اند. به اعتقاد مک لاگان افراد توانمند اختیارات و مسئولیت هایشان را به سطوح دیگر سازمان که به صورت مستقیم همکاران را برای حل مسئله، هماهنگ، می کند، تفویض کنند.
مدل شماره (۲): مدل توانمندسازی گائو[۲]
شکل ۲-۵): مدل توانمندسازی مک لاگان و نل (۱۹۹۷: ۴۰)
موسسه گائو (۲۰۰۱) به نمایندگی از کمیته امور دولتی سنای امریکا پژوهشی را تحت عنوان سرمایه انسانی، اقداماتی را که به توانمندسازی کارکنان منجر گردیده، اجرا کرد. این موسسه پنج اداره یانمایندگی (بنگاه) بزرگ امریکا را مورد هدف قرار داد و کلیه اقدامات این ادارات را در راستای توانمند سازی تجزیه و تحلیل کرد. این موسسه نتیجه مطالعات خود را در شش گام اساسی برای توانمند سازی کارکنان ارائه کرد (شکل ۲-۶) و معتقد است توجه به توانمند سازی کارکنان و درگیر کردن آنان در امور اجرایی، تغییر را آسان تر می کند.
بیان چشم اندازها تغییرات سازمانی
برقراری ارتباطات باز خلق محیطی خلاق |
تغییرات اساسی در طراحی مجدد فرایند کار
تغییر در قوانین و مقررات کار توسعه شرح شغل های جدید کار برقراری ساعات کار تغییر در محیط کار
|
ابعاد درگیری اتحادیه های کارکنان
|
درگیر کردن اتحادیه های کارکنان
|
کارکنان با کارکردهای چندگانه کارکنان با سطوح مختلف شغلی کارکنان منسجم با اهداف مشترک
|
ابعاد بهره گیری از گروه های کارکنان
|
بهره گیری از گروه های کارکنان در جهت اجرای ماموریت سازمان
|
توانمند سازی
|
یادگیری چگونگی عملکرد تیم یادگیری توسعه روابط کاری یادگیری نحوه ترغیب ارتباطات یادگیری توانایی تجزیه و تحلیل
|
ابعاد آموزش
|
آموزش کارکنان در راستای ارتقای دانش، مهارت ها و توانایی ها
|
اطلاع از عملکرد سازمان در عمل ارزیابی میزان پیشرفت عملکرد سازمانی |
ابعاد درگیری کارکنان در برنامه ریزی آموزش
|
درگیر کردن کارکنان در برنامه ریزی و سهیم کردن آنان در اطلاعات عملکردی سازمان
|
تبادیل اطلاعت تبادل منابع |
ابعاد تعامل
|
تعامل مابین مدیران ارشد و کارکنان خط مقدم
|
ابعاد تعهد
|
آخرین نظرات