علاوه بر این پترسون و همکاران (۲۰۰۴)[۴] ارتباط بین شرایط آب و هوای شرکت و عملکرد سازمانی را مورد بررسی قرار دادند که نشانگر یک ارتباط مثبت اما غیرمستقیم بود. نتایج مطالعه آنها نشان داد که ارتباط بین آب وهوای شرکت و بهرهوری به واسطه رضایت شغلی کارکنان است. زکریا و همکاران (۲۰۰۹)[۵] به دنبال پاسخ این سوال بودند که، آیا عملکرد کسبوکار ارتباط قابل توجهی با نتایج عملیاتی و رابطهای دارد؟ نتایج تحقیق آنها نشان داد که هر دو ارتباط مثبت و معنادار آماری دارند. اگر چه ممکن است بسیاری از عوامل دیگر نیز عملکرد کسب و کار سازمان را تحت تاثیر قرار دهند اما مطالعات نشان داد که بین رضایت شغلی کارکنان و عملکرد کسبوکار سازمان رابطه مثبت وجود دارد.
۲-۶-۲-۷٫ زنجیره تامین سبز، بهرهوری عملیاتی، بهرهوری رابطهای و عملکرد سازمانی
نظریه وابستگی به منابع اثرات محیط بر سازمانها را با بهره گرفتن از دیدگاههای داخلی و خارجی تبیین میکند. چشمانداز داخلی بواسطهی ارزیابی داخلی مقدار منابع مصرفشده در انجام هر فعالیت با بهرهوری سازمانی در ارتباط است (پفر و سالان، ۱۹۷۸)[۶]. شرکتهای پیشرو جهانی مانند سامسونگ و الجیالکترونیک، ادعا میکنند که عملیات خود را در همه ابعاد به صورت موثرتر و کارآمدتر اجرا میکنند. و دلیل آن را اجرای مدیریت زنجیره تامین سبز میدانند(لی، ۲۰۰۷)[۷]. شرکتهایی که بتوانند با موفقیت مدیریت زنجیره تامین سبز را اجرا و پیادهسازی کنند به توسعه عملیات داخلی دست مییابند که با بهبود فرایندهای تصمیمگیری، صاحب تولید پاک میشوند (لی، ۲۰۱۱)[۸]. طی مصاحبههایی که لیپمن(۲۰۰۱)[۹] با تعدادی از شرکتهای کوچک عرضهکنندهای که مدیریت زنجیره تامین سبز را اجرا کردهاند داشته است نتایجی از قبیل کاهش سیکل زمانی، کاهش هزینه و افزایش فروش را برای آنها بر شمرده است. لی (۲۰۰۹)[۱۰] مطالعات موردی را در باب مدیریت سبز در شرکتهای کوچک و متوسط انجام داده است. نتایج مطالعاتش نشان میدهد مدیریت سبز نظاممند، با افزایش بازده عملیاتی مانند مصرف آب کمتر، کاهش تولید فاضلاب و استفاده از موارد ذخیره شده، هزینههای تولید را کاهش میدهد.
روابط بین سازمانی ممکن است براساس منافع اقتصادی ساخته شده باشد که با روابط مبتنی بر اعتماد مرتبط است(ایرلند و وب، ۲۰۰۷)[۱۱] و به همین دلیل، شرکتهای خریدار بر بهبود عملکرد و خروجیها و نتایج عملیاتی شرکتهای شریک تاکید میکنند. زکریا و همکاران (۲۰۰۹)[۱۲] در پژوهشی که انجام دادهاند ادعا میکنند که یک شرکت زمانی که در یک عملیات، برتری خود را به شرکت همکار نشان دهد، میتواند اعتبار بیشتری کسب کند. و همچنین زمانی که شرکت همکار در تلاشهای مشترک، به صورت مداوم صاحب موفقیت شود، اثر بخشی رابطه افزایش مییابد. از این رو بهرهوری رابطهای میتواند با بهرهوری عملیاتی تحت تاثیر قرار بگیرد.
[۱]- (Jun et al., 2006)
[۲]- (Edwards et al., 2008)
[۳]- (Harrison et al., 2006)
[۴]- (Patterson et al,. 2004)
[۵]- (Zacharia et al., 2009)
[۶]- (Pfeffer, J. and Salancik, G 1978)
[۷]- (Lee, 2007)
[۸]- (Lee, 2011)
[۹]- (Lippman 2001)
[۱۰]- (Lee, 2009)
[۱۱]- (Ireland, R. and Webb, J. 2007)
[۱۲]- (Zacharia et al., 2009)
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
آخرین نظرات