نرمافزار آسیکودا در ژنو به وسیله انکتاد طراحی شده است و طریقه عملکرد آن در یک محیط خدماترسانی به مشتری در ریزرایانهها تحت یونیکس و سیستمهای عملیاتی داس و نرمافزار سیستم مدیریت پایگاه دادههای ارتباطی میباشد. همچنین، این نرمافزارشامل یک سری مدلهای باز است که میتواند بر اساس نیازمندیهای خاص کشورهایی که از این سیستم استفاده میکنند، تطبیق داده شود. این سیستم، کدهای بینالمللی و استانداردهای بهینه شده و به وسیله سازمان بینالمللی استاندارد، سازمان جهانی گمرک وسازمان ملل را درنظر گرفته و متناسب با ویژگیهای ملی رژیمهای گمرکی،تعرفه ملی، قانون،… میتواند شکل بگیرد. همچنین، مبادلۀ الکترونیکی دادهها را بین بازرگانان و گمرکاتی که قوانین ادیفکت را بکار میبرند، امکانپذیر میکند.
سیستم آسیکودا آسانسازی، گویا کردن روشهای گمرکی مربوطه، ارائه اسناد و ترخیص کالا را تسریع نموده وکلیه هزینههای اداری را به حداقل میرساند که این خود به کاهش هزینههای صادرات و واردات میانجامد. تهیه و ارائه دادههای صحیح وبه موقع بازرگانی بینالمللی که در تصمیم گیری سیاستگذاران تأثیر بسزایی دارد نیز از دیگر محاسن این سیستم است.
درحال حاضر، بیش از ۸۷ کشور جهان، سیستم آسیکودا را به اجرا در آورده که آنها را در سرعت بخشیدن به تشریفات گمرکی، افزایش درآمدهای تعرفهای، کاهش تحقیقات وتهیه آمارهای تجاری برای سیاستگذاران یاری میدهد.
۲-۲-۶-۱ویژگیهای آسیکودا
طراحی سیستم آسیکودا به گونهای است که میتواند با سادهترین رایانهها کارکند. کارکردن با سیستم بدین گونه است که با اعلام کلمه رمز، در سطح یک اداره گمرک، میتوان دریافت اطلاعات اظهارنامه، انجام امور حسابداری و مالی، انجام تشریفات اظهارنامههای ورود موقت، ورود قطعی وصادراتی، انتخاب اظهارنامه برای ارزیابی یا معاف از ارزیابی و نیز تعیین ارزیاب را انجام داد. این سیستم، همچنین میتوانداطلاعات مربوط به وارد کنندگان، صادرکنندگان، حقالعمل کاران، کد رویههای مختلف گمرکی و… دریافت یا تغییرات لازم در خصوص اطلاعات قبلی یا حذف و اضافه نمودن اطلاعات جدید را انجام دهد.
به طور خلاصه، دیگر ویژگیهای سیستم آسیکودا به شرح زیر است:
طراحی سیستم به گونهای است که پاسخگوی تمام نیازهای کشورهای مختلف با قوانین ومقررات متفاوت میباشد و میتواند براساس نیازهای یک کشور تغییرات لازم را پذیرفته وبر اساس آن کار کند:
- جمعآوری اطلاعات موردنیاز و موجود در اظهارنامه همراه با کدهای مربوط و ارائه در موقع نیاز.
- محاسبه ارزش کالاو حقوق وعوارض به طور خودکار.
- تعیین مجوزهای مورد نیاز برای واردات یا صادرات کالا ضمن بررسی اظهارنامه.
- تجار وحقالعمل کاران میتوانند اظهارنامههای خود را برروی دیسکت ضبط و به جای ارائه اظهارنامه کاغذی، دیسکت حاوی اطلاعات را به گمرک ارائه دهند. درمراحل پیشرفته، حق العمل کاران میتوانند اظهارنامه خود را به طور مستقیم واز محل دفاتر خود به گمرک اظهار کنند.
نرمافزار آسیکودا در انواع مختلف سختافزار (ریزرایانه، رایانه کوچک، و یارایانههای بزرگ) با بهره گرفتن از ساختار کارگزار- مشتری به طور یکسان عمل میکند. دادههای کنترل و عملیات دریک پایگاه دادههای مرتبط با سیستم مدیریت، ذخیره میشوند که این سیستم همه کدهای بینالمللی و استانداردهای مربوط به فرایند گمرکی که توسط سازمان جهانی ستاندارد، سازمان جهانی گمرک و سازمان ملل ایجاد شدهاند را در نظر میگیرد. آسیکودا میتواند با دیگر سیستمهای درگیر در تجارت که قوانین ادیفکت را رعایت میکنند، همان طوری که نمودار (۲- ۲) نشان میدهد، ارتباط برقرارکند.
(نمودار ۲- ۲) ارتباط گمرک با دیگر مراکز با اجرای سیستم آسیکودا
مأخذ: فصلنامه گمرک، سال ۱۳۷۵، ش ۲۴، ص ۱۲٫
۲-۲-۶-۲ ساختار و مکانیزم اجرای گمرک الکترونیک
در جهان امروز جابه جایی نیروی کار به راحتی عملی نیست، ترکیب تولید کالاها در سراسر دنیا پراکنده است و تنوع نیازها با توجه به الگوی مصرف تغییر یافته است؛ به همین علت پوشش نیازهای هر جامعه ای در گرو مدیریت کارآمد تجاری و توجه به روشهای مدرن متکی بر شبکههای الکترونیکی و ماهواره ای انتقال اطلاعات است. بررسیهای کارشناسی حاکی از این است که حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد هزینههای تجارت مربوط به هزینههای تبادل اسناد کاغذی بین شرکای تجاری و بوروکراسیها در سیستمهای سنتی و دستی است. با توجه به این مطلب میتوان دریافت که ایجاد گمرک الکترونیکی چگونه قادر است بسیاری از هزینهها را کاهش داده و تجارت خارجی را در دستیابی به بازارهای جهانی و رقابت با سایر کشورها یاری نماید. در گمرک الکترونیکی نحوه عمل به شرح زیر است:
الف. اظهار کالا بدون مراجعه حضوری متقاضی انجام میشود.
ب. محاسبات قبل از ورود کالا انجام میشود.
ج. ارتباط گمرکات با یکدیگر موجب تسریع در تبادل اطلاعات میگردد.
د. تبادل اسناد الکترونیک موجب افزایش کارایی گمرکات و کاهش زمان عملیات ترخیص میگردد.
ز. ارائه خدمات به صورت بیست و چهار ساعته و در تمام ایام هفته صورت میگیرد.
ن. کنترل ورودی – خروجی را بسیار دقیق تر اعمال میکند و در نتیجه قاچاق کالا را کاهش میدهد.
و. اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار میدهد.
ی. مشتری مداری که یکی از اصول پذیرفته شده در همه اقتصادها است را ارتقا میبخشد.
اصولاً در بحثهای مرتبط با گمرک الکترونیکی، اجزا و ساختارهای بسیار زیادی دخیلاند که موجب پیچیده شدن و تعامل این اجزا با یکدیگر شده و در بسیاری از موارد کل سیستم تجاری کشور را درگیر میکند. بنابراین در طراحی سیستم الکترونیکی بایستی به طور همزمان این اجزا را دیده و آنها را در ساختار مناسب جای داد. به طور مثال در هر کشور اگر ابتدا به بحث روابط تجاری بپردازیم نهادهای مختلفی وجود دارند که در شکل گیری این روابط مؤثر هستند و لذا سیستم اتوماسیون باید تعاملها و ارتباطات متقابل و هم پوشانیهای این اجزا را به درستی طراحی و شکل دهی نماید. بدیهی است که هر یک از این اجزا به نوبه خود و در درون به شکل پویایی دارای روابط خاص خود هستند. به طور کلی میتوان سیستم تجاری کشور را در رابطه با ارتباطات کلان آن به صورت زیر ترسیم کرد.
(شکل ۲- ۱۰) سیستم تجاری کشور در رابطه با ارتباطات کلان [۱]
در شکل (۲- ۱۰) بخش تجاری از اجزای بسیاری نظیر وزارت بازرگانی، وزارت صنایع، بانک مرکزی، بانکهای تجاری، بنگاههای خدماتی تشکیل میگردد. در بخش پشتیبانی، نهادهای نظیر حمل و نقل هوایی و دریایی، بنادر و کشتیرانی، خدمات مرتبط با امور گمرکی و غیره دیده شده و در قسمت مربوط به گمرکات، کل سیستم گمرکی کشور، حق العمل کاران، استرداد حقوق گمرکی و سایر مسائل فنی گمرک جای گرفتهاند. همان طور که ملاحظه میشود قسمتهایی نیز وجود داشته که دارای هم پوشانی در سه دایره ترسیم شده هستند. این قسمتها برخی خدمات نظیر اطلاعات و پایگاه تجاری مورد نیاز، حمل بار و ترانزیت و غیره را در بر میگیرد.
(شکل ۲- ۱۱) شمای کلی ارتباطات کلان سیستم تجاری کشور(منبع: همان)
شکل (۲- ۱۱) در واقع به نحوی ارتباطات کلان سیستم تجاری کشور را به صورت کلی نشان میدهد. اما وقتی صحبت از مکانیزه کردن امور تجاری کشور میشود، میبایست به نحوی به شبکه ای مکانیزه فکر کرد که بتواند تمامی امور اجرایی ارتباطات فوق را شامل شود. طبیعی است که در داخل این سیستم و شبکه، بخش گمرکات کشور خود دارای ارتباطات ریزتر و کامل تری در درون سیستم است. در داخل این سیستم کلیه خدمات گیرندگان از گمرک به نحوی متصل به این شبکه هستند. با توجه به مطالب فوق و اهمیت گمرک الکترونیک در تسهیل امور تجاری کشور و همچنین فراهم کردن زمینههای تسهیل این امور به نظر میرسد که اجرای این مهم نیازمند بسترسازیهای مختلف در داخل کشور است. اولین پیش شرط ایجاد گمرک الکترونیک طراحی و تصویب قوانین و مقررات مربوط به مکانیزاسیون سیستم تجاری در کشور است. تبادل الکترونیکی دادهها در گمرک، طراحی و مهندسی مجدد فرآیندها، ساده سازی و تسهیل امور تجاری و اسناد مرتبط با واردات و صادرات نیز از مهمترین پیش شرطها و زمینههای موفقیت گمرک الکترونیک در کشور است. گسترش استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کل گمرکات و معرفی این گونه روشها و جریانات ساده سازی به بخش خصوصی و دولتی در کشور و آموزش و تعلیم کاربران تجاری و افراد درگیر با گمرک، سرمایه گذاری در نرمافزار و سخت افزار از جمله مقدمات طراحی و اجرای گمرک الکترونیک در کشور است[۲].
۲-۲-۶-۳ آسیکودا در ایران
از زمان امضای سند اجرای طرح آسیکودا یا نگار (سال ۱۳۷۵) بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و نماینده برنامه توسعه سازمان ملل، طرح آسیکودا در ۲۰ گمرک کشور اجرا و مقرر شده است تا درآینده سایر گمرکات اجرایی نیز به این سیستم مجهز شوند.به طور خلاصه، به عنوان نمونه، گردش کار صادرات و واردات در گمرک تجاری مهرآباد با اجرای سیستم آسیکودا در نمودار (۲- ۳) نشان داده شده است.
نمودار ۲- ۳: گردش کار در گمرک تجاری مهرآباد با اجرای سیستم آسیکودا
(ابزری و آیتی، ۱۳۸۰، ص۲۲۳)
گردش کار و فعالیتهایی که در هر مرحله از نمودار فوق صورت میپذیرد، به شرح زیر است:
- ابتدا، اطلاعات لازم در مورد کالا دریافت شده وبه سیستم رایآن های ارائه میشود.این اطلاعات که با تنظیم و امضای اظهارنامه توسط اظهارکننده به گمرک ارائه میگردد، شامل؛ مبدأکالا، نحوه حمل کالا، تعداد، نوع، وزن و بارکد کالا، ارزش و مأخذ احتساب حقوق و سود بازرگانی و مبلغ قابل پرداخت و سایر اطلاعاتی است که در مراحل بعدی مبنای کار قرار میگیرد. دقت در تنظیم اظهارنامه میتواند سرعت کار در مراحل بعدی را افزایش داده و از اتلاف وقت جلوگیری کند.
آخرین نظرات