تدریس و یادگیری به صورت یک نیاز اساسی مطرح شده است(فتحی و اجارگاه، پرداختچی، ربیعی،۱۳۹۰).
آموزش مجازی مهمترین کاربرد فنآوری اطلاعات است که در قالب نظامهای مختلف مثل یادگیری رایانه محور، یادگیری برخط، یادگیری شبکه محور و آموزش تحت شبکه ارائه میشود(لادوسر و هام،۲۰۰۱). گاوینداسمی در آموزش مجازی به هفت عامل اشاره میکند که در موفقیت آن تأثیر دارد : پشتیبانی سازمانی، تدوین محتوا، تدریس و یادگیری، ساختار درسی، پشتیبانی از دانشجویان، پشتیبانی از اعضای هیات علمی و ارزشیابی. آموزش مجازی بر آموزشی دلالت دارد که شاگرد و معلم از نظر مکان و زمان یا هر دو از یکدیگر جدا هستند و معلم محتوای درس را با کمک نرم افزار مدیریت دروس، منابع چند رسانه ای، اینترنت، ویدیو کنفرانس و مانند آن ارائه میکند. فراگیران محتوا را از این طریق دریافت میکنند و به کمک این فناوریها به معلم متصل میشوند(عطاران،۵۵:۱۳۸۶).
آموزش مجازی به عنوان تعامل بین یک فراگیر با یک منبع دانش سیار، که به طور فیزیکی از فراگیر جدا شده تعریف میشود(هیلاک،۶۸:۱۳۸۸). اجزاء تکنیکال آموزش مجازی از یک طرف سیستم مدیریت آموزش و سیستم مدیریت محتوی آموزش است که بیشترین زمان و هزینه را به خود اختصاص میدهد. از دیگر سو ابزارهای ارزیابی و کلاسهای مجازی از اجزاء اصلی آموزش مجازی است. اجزاء سیستم آموزش مجازی در یک تقسیمبندی جزیی ، شامل کتابخانه مجازی، کتاب الکترونیکی، خدمات مالی ، سیستم ارزشیابی الکترونیکی، ابزار تولید و تدوین محتویات و مطالب الکترونیکی، سیستمهای هوشمند آموزش و فراگیری الکترونیکی، پورتال آموزش الکترونیکی، سیستمهای شبیهسازی و واقعیتهای مجازی است(امامی، اقدسی و آسوشه،۱۳۸۸).
چشم اندازی که در این مرحله پیش روست این است که هر دانشجویی بتواند به فرصتهای آموزشی یکسان و انعطاف پذیر دست یابد. کارکردهایی که برای این نوع آموزش میتوان در نظر گرفت از جمله امکان استفاده از قابلیتهای مختلف رسانهای مانند: متن، صوت، انیمیشن، ویدئو، کلیپ، نقشههای سه بعدی و .. در محیط یکپارچه، استمرار یادگیری از طریق ارتباط محیط کلاس با محیط شبکۀ وب و ساختار پیچیده و تودرتوی کلاس و حضور پیوسته هندسه آموزش و معماری یادگیری مبتنی بر دیدگاه خبره در عرصه آموزش است که این نوع آموزش را در عرصۀ عمل امکانپذیر میکند(منتظر،۱۳۸۴). آموزش مجازی به دوشکل هم زمان و ناهم زمان، یا به صورت ترکیبی از این دو ارائه میشود. از هر یک از این دو روش میتوان برای سؤال و جواب، بحثهای کلاسی، یا ارائهی تکالیف به دانشجویان استفاده کرد. در یادگیری همزمان ، مدل کلاس سنتی الگو قرار داده میشود که در آن یک کلاس درس، سخنرانی یا گردهمایی با بهره گرفتن از فناوریهای اینترنتی شکل میگیرد. بستههای نرمافزاری تخصصی متعددی برای این منظور طراحی شدهاند. در این شیوه از ویدئو کنفرانس(کنفرانس صوتی) دو طرفه استفاده میشود. در سیستمهای آموزشی ناهمزمان که از شیوههای همزمان رایجترند، محتوا و مطالب آموزشی از قبل تهیه و بر روی دیسک فشرده یا بر روی اینترنت قرار داده میشود و در اختیار دانشجو قرار میگیرد. دانشجو در هر زمانی که خواست میتواند این مطالب را مطالعه کند. محتوای آموزشی ممکن است، ترکیبی از متن، تصاویر ساکن، تصاویر متحرک، صوت یا فیلم باشد. از ویژگیهای محتوای خوب، محاورهای و تعاملی بودن این سیستمهاست(کاظم زاده و قهرمانی،۱۳۸۸).
برای تحقق آموزش مجازی لازم است ابعاد مختلف آمادگی از لحاظ زیرساخت فنی، آمادگی سیاسی، آمادگی منابع انسانی و آمادگی سازمانی مورد ارزیابی قرار گیرد. چارچوب کلی این ارزیابی در سه بخش اصلی تقسیم بندی می شود که شامل: آمادگی سخت، آمادگی نرم، آمادگی پشتیبانی، نظارت و هماهنگی است.
الف- آمادگی سخت: این بخش ناظر به کلیه وجوهی است که به لحاظ سخت افزاری، تجهیزاتی و ارتباطی مورد نیاز است. بنابراین میتوان آن را شامل دو بخش اصلی زیرساخت شبکهای و تجهیزات دانست.
ب- آمادگی نرم: این بخش بیان کننده همه عوامل نرم شامل فناوریهای نرم(مقررات، روندها، قوانین و …) است که در ایجاد و پشتیبانی محیطهای آموزشی برخط مورد نیاز است و اجزای آن شامل: منابع انسانی، مدیریت، قوانین و مقررات، استانداردها، منابع مالی، امنیت، محتوا و سیاست میباشد.
ج- آمادگی پشتیبانی، نظارت و هماهنگی: هر چه دو زیرساخت قبلی، ناظر به وجوه درونی است، این زیرساخت ناظر به ایجاد تعامل بین بخشی و هماهنگی میان اجزای مذکور در بخشهای پیش گفته میباشد. بخش نظارت، خود شامل دوبخش نظارت بر فرایند و نظارت بر فرآورده آموزش است. فرایند ناظر به همه روالهای اجرایی در محیط یادگیری است و فرآورده ناظر به محصول نهایی این فرایند میباشد. به تعبیر دیگر در این بخش هر دو عامل فرایندی و عملکردی مورد ارزیابی قرار میگیرد. نکته مهم این است که این بخش محیط بر همه اجزای قبلی(چه نرم و چه سخت) است و هر بخش از آنها را تحت نظارت دارد(داراب و منتظر،۱۳۸۹).
۱-۲-۱ شیوههای آموزش مجازی
امروزه در آموزشهای مجازی علاوه بر لوح فشرده و یا هماندیشی از راه دور از بسیاری از شیوههای نوین الکترونیکی نیز برای آموزش دانشجویان استفاده میشود. برخی از این شیوه ها بدین قرارند:
۱-۲-۱-۱ آموزش فاصله ای
برای استفاده از روش آموزش فاصله ای[۱۶]، با بهره گرفتن از دوربینهای دیجیتالی و نصب آن بر روی رایانه میتوان همزمان و در دو نقطۀ متفاوت از هر جای جهان، دانشجو را پای درس استاد نشاند(مسعودی،۱۳۸۷).
۱-۲-۱-۲ آموزش الکترونی
این شیوه آموزش آن لاین، دیدار مجازی و هم اندیشی «وب» است. با بهره گرفتن از نرم افزارهای آموزشی «وب» و آموزش زنده رویدادها از طریق اینترنت، تجربیات آموزشی دانشجویان بهبود و اصلاح میگردد.
۱-۲-۱-۳ پخش شبکهای تعاملی
دانشگاه شبکهای تعاملی[۱۷]، به طور همزمان آموزش صوتی و تصویری را با فراهم آوردن امکان انتخاب ابزار دیداری مناسب برای آموزش رو در رو و تعاملی ارائه میدهد.
۱-۲-۱-۴ پخش شبکهای زنده
در شیوه پخش شبکهای زنده [۱۸]یک همایش آموزشی را میتوان به طور زنده بر روی اینترنت قرار داد تا دانشجویان از آن استفاده کنند. همچنین میتوان از طریق استفاده از پروندههای موجود در هنگام پخش مستقیم و اینترنتی رادیو تلویزیونی از این همایش نیز بهره برداری کرد.
۱-۲-۱-۵ همایشهای روی خط
همایشهای «وب» و هر گونه برنامه هماندیشیهای زنده و آنلاین، که مربوط به آموزش باشد از محل جلسات همایش برای دانشجو ارسال میشود.
۱-۲-۱-۶ آموزش آنلاین
در آموزش آنلاین، امکانات آموزشی الکترونی بر روی شبکه رایانهای قرار میگیرد و به این ترتیب، دانشگاه مجازی تعاملی از طریق خدمات تعاملی، آموزش آنلاین را برای گروه زیادی از شرکت کنندگان فراهم میکند.
۱-۲-۱-۷ پخش شبکهای
پخش شبکهای[۲۰]، با بهره گرفتن از آموزش لوح فشرده همانند پخش تلویزیونی، عمل میکند با این تفاوت که کیفیت پخش شبکهای بسیار بالاتر است.
۱-۲-۱-۸ هم اندیشی مجازی
اجرای «وب هم اندیشی» یا همان هم اندیشی مجازی[۲۲]، برای دانشجو زمینهای فراهم میآورد تا در کسب اطلاعات و سهیم شدن در تصمیم گیریها حضور بیشتری داشته باشد(همان).
[۱].Williams
[۲]. Pitman
[۳]. J.L. Moore, C.D.Deane & K. Galyen
[۴]. A.Fulton
[۵]. Fordist
[۶]. Java
[۷]. Barners-Lee
[۸] .Semantic meaning
[۹]. A. Ladouceur & D. Hum
[۱۰]. T. Govindasamy
[۱۱]. Learning management system) LMS(
[۱۲]. Learning content management system) LCMS(
[۱۳]. (e-Commerce ، e-business)
[۱۴]. Authoring Tool
[۱۵]. E-learning
[۱۶] . Distance learning
[۱۷] . Interactive webeasting
[۱۸] . Live webeasting
سایت های دیگر:
آخرین نظرات