شایستگی:
شایستگی، عبارت است از هرگونه دانش، مهارت، توانایی یا کیفیت شخصی که از طریق رفتار نشان داده شده و منجر به تعالی خدمت دهی می شود (کانون و روبرت[۹]، ۲۰۰۵). شایستگی، عبارت است از دانش، مهارت، توانایی یا ویژگیهای مرتبط با عملکرد بالا در یک شغل (میرسپاسی، ۱۳۸۲).
در این تحقیق منظور از شایستگی برخورداری از دانش، مهارت، توانایی و یا کیفیت شخصی است که مدیران سازمانهای ورزشی شهرستان قم نشان داده و به وسیله پرسشنامه ارزیابی شایستگی و در چهار بعد دانش، ویژگیهای فردی، ویژگیهای رفتاری و شخصیتی سنجیده میشود (پیوست ۱).
مهارت:
مهارت را دانش تخصصی و فنی خاص یک شغل معین میدانند (فرهی، ۱۳۸۱) همچنین مهارت توانایی پیادهسازی علم در عمل است (شرمرهورن[۱۰]، ۱۹۹۴). در این تحقیق منظور از مهارت شامل مهارتهای ادراکی، مهارتهای انسانی و مهارتهای فنی مدیران سازمانهای ورزشی شهرستان قم است که به وسیله پرسشنامه
مهارتهای مدیران سازمانهای ورزشی و در سه بعد مذکور سنجیده میشود (پیوست ۲).
ارزیابی عملکرد:
فرایندی است که به وسیله آن کار کارکنان در فواصل معین به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد (سعادت، ۱۳۸۷). منظور از ارزیابی عملکرد، بررسی عملکرد یک سال گذشته مدیران سازمانهای ورزشی شهرستان قم با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته و از طریق بازخورد ۳۶۰ درجه است. مدیرانی که نمره بالاتری کسب کنند از عملکرد بهتری برخوردارند (پیوست ۳).
بازخورد ۳۶۰ درجه:
نوعی روش ارزیابیگروهی است که در این روش فهرستی از شایستگیهای مورد نظر تهیه میشود و از تمامی افراد مرتبط مستقیم و غیرمستقیم فرد در سازمان اعم از مافوق، همکاران، زیردستان و مشتریان خواسته میشود تا او را بر اساس شایستگیهای تعیین شده ارزیابی کنند. فرد ارزیابی شونده نیز به عنوان خود ارزیابی، در فرآیند مشارکت میکند. نتایج حاصل از کل ارزیابیها جمعبندی و به صورت گزارشی به فرد بازخور داده میشود. (میرچی، ۱۳۸۸).
در این تحقیق منظور از بازخورد ۳۶۰ درجه ارزیابی شایستگیها و مهارتهای مدیران سازمانهای ورزشی شهرستان قم توسط مدیر مافوق، یک همکار، ۳ زیردست و خود مدیر میباشد
تعداد صفحه :۱۱۰
سایت های دیگر :
آخرین نظرات