ایجاد تمرکز بر فعالیت های بحرانی و شناسایی شاخص های عملکرد
امکان پیش بینی اینکه چه کارهایی، چرا و چگونه ممکن است که با شکست مواجه شوند.
کاهش رابط ها
فرآیندهای کمتر
حلقه های بازگشتی کوتاه تر
کاهش تنوع فرآیند ها
کاهش ظرفیت های مورد نیاز
کاهش زمان عملیاتی
جریان اطلاعاتی کارآ
بهبود سطح کیفیتی
بهبود کیفیت نگهداری
مدیریت سرمایه ( منابع ) مؤثر
وجود چنین مزایایی در بحث فرآیند محوری سازمان نشان دهنده اهمیت این بحث در سازمان هاست. لذا امروزه برای بقا و موفقیت باید رویکرد فرآیندی داشت و باید بر عملکرد فرآیندها و مدیریت و بهبود آن ها تمرکز نمود.
از طرفی با مطالعه نظرات اندیشمندان این حوزه مشخص گردید هر کدام از صاحب نظران در مقوله هایی خاص به بیان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار اشاره کرده اند و با توجه به دامنه وسیع این موضوع نیاز به تدوین چارچوبی که ارائه دهنده مجموع نظرات این صاحب نظران باشد، ضروری می نمود. همچنین نیاز سازمان ها به اندازه گیری میزان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکارشان در جهت پی بردن به نقاط ضعف و قوت خود ایجاب می کند تا عوامل دخیل در یکپارچگی فرآیندی با رویکردی قابل ارزیابی ارائه شود.
از این رو در این پژوهش تلاش شده است تا پس از آنکه عوامل مؤثر و مرتبط با فرآیندگرایی در کسب وکار سازمان تعیین گردید، به شناسایی شاخص های ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار در راستای پوشش دهی به عوامل مؤثر در فرآیندهای کسب وکار پرداخته شود تا سازمان ها بتوانند با بهره گیری از آن از یک طرف با عوامل دخیل در یکپارچگی سازمانشان آشنا شوند و از طرف دیگر با شاخص های ارزیابی که برای این عوامل تعیین می گردد در صدد ارزیابی میزان یکپارچگی سازمان خود و پی بردن به نقاط قوت و ضعف خویش برآیند و سپس در جهت هر چه بیشتر یکپارچه کردن فرآیندهای کسب وکار خود به منظور غلبه بر تغییرات محیطی و برآورده کردن رضایت مشتریان خویش گام بردارند.
۱-۴- اهداف پژوهش و علت انتخاب موضوع
اگر نتوان چیزی را اندازه گیری کرد، دانش آن حوزه اندک و نامطلوب است. همچنین در اغلب مواقع عنوان می گردد که چیزی را که نتوان اندازه گیری نمود، مدیریتش ناممکن است. چه این تعریف را قبول داشته باشیم و چه قبول نداشته باشیم بحث های زیادی در خصوص اندازه گیری مطرح است. اندازه گیری رویه ای است که به صورت نمادین جهت نمایش جوانب واقعیت ها در جهان تحلیلی پژوهشگر استفاده می گردد. هدف از اندازه گیری انتقال مشخصه ها و خواص رویدادهای تجربی در شکلی است که بتواند توسط پژوهشگر مورد تحلیل واقع شود.با این تعاریف هدف از تدوین پژوهش فوق جمع آوری و دسته بندی شاخص های مؤثر و معتبر بیان شده در نظرات خبرگان در خصوص ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار، از میان مقاله های معتبر و به روز در قالب چارچوبی واحد با بهره گرفتن از روش متاسنتز و نیز ارائه روشی جهت اندازه گیری میزان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار در واحدهای سازمانی یا سازمان ها می باشد.
۱-۵- پرسش های پژوهش
هدف این پژوهش رسیدن به پاسخی جامع در خصوص پرسش های زیر می باشد:
چارچوب ارزیابی یکپارچگی فرآیند های کسب وکار از چه مؤلفه هایی تشکیل شده و دارای چه ویژگی هایی است؟
شاخص های ارزیابی یکپارچگی فرآیند های کسب وکار چیست؟
چگونه می توان با بهره گرفتن از چارچوب ارزیابی یکپارچگی فرآیند های کسب وکار به ارزیابی فرآیندها پرداخت؟
۱-۶- جنبه های نوآوری پژوهش
در خصوص موضوع یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار، پژوهش های خارجی نسبتاً مناسبی صورت گرفته است اما پژوهش ها هر یک در مقوله و با هدف بررسی یک یا چند جنبه مشخص به این موضوع پرداخته است، بنابراین با توجه به رویکرد این پژوهش که جمع آوری و تحلیل این نظرات پراکنده و رسیدن به یک چارچوب جامع از شاخص های مناسب برای ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار می باشد می توان ادعا نمود پژوهش، وارد حوزه جدیدی شده است که به دلیل عدم وجود پژوهش هایی از این دست، می تواند اثرگذاری قابل توجهی در پیشبرد آن داشته باشد. از دیدگاه داخلی نیز با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده توسط پژوهشگر، می توان ادعا نمود که پژوهش کاربردی خاصی در زمینه یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار صورت نگرفته است و مطالعه موردی که در این پژوهش انجام خواهد شد جزء اولین پژوهش های کاربردی در این زمینه در داخل کشور خواهد بود علاوه بر آن خاطرنشان می شود اکثر پژوهش های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور این مقوله ها را در حوزه هایی خاص نظیر یکپارچگی فرآیندی در زنجیره تأمین بررسی نموده اند و کمتر تلاشی در جهت نگاه جامع بر این قضیه صورت داده شده است.
۱-۷- قلمرو زمانی و مکانی پژوهش
قلمرو زمانی پژوهش سال ۹۱-۹۰ می باشد و قلمرو مکانی آن ایران می باشد. همچنین برای مطالعه موردی از شرکت خدمات انفورماتیک راهبر استفاده شده است.۱-۸- روش پژوهش
از آنجا که هدف از این پژوهش، تدوین چارچوبی جهت ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار می باشد، روش پژوهش مورد استفاده آمیخته اکتشافی با بهره گرفتن از ابزارهای کیفی وکمی می باشد. با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای و با بهره گیری از روش متاسنتز[۴] چارچوب اولیه ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار استخراج شده و با بهره گیری از نظرات خبرگان از طریق پرسش نامه و مصاحبه چارچوب اولیه اصلاح و چارچوب نهایی ارائه گردید. سپس از طریق پرسش نامه میزان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار در شرکت نمونه اندازه گیری و مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت.
۱-۹- ساختار پایان نامه
فصل حاضر که فصل اول پایان نامه می باشد به بیان کلیاتی در ارتباط با هدف و جنبه نوآوری پژوهش و تعریف مسئله، کاربردهای پژوهش، روش انجام آن و ساختار نگارشی پژوهش اختصاص دارد. در فصل دوم ادبیات مربوط به ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات