دانشگاه علوم انتظامی امین
دانشکده فرماندهی و ستاد
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فرماندهی و مدیریت
عنوان:
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا
استاد راهنما:
دکتر یوسف محمدی مقدم
استاد مشاور:
سرهنگ ستاد خلبان رجب مولایی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
1-1) مقدمه 2
1-2) بیان مسئله 3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق. 4
1-4) اهداف تحقیق. 6
1-5) سؤالهای تحقیق. 7
1-6) فرضیه ها و مدل پژوهش `7
1-7) قلمرو زمانی، قلمرو مکانی و موضوع تحقیق 9
1-8) تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها. 9
1-8-1) شبیه ساز پروازی. 9
1-8-2) آموزش شبیه ساز پروازی. 10
1-8-3)توانمندسازی کارکنان 10
1-8-3-1) دانش پروازی. 11
1-8-3-2) مهارت پروازی. 12
1-8-3-3) نگرش پروازی. 12
1-9) خلاصه 14
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1) مقدمه 16
2-2) سازمان، عامل انسانی و آموزش 17
2-2-1)اهمیت و ارزش عامل انسانی در سازمان 17
2-2-2) آموزش کارکنان 19
2-2-3) اهمیت آموزش 20
2-2-4) روشهای آموزش 22
2-2-5) عوامل مؤثر بر آموزش کارکنان 24
2-2-6) شبیه ساز پروازی. 26
2-2-6-1) تاریخچه 26
2-2-6-2) آشنایی با شبیه ساز پرواز.26
2-2-6-3) انواع شبیه سازها و تعاریف آن 29
2-2-6-4) ویژگیهای شبیهساز پرواز 35
2-2-6-5) فناوری شبیه ساز و کاربردهای آن در صنعت هوایی 37
2-2-6-6) اصول آموزش توسط شبیه ساز 43
2-2-7) هواپیمایی ناجا. 45
2-3) ارزشیابی آموزشی. 48
2-3-1) مفهوم ارزشیابی آموزشی. 49
2-3-2) اهداف ارزشیابی آموزشی. 50
2-3-3) رویکردهای ارزشیابی آموزشی. 51
2-4) اثربخشی آموزشی. 56
2-4-1) تعریف اثربخشی. 57
2-4-2) مفهوم اثربخشی آموزشی. 58
2-4-3) معیارهای سنجش اثربخشی آموزشی. 60
2-5) توانمندسازی کارکنان 61
2-5-1) مفهوم و تعاریف توانمند سازی. 62
2-5-2) اهمیت و ضرورت توانمندسازی. 63
2-5-3) رویکردهای توانمندسازی. 65
2-6) پیشینه تحقیق. 86
2-6-1) توانمندسازی و آموزش 86
2-6-2) تحقیقات داخلی. 89
2-6-2-1) حوزه عمومی. 89
2-6-2-2) حوزه تخصصی 92
2-6-3) تحقیقات خارجی. 93
2-7) الگوی تحلیلی و مفهومی. 94
2-8) خلاصه 96
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه 98
3-2) نوع و روش تحقیق. 98
3-2-1) ابزار و روش گردآوری داده ها .100
3-2-2) روش آماری تجزیه و تحلیل دادهها 100
3-3)جامعه و نمونه آماری. 101
3-4) روایی و پایایی پرسشنامه 103
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه 105
4-2) مشخصه های عمومی پاسخ دهندگان 105
4-2-1) درجه سازمانی. 106
4-2-2) میزان تحصیلات. 106
4-2-3) سن پاسخ دهندگان 107
4-3) تحلیل های تک متغیره. 107
4-3-1) آموزش شبیه ساز پروازی. 107
4-3-2)دانش پروازی. 108
4-3-3) مهارت پروازی. 109
4-3-4) نگرش پروازی. 110
4-3-5) میانگین آمارههای توصیفی برای متغیرهای پژوهش. 110
4-4) تحلیلهای دومتغیره. 111
4-5) تحلیلهای چند متغیره. 112
4-6) آزمون فرضیهها. 114
4-7) خلاصه 116
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1) مقدمه 119
5-2) مروری بر چارچوب کلی تحقیق. 119
5-3) یافتههای پژوهش 120
5-4) فرضیه های پژوهش 123
5-5) بحث و نتیجهگیری. 125
5-6) پیشنهادهای تحقیق. 127
5-6-1) پیشنهادهای اجرایی. 127
5-6-2) پیشنهادهای پژوهشی. 128
5-7) محدودیتهای تحقیق. 129
منابع و پیوست ها. 130
چکیده:
بی شک آموزش مؤثر و نافذ یکی از ابزارهای مهم در توانمندسازی کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی است. از مهمترین عوامل توانمندسازی کارکنان می توان به دانش، مهارت و نگرش آنان اشاره کرد. در این پژوهش به طور تخصصی به بررسی این سؤال پرداخته شده که تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر دانش، نگرش و مهارت کارکنان پروازی به چه میزان می باشد؟ لذا در این مطالعه، جامعه آماری کلیه خلبانانی هستند که دوره آموزش شبیه ساز پروازی را طی کرده اند. پرسشنامه محقق ساخته پژوهش با مشاوره خلبانان و صاحب نظران، حول موضوع تخصصی مذکور تدوین و روایی و پایایی آن بررسی شد. با روش پیمایش میدانی تعداد 58 پرسشنامه جمعآوری گردید و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل رگرسیون خطی، و همبستگی پیرسون با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS، ویرایش 18 انجام شد.
یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش شبیه ساز تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هوا ناجا دارد. تحلیل ضرایب رگرسیون مؤید آن است که آموزش به ترتیب بیشترین تأثیر را بر ارتقای مهارت، نگرش و دانش پروازی خلبانان داشته است. لذا استفاده از آموزش شبیه ساز پروازی به عنوان یکی از مؤلفه های استاندارد آموزش در صنعت هوانوردی ضروری است و می تواند منجر به ارتقای سطح مهارت، دانش و نگرش کارکنان پروازی و در نتیجه پیشگیری از بروز سوانح و رویدادهای هوایی و خسارت های جانی و مالی گردد.
پیشگفتار:
در پی شتاب تغییرات و دگرگونیهای محیطی، سازمانها برای بقاء در این عرصه ناگزیر بایستی به سطح بالایی از دانش و اطلاعات دست یابند، علاوه برآن از کارکنان خلاق، دانشمدار با قدرت تصمیم گیری بهرهمند باشند. کارکنان توانمندی که با احساس مسئولیت، خلاقیت، ابتکار، اعتماد به نفس و احساس تعلق سازمانی و توانا در کار گروهی با عملکرد خوب بتوانند در افزایش بهره وری سازمان نقش مؤثری ایفا کنند. در سازمان های نظامی با کارکنان پروازی این امر اهمیت ویژه ای دارد. به نحوی که با ظهور شبیه سازهای پروازی تمرکز سازمانهای نظامی و دفاعی دنیا بر بهره گیری از این تکنولوژی در راستای بهبود عملکرد کارکنان و کاستن هزینه های آموزشی و تلفات جانی و مالی متمرکز شده است. این موضوع در میهن ما امری نوظهور است و مستلزم توجه و تحقیق و عملگرایی بیشتری خواهد بود.
این تحقیق در پنج فصل ارائه شده است. فصل اول به کلیات تحقیق اختصاص داده شده است. در فصل دوم به منظور انتقال دانش عمومی در مورد متغیرهای پژوهش، ضمن مرور مبانی نظری موضوع تحقیق، چارچوب لازم جهت حمایت از فرضیه های تحقیق عرضه میشود. فصل سوم به روششناسی تحقیق میپردازد. در فصل چهارم دادههای جمعآوری شده از مطالعه میدانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و در آخر فصل پنجم نتایج و پیشنهادهای کاربردی (اجرایی) و پژوهشی در زمینه موضوع مورد بررسی عرضه میگردد.
آخرین نظرات