رسیدن به این مهم از طریق اعمال مدیریت صحیح امکان پذیر است. همان طوری که یک پزشک یا مهندس با ابزارهای مختلفی بیماری و یا نقص فنی را تشخصی می دهند و باز با کمک ابزار و نرم افزارهای دیگری به درمان بیماری و رفع نقص فنی میپردازند و کیفیت را احیاء می کنند، مدیریت نیز برای ارتقای کیفیت نیازمند ابزارهای مختلفی است که یکی از این ابزارهای مختلف پیاده سازی نظام کیفیت فراگیر[۱۳] است.
کیفیت فراگیر در اصل یک فرهنگ است که بعدها تبدیل به ابزار میشود، یعنی ابتدا باید ایده کیفیت جامع در ذهن تک تک کارکنان شکل گیرد تا پس از مدتی مفاهیم ذهنی آن تبدیل به عمل شود و به عنوان یک ابزار افزایش دهنده کیفیت در سازمان به کار گرفته شود(سلطانی و پورسینا، ۱۳۸۶، ص ۱).
۲-۴-۳ : کیفیت
در خصوص کیفیت، تعاریف زیادی وجود دارد که در زیر به چند مورد اشاره میشود:
کیفیت به درجای از برآورده کردن نیازهای مشتریان گفته میشود که با فرهنگ سازمانی مرتبط است( الوانی و ریاحی، ۱۳۸۲، ص ۶۱).
تعریف ۸۴۰۲ ISO از کیفیت : « کلید ویژگیها و مشخصات هر جوهره که توانایی آن را در ارضاء و یا تامین نیازهای تعیین شده تشکیل میدهد. » ( بیگ زاده، ۱۳۸۹).
۲-۴-۴ : کیفیت خدمات در بانکها
در تمامی صنایع خدماتی، کیفیت خدمات به عنوان یک موضوع اساسی برای رقابت پذیری در بازار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که سازمانهای ارائهدهنده خدمات مالی و به ویژه بانکها، در محیطی با محصولات غیر ممتاز فعالیت می کنند، لذا کیفیت خدمات در آنها به عنوان اولین سلاح رقابت شناخته میشود.
در همین راستا بعضی از صاحبنظران معتقدند رقابتپذیری در بانک، منحصراً از کیفیت خدمات نشات میگیرد، به طور کلی، بانکهایی که در کیفیت خدمات برتری دارند، بازار جدایی دارند، چرا که سطح بهتر کیفیت خدمات با درآمد بیشتر، نگهداری بیشتر مشتریان و سهم از بازار بیشتر مرتبط است .
اگر بانکها مشکلات را از مشتریانشان جویا شوند، کیفیت به شکل چشمگیری ارتقاء خواهد یافت. رسیدگی به شکایت مشتریان هزینه های مستقیم و غیر مستقیم بالایی را برای بانکها به همراه دارد، اما این شکایات از آنجا که دربردارنده نداهای مستقیم مشتریان هستند، دانش گرانبهایی را در خود دارند که
میتوانند مورد استفاده وافر در بهبود کیفیت قرار گیرد. بحث مربوط به ماهیت کیفیت و رابطه بین انتظارات مفاهیم و رضایت مشتری و خدمت ارائه شده، ار مشکلات اساسی ارزیابی کیفیت خدمات در بخش عمومی است.
لیتنیم، کیفیت خدمات را به عنوان یک ساختار سه بعدی تعریف کرده است، که شامل فعل و انفعالات داخل، عوامل فیزیکی و مشارکت در ابعاد کیفیت بود. دکین و والش گزارش نمودند که بین مشتریان دریافت کننده خدمات و فراهم آوردگان خدمات، یک رابطه معنیداری وجود دارد. که احتمال آسیب پذیری در آن وجود دارد( الوانی و ریاحی، ۱۳۸۲،ص ۱۵۹-۱۶۲ ).
با عنایت به مباحث مطرح شده در بالا، میتوان دریافت که بانکهای امروزی برای رقابت در محیط متلاطم امروزی ناچار از توجه ویژه به کیفیت خدمات خود هستند. این امر ماندگاری بیشتر مشتریان، جذب مشتریان جدید و بهبود عملکرد مالی و سودآوری را به دنبال خواهد داشت(مولوی، و اسکندری، ۱۳۹۱، ص ۳۱).
۲-۴-۵ : بانکداری الکترونیکی
برای بانکداری الکترونیک تعاریف متعددی بیان شده است که از آن جمله میتوان به تعاریف زیر اشاره کرد:
بانکداری الکترونیکی عبارت است از عرضه اتوماتیک محصولات و خدمات بانکی سنتی و جدید به مشتریان، به طور مستقیم و با بهره گرفتن از کانالهای ارتباطی الکترونیکی(آلگ هبند[۱۴]،۲۰۰۶،ص ۱۱).
بانکداری الکترونیکی، ارائه خدمات بانکی را به کمک شبکه اینترنت میباشد(احمدی و ویرجینیاری، ۱۳۸۵، ص ۷۶ ).
فرآیندی که در آن مشتری تعاملات بانکی به صورت الکترونیکی انجام میدهد، به طوری که نیازی به موسسهای به طور فیزیکی نباشد، بانکداری الکترونیکی نامیده میشود(سلون[۱۵]،۲۰۰۰،ص ۲۵).
بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای مشتریان که با بهره گرفتن از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق
کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند(شمس، ۱۳۸۵،ص ۵۴).
ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی جدید و سنتی به مشتریان از طریق کانالهای ارتباطی متقابل الکترونیکی(سید جوادین و سقطچی، ۱۳۸۵، ص ۳۲).
بانکداری الکترونیکی به معنای یکپارچهسازی تمامی فعالیتهای یک بانک از طریق به کارگیری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، مبتنی بر فعالیتهای بانکی، منطبق بر ساختار سازمانی بانکها است که امکان ارائه تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میسازد(معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی- وزارت بازرگانی، ۱۳۸۴، ص ۵۶).
۲-۴-۶ : کیفیت خدمات الکترونیکی در بانکداری الکترونیکی
یکی از تعاریف اولیه کیفیت خدمات الکترونیکی، مربوط به زیتهامل[۱۶]، پاراسورامان[۱۷] و مالهوترا[۱۸] (۲۰۰۰) است. آنها میگویند : کیفیت خدمات الکترونیکی، حوزهای است که در آن امکان خرید کارآمد و موثر برای مشتریان و تحویل کالاها و خدمات از طریق وب سایت برای تامین کنندگان خدمات فراهم میشود.
والری و همکارانش ابعاد کیفیت خدمات را ۵ عامل :
جنبه های محسوس خدمات
قابل اطمینان بودن خدمات
پاسخگو بودن
شایستگی
همدلی با مشتری
معرفی کردهاند(فلین، ۱۹۹۷).
لن بری در خصوص ابعاد کیفیت خدمات ده عامل :
قابلیت اعتماد
احساس مسئوولیت داشتن
صلاحیت
دسترسی
ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات