پایان نامه : سرقت در حقوق کیفری ایران و مذاهب اربعه ارسال شده در 16 اردیبهشت 1399 توسط نویسنده محمدی در بدون موضوع فتار اول: سرقت مقرون به پنج شرط مشدد 69گفتار دوم: سرقت مقرون به آزار .70گفتار سوم: سرقت مسلحانه دسته جمعی در شب 71گفتار چهارم: سرقت وسائل و متعلقات تاسیسات عمومی 72گفتار پنجم: سرقت از اماکن محل وقوع حوادث طبیعی .73گفتار ششم: کیف زنی و جیب بری .73گفتار هفتم: استفاده غیر مجاز از آب و برق و گاز و تلفن .74گفتار هشتم: سرقت اموال تاریخی و فرهنگی 76گفتار نهم: سرقت فاقد شرایط اجرای حد و موجب اخلال در نظم 77گفتار دهم: سرقت در فضای مجازی (سرقت رایانه ای) 77فصل دوم:واکنش های کیفری ناظر به سرقت مستوجب حد79مبحث اول: تعریف و شرایط اختصاصی سرقت مستوجب حد 79گفتار اول: تعریف سرقت مستوجب حد.79گفتار دوم: شرایط اختصاصی سرقت مستوجب حد .82بند اول: علم به حرمت ربودن .82بند دوم: محرز بودن مال 83بند سوم: هتک و ابطال حرز 83بند چهارم: حد نصاب 84بند پنجم: فقدان ابوت (سارق پدر صاحب مال نباشد) . 90بند ششم: عدم ارتکاب سرقت در سال قطحی 91بند هفتم: عدم غصب حرز از سارق .92بند هشتم: برداشتن مال به عنوان دزدی 94بند نهم: تناسب حرز با مال 95بند دهم: اشتراط سرقت در بلاد اسلامی .96بند یازدهم: دولتی و وقفی نبودن مال .99گفتار سوم: حد سرقت .101مبحث دوم : کیفیت اجرا و مسقطات حد سرقت106گفتار اول : کیفیت اجرای حد سرقت 106بند اول : محل قطع در فقه مذاهب اسلامی .106بند دوم : میزان و کیفیت قطع 109بند سوم : شرایط قطع عضو سارق 111بند چهارم : خطا یا عمد مجری حد .116بند پنجم :معالجه و پیوند عضو مقطوع .119گفتار دوم : مسقطات حد سرقت . 123بند اول : عدم شکایت مالباخته 123بنددوم : گذشت صاحب مال از سارق 124بند سوم :تکذیب اقرار سارق و شهادت شهود توسط صاحب مال 124بند چهارم : سقوط عضو موضوع قطع .125بند پنجم : رجوع سارق از اقرار .125بند ششم : استرداد مال به صاحب آن 125بند هفتم : انتقال مالکیت مال به سارق قبل از صدور حکم .125بند هشتم :توبه سارق پیش از اثبات سرقت .126بند نهم : ادعای مالکیت سرقت 126بند دهم : نقصان قیمت مال ربوده شده 127نتایج و پیشنهادها 128منابع و مآخذ .133الف : منابع فارسی کتاب ها مقالات پیان نامه ها ب : منبع خارجید: پایگاه های اینترنتیچکیده انگلیسیچکیدهسرقت شرعی یکی از عوامل اجرای حد در اسلام معرفی شده است ولی در مورد آن در میان مذاهب اسلامی اختلاف نظر وجود دارد.نوشتار حاضر در جهت تقریب مذاهب اسلامی و آشنایی آنها با یکدیگر به رشته تحریر درآمده است.در این تحقیق تلاش شده است تا دیدگاه های فقهای مذاهب اسلامی، بدون طرفداری از یک مذهب و مرام خاص و مسائل گوناگون مربوط به موضوع سرقت و چگونگی تحقیق حکم کیفری آن به صورت مقایسه ای در اختیار خواننده قرار گیرد. با توجه به آنچه که در مورد سرقت در حقوق کیفری ایران و مذاهب اربعه بیان شده می توان اینگونه استنباط کرد که سرقت زمانی صورت می گیرد که مال به طور پنهانی و پوشیده از دیگران برداشته شود بدون هیچ شبهه ای.حال اگر دیگران او را در خانه مشاهده می کنند ولی سارق به خیال خود مال را به صورت پنهانی بر می دارد.و همچنین با توجه به آیات و روایات و سخنان ائمه اطهار که در مباحث این پایان نامه آمده که تأکید فراوانی داشته که همانا خونها و اموالتان بر یکدیگر حرام است بنابراین می توان کفت که افراد بدون اجازه صاحب مال نمی توانند از اموال دیگران استفاده نمایند.سرقت چه مستقیماً توسط سارق انجام شود و چه توسط فرد دیگری چون مال دیگری را از حرز خارج کرده سرقت صورت گرفته و فرد سارق محسوب می شود.همچنین وقتی سارق دست به چنین کاری می زند هر چیزی را که به عنوان سرقت بر می دارد باید مال باشد و هیچ شبهه در مالیت آن وجود نداشته باشد.بنابراین اشیای بی ارزش مثل کاه و هیزم مال نبود و سرقت محسوب نمی شود حدی بر فرد نیست همچنین انسان و کودک مال محسوب نمی شوند.کلید واژه ها: سرقت، ربایش، مال، حد قطع بدمقدمهالف) بیان موضوعاز مسائل بحث بر انگیزی که طی اعصار مختلف ذهن بشر را به خود مشغول نموده، معضل دزدی و تعرض به اموال دیگران می باشد. اگرچه حاکمان بسیار کوشیده اند تا با این پدیده مقابله و آن را مهار نمایند و اندیشمندان تلاش ها نموده اند تا برای مداوای این بیماری اجتماعی به درمانی نافع نایل شوند با این حال موفقیت آنان در بیشتر موارد بسیار ناچیز یا حداقل، موقتی بوده است شاید بتوان گفت حکمی که در اسلام برای مقابله با آن بیان شده است (قطع دست) بیشترین بازدارندگی را به همراه دارد.سرقت از یک سو به دلیل عدم نیاز به مهارت خاص و ویژه، شخص در هر سنی قادر به ارتکاب آن است و از سوی دیگر در اسلام به شدت مورد تنفر قرار گرفته است.از علی بن موسی الرضا (ع) روایت شده که فرمودند: «سرقت از این جهت حرام شده است که موجب تباهی اموال و کشتن آدمیان می شود و غصب وتصرف غیر قانونی اموال منشا آدم کشی و درگیری و حسد خواهد شد. سرقت باعث می شود مردم دست از کسب و کار و حرفه و صنعت بر دارند و مردم به نگهداری اموال و پس انداز نپردازند؛ وقتی که ببینند کسی نسبت به اموال یاد شده، حق اولویت ندارند.»[1]مذاهب مختلف اسلامی با توجه به استدلال هایی که از آیات و روایات کرده اند هر یک دید گاه های متفاوتی نسبت به احکام اسلامی دارند. این تحقیق در جهت آشنایی هرچه بیشتر، با اندیشه های فقهای مذاهب اسلامی، و روشن نمودن هرچه بیشتر موضوع سرقت تدوین شده است. سعی شده ا
آخرین نظرات