ب- تفاوت در رفتار سرمایهگذاران نهادی موقت:سرمایهگذاران نهادی موقت (کوتاه مدت)[۱] معمولاً یک فصل قبل از اعلان تجدید ارائه، میزان سرمایهگذاری خود در شرکت را کاهش میدهند. (هریبار و همکاران[۲]، ۲۰۰۹). این امر، میتواند نشان دهنده این باشد که سرمایهگذاران نهادی، بیشتر از سرمایهگذاران فردی، قادر به پیش بینی مشکلات حسابداری بالقوه شرکت میباشند و بر اساس این پیش بینیها، سرمایهگذاری خود در شرکت را قبل از تجدید ارائه کاهش میدهند.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :(فایل کامل موجود است)
ج= تفاوت در نسبتهای مالی: نسبتهای مالی مانند نرخ بازده داراییها، گردش حسابهای دریافتنی و نسبت جریانهای نقدی عملیاتی به سود خالص شرکت تجدید ارائهکننده در سال قبل از تجدید ارائه، نسبت به سایر شرکتهای صنعت (میانگین صنعت) متفاوت است. (دابو و لاوکس[۳]، ۲۰۱۲).
علاوه بر این، مواردی مانند کاهش سطح سود، افزایش سرمایه، اهرم مالی بالا، تغییر مدیریت، وجود طرحهای پاداش مبتنی بر ارقام حسابداری، تغییر حسابرس و اندازه شرکت نیز میتوانند در پیش بینی تجدید ارائه بالقوه مدنظر قرار گیرند (نیکبخت و رفیعی، ۱۳۹۱). نوروش و حسینی (۱۳۸۸) نیز در پژوهش خود به نتیجه رسیدند که مدیریت سود معمولاً با کیفیت افشای پایینتر همراه است.
۲-۲-۱۶-پیامدهای تجدید ارائه سود
همانگونه که بیان شد، تجدید ارائه سود، باعث کاهش اطمینان و اعتماد[۴] نسبت به فرایند گزارشگری مالی میگردد. روزیو اعتماد را «قصد پذیرفتن شکنندگی بر اساس انتظارات مثبت نسبت به قصد و رفتار سایرین» تعریف میکند. تجدید ارائه صورتهای مالی، با انتظارات مثبت سرمایهگذاران در قبال شرکت سرمایه پذیر و مدیریت آن در تضاد بوده و در نتیجه به اعتماد آنان خدشه وارد میکند (الیوت و همکاران، ۲۰۱۲). نتایج پژوهش سرینیواسان (۲۰۰۵) نشان میدهد که پیامدهای منفی تجدید ارائه، در مورد تجدید ارائههایی شدید است که منجر به کاهش سود انباشته میگردند. این نتایج بیان میکند که واکنش بازار نسبت به تجدید ارائه در صورتی شدید است که سود دورههای قبل از تجدید ارائه بیش نمایی شده باشد.
کالن و همکاران[۵]، سه دلیل برای واکنش منفی بازار به تجدید ارائه صورتهای مالی بیان میکنند:
الف- تجدید ارائه، اخبار و اطلاعات جدیدی حاکی از کاهش جریانهای نقدی مورد انتظار آتی، به بازار منتقل میکند.
ب- نشانه ای از سیستم اطلاعاتی و گزارشگری حسابداری ضعیف و احتمالاً نقطه عطفی در ارتباط با بروز مشکلات مدیریتی شرکت است.
ج- علامتی از رفتار فرصتطلبانه مدیریت است و مبین آن است که باید سودهای گزارش شده قبلی به دلیل به کار گرفتنروشهای پذیرفته نشده، برآوردها و اشتباهات عمدی و سهوی اصلاح گردند.(کاظمی و شریعت پناهی، ۱۳۸۹)
پیامدهای منفی تجدید ارائه به طور کلی در دو بازار متفاوت مشاهده میشود: بازار سرمایه و بازار کار. بازار سرمایه از طریق افزایش هزینه سرمایه (هریبار و جنکینس، ۲۰۰۴؛ دمیرکان[۶]، ۲۰۰۷)، کاهش قیمت سهام و در نتیجه کاهش سود مورد انتظار (پالمروز و همکاران، ۲۰۰۴)، اقامه دعوای حقوقی علیه شرکت (پالمروز و شولز، ۲۰۰۴)، کاهش تمایل تحلیلگران به سهام شرکت (گریفین، ۲۰۰۲) به تجدید ارائه واکنش نشان میدهد. گزارش دیوان محاسبات آمریکا نیز نشان میدهد که بازده شرکتها پس از تجدید ارائه کاهش مییابد. در بازار کار نیز، پژوهشها نشان میدهد که مدیران شرکتها نیز از آثار سوء تجدید ارائه صورتهای مالی بی نصیب نمیمانند و از نظر حسن شهرت با مشکلات مواجه میشوند. پس از تجدید ارائه صورتهای مالی، احتمال تغییر مدیران غیر موظف افزایش مییابد. (سرینیواسان، ۲۰۰۵). علاوه بر این احتمال دعوای حقوقی علیه شرکت و حسابرس مستقل شرکت نیز افزایش مییابد. در ادامه برخی از اثرات منفی تجدید ارائه که در پژوهشها به دست آمده ذکر میشود:
الف- کاهش محتوای اطلاعاتی صورتهای مالی
ویلسون (۲۰۰۸) با بررسی ضرایب واکنش سود (ERCs)[7] در یک دوره چند ساله پیرامون تجدید ارائه سود، به نتیجه رسید که محتوای اطلاعاتی سود پس از تجدید ارائه سود کاهش مییابد. وی دریافت که این اثر در مواردی که تجدید ارائه ناشی از اصلاح اشتباه در شناسایی درآمد باشد و یا باعث کاهش قیمت شدیدتری شده باشد، فراگیرتر است. پژوهش انجام شده در ایران نیز، نشاندهنده این است که تجدید ارائه، محتوای اطلاعاتی سود را کاهش داده و این کاهش در مورد شرکتهایی که عمده دلیل تجدید ارائه، اصلاح اشتباه ناشی از درآمد است شدیدتر بوده است (کاظمی و شریعت پناهی، ۱۳۸۹).
ب- افزایش هزینه سرمایه و کاهش رشد شرکت
پس از تجدید ارائه صورتهای مالی، میزان ابهام و عدم اطمینان در رابطه با وضعیت و عملکرد شرکت افزایش مییابد. به دلیل کاهش میزان اعتماد به صورتهای مالی، سرمایهگذاران و اعتباردهندگان، صرف ریسک بالاتری را از شرکت تقاضامیکنند و هزینه سرمایه شرکت افزایش مییابد. (هریبار و جنکینس، ۲۰۰۴) این امر منجر به کاهش نقدینگی جهت استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری سودآور میباشد. به دلیل از دست دادن فرصتهای سرمایهگذاری و همچنین افزایش هزینه سرمایه، میزان رشد شرکت پس از تجدید ارائه، با کاهش روبرو میگردد. (آلبرینگ و همکاران[۸]، ۲۰۱۲)
ج- افزایش احتمال تغییر مدیران
بررسیها نشان میدهد که تجدید ارائه سود، اعتبار و شهرت مدیران شرکت خدشه دار شده و بسیاری از مزایای خود در بازار کار را از دست میدهند. این امر در اکثر موارد، منجر به افزایش احتمال تغییر مدیران پس از تجدید ارائه صورتهای مالی میگردد (سرینیواسان، ۲۰۰۵).
د- افزایش احتمال اقامه دعوای حقوقی علیه شرکت، مدیران و حسابرس
یافتههای پژوهش پالمروز و شولز (۲۰۰۴) بیانگر این میباشد که به دلیل وجود اشتباه یا تقلب در صورتهای مالی دورههای گذشته، میزان اقامه دعوی حقوقی از طرف ذینفعان شرکت پس از تجدید ارائه صورتهای مالی افزایش مییابد.
راهکارهای مقابله با پیامدهای تجدید ارائه صورتهای مالی
همانگونه که بیان شد تجدید ارائه سود باعث کاهش اطمینان استفادهکنندگان به صورتهای مالی شرکت میگردد. از طرفی، علاوه بر اعتبار صورتهای مالی، اعتبار و شهرت مدیران نیز خدشه دار میشود. به همین دلیل، پس از تجدید ارائه سود به دنبال راهکاری برای بازگرداندن اعتماد استفادهکنندگان به گزارشها مالی شرکت میباشند. چهار مورد از راهکارهایی که شرکتها پس از تجدید ارائه صورتهای مالی برای بازگرداندن اعتبار خود اتخاذ میکنند در ادامه بیان میشود:
الف- تغییر در ساختار حاکمیتی
پژوهشها نشان میدهد که شرکتهایی که تجدید ارائه ناشی از تقلب دارند، به طور معمول، قبل از تجدید ارائه، ساختار حاکمیتی ضعیفی دارند. به عنوان مثال، فاربر[۹] (۲۰۰۵) بیان میکند که در این گونه شرکتها نسبت به سایر شرکتها، تعداد و درصد اعضای غیر موظفهیئت مدیره کمتر است، کمیته حسابرسی شرکت کمتر تشکیل جلسه میدهد، تعداد اعضای متخصص مالی در این کمیته کمتر است و همچنین، در این شرکتها، به احتمال بیشتری، مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره نیز میباشد. وی بیان میکند که این گونه شرکتها پس از تجدید ارائه، اقدام به اصلاح ساختار حاکمیتی خود نموده و به طور متوسط، سه سال پس از تجدید ارائه، از نظر حاکمیت شرکتی، به شرایطی مشابه سایر شرکتهامیرسند. یافتههای وی حاکی از این بود که سرمایهگذاران نیز به ارتقاء صورت گرفته در ساختار حاکمیتی شرکت واکنش مثبت نشان میدهند. به عبارت دیگر، ارتقاء ساختار حاکمیتی شرکت، سازوکاری اثربخش در جهت بازگرداندن اعتبار از بین رفته میباشد.
ب- تغییر در رفتار گزارشگری مالی
یکی از سازوکارهایی که شرکتها برای بازیابی اعتبار خود پس از تجدید ارائه صورتهای مالی به کار میگیرند تغییر در رفتار گزارشگری مالی میباشد. منظور از رفتار گزارشگری مالی، سیاستها، قضاوتها و رویههای به کار گرفته شده در شناسایی معاملات و تهیه و ارائه صورتهای مالی میباشد. یکی از عمدهترین این موارد، محافظهکاری میباشد. بسیاری ادعا دارند که پس از تجدید ارائه صورتهای مالی، شرکتها به استفاده از سیاستهایمحافظهکارانهتر روی آورده و از این طریق، در راستای بازیابی اعتماد از دست رفته قدم بر میدارند.
ج- تغییر حسابرس
گاه حسابرس مستقل، قربانی تلاشهای شرکت برای بازیابی اعتبار خود میگردد. پژوهشها نشان میدهد که میزان تغییر حسابرس پس از تجدید ارائه صورتهای مالی افزایش مییابد. نتایجی که در تحقیقات مذکور به دست آمده حاکی از آن است که سرمایهگذاران نیز، تغییر حسابرس را به عنوان یک اتفاق مثبت در راستای بازگرداندن اعتبار گزارشگری مالی شرکت تلقی کرده و به آن واکنش مثبت نشان میدهند (هنس و همکاران، ۲۰۱۲)[۱۰].
د- استفاده از جراید و رسانههای ارتباطی
یکی از راههایی که برای کاستن از اثرات منفی تجدید ارائه سود (و همچنین سایر رویدادهای منفی در ارتباط با شرکت) استفاده میشود، استفاده از رسانهها میباشد. به عنوان مثال، میتوان به مواردی مانند عذرخواهی مدیران در جراید اشاره کرد. میتواناین گونه بیان کرد که شرکتها با بهره گرفتن از این روش، یا مسئولیت پذیری خود را در قبال تجدید ارائه نشان میدهند و یا منکر مسئولیت خود در این زمینه شده و به اصطلاح، توپ را به زمین دیگری میاندازند (الیوت و همکاران، ۲۰۱۱).
آخرین نظرات