فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
چکیده | 1 |
فصل اول: کلیات پژوهش | 2 |
1-1: مقدمه | 3 |
1-2: بیان مسئله | 4 |
1-3: ضرورت و اهیمت پژوهش | 6 |
1-4: مدل مفهومی پژوهش | 8 |
1-5: اهداف پژوهش | 8 |
1-5-1: هدف اصلی پژوهش | 8 |
1-5-2: اهداف فرعی پژوهش | 8 |
1-6: فرضیه های پژوهش | 9 |
1-7: تعاریف مفهومی متغیرها | 9 |
1-8: تعاریف عملیاتی متغیرها | 11 |
1-9: قلمرو پژوهش | 12 |
1-9-1: قلمرو موضوعی پژوهش | 12 |
1-9-2: قلمرو مکانی پژوهش | 13 |
1-9-3: قلمرو زمانی پژوهش | 13 |
1-10: جامعه آماری | 13 |
1-11: روش نمونه گیری | 13 |
1-12: روش ها و ابزار گردآوری داده ها | 13 |
1-13: روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها | 14 |
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش | 15 |
2-1: مقدمه | 16 |
بخش اول: مبانی نظری و ادبیات پژوهش | 16 |
2-2: مبانی نظری پژوهش | 16 |
2-3: تجارت الکترونیک | 17 |
2-3-1: تجارت فروشنده با فروشنده B2B | 19 |
2-4: بانکداری الکترونیکی | 20 |
2-4-1: مقدمه | 20 |
2-4-2: اهمیت و ضرورت کیفیت خدمات | 21 |
2-4-3: کیفیت | 22 |
2-4-4: کیفیت خدمات در بانک ها | 22 |
2-4-5: بانکداری الکترونیکی | 23 |
2-4-6: کیفیت خدمات الکترونیکی در بانکداری الکترونیکی | 24 |
2-4-6-1: کارایی | 25 |
2-4-6-2: امنیت | 26 |
2-4-6-3: قابلیت دسترسی | 28 |
2-5: ریسک | 29 |
2-5-1: مقدمه | 29 |
2-5-2: بیان مسئله | 30 |
2-5-3: تعریف ریسک | 31 |
2-5-4: طبقه بندی انواع ریسک | 32 |
2-5-5: ریسک مالی | 33 |
2-5-6: ریسک عملیاتی | 33 |
2-5-6-1: بیان مسئله | 33 |
2-5-6-2: ریسک عملیاتی | 34 |
2-6: رضایت | 35 |
2-7: مدیریت میانی و عالی در شرکت های صادراتی | 36 |
2-7-1: مدیریت | 36 |
2-7-2: سطوح مدیریت | 37 |
2-7-3: مدیریت عملیاتی | 38 |
2-7-4: مدیریت میانی | 38 |
2-7-5: مدیریت عالی | 38 |
بخش دوم : پیشینه پژوهش | 38 |
2-8: مقدمه | 38 |
2-8-1: پیشینه های داخلی | 39 |
2-8-2: پیشینه های خارجی | 48 |
فصل سوم: روش شناسی پژوهش | 52 |
3-1: مقدمه | 53 |
3-2: روش پژوهش | 53 |
3-3: متغیرهای پژوهش | 53 |
3-3-1: متغیرهای مستقل | 53 |
3-3-2: متغیرهای وابسته | 54 |
3-4: جامعه ی آماری | 54 |
3-5: روش نمونه گیری و حجم نمونه | 54 |
3-6: ابزار گردآوری داده ها | 55 |
3-7: روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها | 56 |
3-7-1: پایایی | 57 |
3-7-2: روایی | 59 |
3-8: ابزار و شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها | 60 |
3-9: روش همبستگی اسپیرمن | 60 |
3-10: مفهوم معیارها NFI،RFI ، IFI ، CFI ،RMR ، GFI،AGFI و RMSEA درنرم افزار آموس | 61 |
3-11: مراحل اجرای پژوهش | 65 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها | 66 |
4-1: مقدمه | 67 |
4-2: بررسی توصیفی داده های پژوهش | 67 |
4-2-1: سن پاسخ دهندگان | 67 |
4-2-2: جنسیت پاسخ دهندگان | 69 |
4-2-3: تحصیلات پاسخ دهندگان | 70 |
4-2-4: سمت سازمانی پاسخ دهندگان | 71 |
4-2-5: نوع درگاه بانکداری اینترنتی | 72 |
4-2-6: میزان استفاده از خدمات اینترنتی | 73 |
4-2-7: مدت استفاده از خدمات اینترنتی | 74 |
4-2-8: میزان تمایل به استفاده از خدمات اینترنتی | 76 |
4-3: تحلیل های آمار استنباطی | 77 |
4-3-1: آزمون کولموگروف-اسمیرنوفبرایبررسینرمالبودنمتغیرها (K-S ) | 77 |
4-3-2: بررسی و آزمون فرضیه های بر مبنی ضریب همبستگی اسپیرمن | 78 |
4-3-2-1: فرضیه اول | 78 |
4-3-2-2: فرضیه دوم | 79 |
4-3-2-3: فرضیه سوم | 80 |
4-3-2-4: فرضیه چهارم | 81 |
4-3-2-5: فرضیه پنجم | 82 |
4-3-2-6: فرضیه ششم | 83 |
4-3-3: بررسی رگرسیون الگوی رضایت مندی پیشنهادی | 84 |
4-3-3-1: بررسی معناداری فرضیه های 4-5-6 | 85 |
4-3-3-2: بررسی معناداری فرضیه های 1-2-3 | 88 |
4-3-4: مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه های تحقیق | 90 |
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها | 115 |
5-1: مقدمه | 116 |
5-2: نتیجه گیری از فرضیه ها | 116 |
5-2-1: خلاصه نتایج حاصل از بخش جمعیت شناسی | 117 |
5-2-2: خلاصه نتایج و یافته های حاصل از بخش تحلیل آمار استنباطی | 117 |
5-2-3: جمع بندی کلی | 118 |
5-3: پیشنهادها بر اساس فرضیه های پژوهش | 119 |
5-4: پیشنهادها برای پژوهش های آینده | 120 |
5-5: محدودیت های پژوهش | 121 |
منابع و مآخذ | 122 |
پیوست ها | 126 |
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی نقش ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در میزان
رضایتمندی مدیران شرکتهای صادراتی میباشد. جامعه پژوهش شامل 162 شرکت صادراتی فعال در استان کرمانشاه که تعداد 90 شرکت صادراتی از جامعه مورد پژوهش به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد. پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ 0.73 محاسبه شد. پس از گردآوری داده های آماری، با بهره گرفتن از نرم افزار Spss و Amos داده ها تحلیل گردید. نتایج تحلیل داده های پژوهش نشان میدهد که ضرایب همبستگی بین کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی و رضایتمندی (0.0249r=)، ریسک مالی و رضایتمندی (0.144-r= )، ریسک عملیاتی و رضایتمندی (0.317-r=)، کارایی و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی (0.794 r=)، امنیت و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی (0.301r=) و قابلیت دسترسی و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی (0.696r= ) میباشد.
کلمات کلیدی: ریسک مالی، ریسک عملیاتی، کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی، رضایتمندی
1-1: مقدمه
امروزه شیوه عرضه خدمات در بانکها با گسترش شبکه اینترنت و قابل دسترس بودن آن برای همگان متحول شده است. سیستم انتقال الکترونیکی وجوه از طریق ابزاری همچون کارتها و کدها راه اندازی میشود که امکان دسترسی آسان به حسابهای شخصی را فراهم میکند(ونوس،مختاران،1381). به طور کلی بانکداری 4 دوره را پشت سر گذاشته است. استفاده از مسکوکات، سیستمهای پرداخت کاغذی نظیر چک، سیستمهای پرداخت الکترونیکی نظیر کارتها، پایگاههای اطلاعاتی تحت شبکه اینترنت، مراحلی است که سیستمهای پرداخت در بانکداری طی کرده اند. امروزه اکثر کشورها در دوره سوم و چهارم به سر میبرند. به این معنی که بخش اعظم فعالیتهای بانکداری از طریق سیستمهای الکترونیکی و اینترنتی صورت میگیرد. دلیل این امر به افزایش روزافزون تجارت الکترونیک و به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات مربوط می شود. با توجه به اینکه مبادلات پولی ومالی جزء لاینفک مبادلات تجاری است، ازاین روهمگام با گسترش حجم تجارت الکترونیکی جهانی، نهادهای پولی ومالی نیز به منظورپشتیبانی وتسهیل تجارت الکترونیک به طورگستردهای به استفاده از فناوری ارتباطات واطلاعات روی آوردهاند.در نتیجه طی چند دهه اخیرسیستمهای پرداخت الکترونیکی به تدریج درحال جایگزینی با سیستمهای پرداخت سنتی
میباشند.دراین میان بانکها نیز با حرکت به سوی بانکداری الکترونیک وعرضه خدمات مالی جدید نقش شایان توجهی درافزایش حجم تجارت الکترونیکی داشته اند(کهزادی، 1382، ص 5).
پیشرفت و توسعه سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات طی دو دهه اخیر، جهان را با تحولاتی شگرف مواجه نموده است. ایجاد و خلق مفاهیم نوینی همچون تجارت الکترونیک، اینترنت، پول الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و حتی دولت الکترونیکی، دروازههای جدیدی از پیشرفت و توسعه را به روی بشریت گشوده است. در این میان، بانکها نیز با ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به جایگاهی رسیده اند که به عقیده برخی از صاحبنظران، بدون آن انجام تجارت الکترونیکی بسیار مشکل خواهد بود.
با توسعه اینترنت در سطح جهان و به سبب دسترسی آسان، این شاهراه اطلاعاتی به عنوان بستر بانکداری الکترونیکی به طور روز افزونی مورد استفاده قرار میگیرد. پیشرفتهای بیشتر در زمینه خدمات بانکی الکترونیکی با همگانی شدن رایانههای شخصی و توسعه تکنیکهای جدید ارسال و دریافت اطلاعات حاصل شد. از همین زمان، مساله امنیت در شبکه بانکی بلافاصله در صدر توجه قرار گرفت. در حقیقت، عمده مشتریان به علت عدم آشنایی با تکنولوژی بکار رفته در سیستم فوق، نسبت به آن بی اعتماد بوده و نگران از دست رفتن منابع مالی و اعتباری خویش گردیدند.
امروزه در کنار پیشرفتهای فوقالعاده و افزایش چشمگیر سرعت و دقت در عملیات بانکی تحت اینترنت، احتمال انواع اختلالها و اشتباهات برگشت ناپذیر افزایش یافته است و آینده بانکداری الکترونیکی هم در گروی چالش بین این امکانات و مخاطرات است.
از این رو ریسک در بانکداری الکترونیکی و نحوه مدیریت آن به طور ویژهای مورد توجه مدیران و مسئولان در شرکتها و موسسات مالی قرار گرفته است.
: اهداف پژوهش
1-5-1 : هدف اصلی پژوهش
بررسی نقش ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایتمندی مدیران شرکتهای صادارتی استان کرمانشاه در سال 1393 در حوزه B2B
1-5-2 : اهداف فرعی پژوهش
شناسایی سازههای تاثیرگذار ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایتمندیمدیراندر حوزه B2B
اندازه گیری سازههای تاثیرگذار ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایتمندیمدیراندر حوزه B2B
رتبه بندی سازههای تاثیرگذار ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایتمندی مدیراندر حوزه B2B
طراحی مدل ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایتمندیمدیراندر حوزه B2B
1-6 : فرضیه های پژوهش
فرضیه های اصلی پژوهش:
فرضیه 1 : کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی بر رضایتمندی مدیران تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 2 : ریسک مالی بر رضایتمندی مدیران تاثیر معناداری دارد.
فرضیه 3 : ریسک عملیاتی بر رضایتمندی مدیران تاثیر معناداری دارد.
فرضیه هایفرعی پژوهش :
فرضیه 4 : بین کارایی و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه 5 : بین امنیت و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه 6 : بین قابلیت دسترسی و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد.
1-7 : تعاریف مفهومی متغیرها
کیفیت خدمات الکترونیکی:
خدمتی دارای کیفیت است که بتواند نیازها و خواسته های مشتریان را برآورده سازد و با سطوح خدمت ارائه شده با انتظارات مشتریان منطبق باشد. انتظارات مشتری با آنچه که مشتریان خواهان آن هستند و به آن علاقه دارند و آنچه که احساس می کنند ارائه دهنده خدمت باید به آنها عرضه کند، در ارتباط است. بنابراین کیفیت را مشتری قضاوت و تعیین می کند. اگر خدمتی انتظارات مشتری را برآورده سازد و یا فراتر از آن باشد، دارای کیفیت است( ونوس و صفائیان،1384: ص53).
کارایی:
به توان مشتریان به مراجعه به وب سایت، یافتن خدمات مطلوب و اطلاعات مربوط به آنها و کنترل آن با حداقل تلاش، اشاره می کند( مولوی و اسکندری، 1391، ص 32 ). از نگاه کلی میزان کارایی سیستم ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی مینامند.
امنیت:
امنیتشبکه،شاملمقرراتوسیاستهایاتخاذشدهتوسطمدیریتشبکهاست،کهبهمنظورجلوگیریونظارتبردسترسیغیرمجاز،سوءاستفاده،اصلاحیاایجادمحدودیتدرشبکه هایکامپیوتریومنابعقابلدسترسدرشبکه،تدوینواعمالمیگرددinterhack.net/pubs/network-security)).
قابلیت دسترسی:
اطلاعاتبایدزمانیکهموردنیازتوسطافرادمجازهستنددردسترسباشند. اینبدانمعنیاستکهبایدازدرستکارکردنوجلوگیریازاختلالدرسیستمهایذخیرهوپردازشاطلاعاتوکانالهایارتباطیمورداستفادهبرایدسترسیبهاطلاعاتاطمینانحاصلکرد. سیستمهایبادسترسیبالادرهمهحالحتیبهعلتقطعبرق،خرابیسختافزار،وارتقاءسیستمدردسترسباقیمیماند. یکازراههایازدسترسخارجکردناطلاعاتوسیستماطلاعاتیدرخواستبیشازطریقخدماتازسیستماطلاعاتیاستکهدراینحالتچونسیستمتواناییوظرفیتچنینحجمانبودهخدماتدهیرانداردازسرویسدادنبطورکاملیاجزییعاجزمیماند. قابلیتبررسی (در دسترس بودن) افرادمجازدرهرمکانوزمانکهلازمباشدبتوانندبهمنابعدسترسیداشتهباشند.
ریسک مالی:
ریسک مالی اشاره به پتانسیل زیان مالی است که به علت انجام اشتباه فرد در یک تراکنش ممکن است رخ دهد. مانند وارد کردن اشتباه شماره حساب یا مبلغ(عبدالوند، رشادت جو و دیگران، 1389).
ریسک عملیاتی:
ریسک عملیاتی اشاره به خسارات وارده از جانب بد عمل کردن وب سایت اینترنتی و یا سرورهای بانک دارد. ایجاد اشتباه ناگهانی توسط وب و یا سرور ممکن است منجر به بیاعتمادی کامل به بانکداری اینترنتی شود(عبدالوند، رشادت جو و دیگران، 1389).
رضایتمندی:
به نظر ژاوران، رضایت مشتری حالتی است که مشتری احساس می کند که ویژگیهای محصول منطبق بر انتظارات است. نارضایتی نیز حالتی است که در آن نواقص و معایب محصول موجب ناراحتی، شکایت و انتقاد مشتری می شود. در یک تعریف، رضایت مشتری حالت و واکنشی است که مصرف کننده و مشتری از مصرف یا خرید محصول ابراز می کند(ملکی و دارایی، 1387: ص 28-27).
1-8 : تعاریف عملیاتی متغییرها
کیفیت خدمات الکترونیکی:
کیفیت خدمات الکترونیکی در این پژوهش بررسی متغییرهای کارایی، امنیت و قابلیت دسترسی میباشد. که در این پژوهش برای سنجش این متغیرها از پرسش نامه استفاده می شود. وبا گویه های 23 الی 25 سنجیده می شود.
کارایی:
کاربردی بودن و قابلیت استفاده از لینکهای موجود در سایت و سهولت جستجو و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و اطلاعات کافی در مورد بانک و میزان برآورده شدن نیازهای مشتری توسط بانک (وب سایت) را کارایی مینامند(رسولی و مانیان، 1391). کهباگویه های1تا4سنجیدهمی شود.
امنیت:
عدمافشای اطلاعات شخصی مشتری، عدمافشای اطلاعات مربوط به خدمات دریافتی مشتری ( رفتار خرید مشتری )، میزان اطمینان و اعتماد به تبادلات مالی و انجام عملیات بانکی، میزان احساس امنیت از انجام عملیات بانکی و تبادلات مالی و نیز میزان رعایت ویژگیهای امنیتی لازم برای انجام عملیات بانکی توسط بانک را امنیت گویند(رسولی و مانیان، 1391).کهباگویه های5تا8سنجیدهمی شود.
قابلیت دسترسی (در دسترس بودن):
سهولت انجام عملیات بانکی و دسترسی به اطلاعات، میزان سهولت ( عدم پیچیدگی ) گامهای مورد نیاز برای درخواست و دریافت خدمات بانکی، عملکرد صحیح و بدون اشکال فنی، ارائه خدمات بانکداری الکترونیک به صورت 24 ساعته و بدون وقفه را قابلیت دسترسی گویند(رسولی و مانیان، 1391).کهباگویه های9تا12سنجیدهمی شود.
ریسک مالی:
منظور از ریسک مالی در این پژوهش زیانهای مالی است که در اثر اشتباه وارد کردن شماره حساب یا مبلغ به شرکتهای صادراتی وارد می شود، که با گویه های 13 تا 16 سنجیده می شود.
ریسک عملیاتی:
منظور از ریسکعملیاتیاشارهبهخساراتواردهازجانببدعملکردنوبسایتاینترنتیویاسرورهایبانکدارد،کهباگویه های17تا22سنجیدهمی شود.
رضایتمندی:
منظور از رضایتمندی در این پژوهش واکنشهایی است که مدیران شرکتهای صادراتی در ازای دریافت خدمات بانکداری الکترونیکی از خود نشان خواهند داد، است. وبا گویه های 26 الی 31 سنجیده می شود.
1-9 : قلمرو پژوهش
1-9-1 : قلمرو موضوعی
بررسی نقش ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایتمندی مدیران شرکتهای صادراتی استان کرمانشاه در سال 1392 (حوزه B2B)
1-9-2 : قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش شامل شرکتهای فعال صادراتی استان کرمانشاه میباشد، که از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده می کنند.
1-9-3 : قلمرو زمانی پژوهش
این پژوهش از لحاظ زمان و تاریخ در سال 1392 انجام شده است.
1-10 : جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش عبارتند از مدیران عالی و میانی شرکتهای صادراتی استان کرمانشاه که در سال 1392 فعالیت می کنند.
1-11 : روش نمونه گیری
در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده می شود. در روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب بخشی از جامعه آماری یا کل است، به گونه ای که همه نمونههای ممکن (تعداد ثابتn ) هستند و برای انتخاب شدن، احتمال یکسان داشته باشند(خاکی، 1391، ص221).
1-12 : روشها و ابزار گردآوری داده ها
در هر مرحله از پژوهش از روشهای مختلفی استفاده می شود. به منظور جمعآوری اطلاعات تجزیه و تحلیل و استنتاج نتایج از منابع کتابخانهای، مجلات، مقالات و پایان نامه های مرتبط با تحقیق، اینترنت و مقالات و تحقیقات انجام شده در خصوص موضوع مورد پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد.
در بخش دیگر پژوهش از پرسشنامه در مقیاس لیکرت استفاده میگردد. هدف از تهیه پرسشنامه دستیابی پاسخ به اهداف و فرضیات تحقیق میباشد.
: مقدمه
هدف از این بخش بررسی، پژوهشها و مطالعاتی است که در زمینه ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایتمندی مشتریان و مدیران انجام گرفته است، میباشد. این فصل کارها و زمینه های قبلی حیطه مورد مطالعه را بررسی مینماید، و به مطالعه مفاهیم سطوح مدیریتی در شرکتهای صادراتی،تجارت B2B ، ریسکهای مالی و عملیاتی ، کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی و مبانی نظری و پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج و جمعبندی نتایج می پردازد. به عبارتی این فصل شامل دو بخش میباشد. بخش اول شامل مبانی نظری و ادبیات پژوهش و بخش دوم شامل پیشینه پژوهش میباشد.
الف – بخش اول : مبانی نظری و ادبیات پژوهش
2-2 : مبانی نظری پژوهش
ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است، که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. در حدود 2000 سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را بکار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمینهای دور دست یابند. با این پیشرفت، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمینهای دیگر آغاز شد.
اکنون، شبکه جهانی اینترنت مانند همان کشتی است که نه تنها فواصل جغرافیایی، بلکه اختلافات زمانی را نیز کمرنگ نموده و صحنه را برای نمایشی دیگر آماده کرده است.
مهمترین هدف در تجارت- حال چه از روشهای بسیار پیشرفته الکترونیکی استفاده کند و چه از
روشهای سنتی و قدیمی – همانا دستیابی به پول و سود بیشتر است. طبیعتاً در این میان، نقش بانکها و موسسات اقتصادی در نقل و انتقال پول بسیار حیاتی است. هنگامی که در سال 1994 اینترنت قابلیتهای تجاری خود را علاوه بر جنبه های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت، موسسات تجاری و بانکها در کشورهای پیشرفته اولین نهادهایی بودند که تلاش جدی خود را برای استفاده هر چه بیشتر از این جریان بکار انداختند. محصول تلاش آنها نیز همان بانکداری الکترونیک امروزی است. سپس به سرعت مشخص شد که اینترنت بستر بسیار مناسبی برای انواع فعالیتهای بانکداری و اقتصادی بشمار می رود(سرمد سعیدی، و نوده فراهانی، 1382، ص 12).
بانکداری و تجارت الکترونیک هماکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده است و تطبیق آن با سیاستهای تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد.
در بررسی تاریخچه تجارت الکترونیک در مییابیم که شرکتهای تجاری و بازرگانی نیز موسسات دیگری بودند که به سرعت فعالیت خود را با روند پیشرفت اینترنت هماهنگ کردند و موفق شدند که در عرض مدت کوتاهی، با توجه به برتریهای اینترنت در مقایسه با روشهای قدیمی، به دلیل سرعت و دقت بالا، به موفقیتهای بینظیری دست یابند.
2-3 : تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با بهره گرفتن از شبکه های ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک، به نوعی، تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد.
شرکتها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر
سادهتر و سریعتر صورت میپذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز می تواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستردهای از نرمافزارها و سیستمهایی است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت online، گزارشگیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده میگیرند. این سیستمها زیربنای اساسی فعالیتهای مبتنی بر اینترنت را فراهم میآورند.
هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی میباشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان – مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیتها – عرضه کنند.
بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت میدانند، در حالی که این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل میدهد و این مفهوم اکنون گسترده وسیعی از جنبه های مختلف تجاری و اقتصادی را در برگرفته است. به سادگی میتوان هر گونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک گنجاند.
تجارت الکترونیک روش دیگری برای تبادلات الکترونیکی اطلاعات و انجام مبادلات تجاری است که یک پل الکترونیکی را بین مراکز تجاری ایجاد کرده است. تجارت الکترونیک با حجم کمتری از اطلاعات که لزوماً در قالب یکسانی نبوده و بین مردم عادی رد و بدل می شود، سروکار دارد( سرمد سعیدی و نوده فراهانی ، 1382، ص 13).
تجارت الکترونیک در ابتدای پیدایش خود، چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هرکس میتوانست محصولات خود را با بهره گرفتن از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ نماید.
روشهای متعددی در تجارت الکترونیک وجود دارند که عبارتند از :
- تجارت فروشنده با فروشندهB2B
- تجارت فروشنده با مصرف کنندهB2C
- تجارت مصرف کننده با فروشندهC2B
- تجارت مصرف کننده با مصرف کنندهC2C
- تجارت نقطه به نقطهP2P
- تجارت فروشنده با ادارهB2A
- تجارت مصرف کننده با ادارهC2A
که در این پژوهش هدف مطالعه تجارتفروشندهبافروشندهB2B میباشد. به عبارتی شرکتهای صادراتی که برای نقل و انتقال وجه خود برای شرکتهای دیگر از سیستم بانکی استفاده می کنند.
2-3-1 : تجارتفروشندهبافروشندهB2B
تجارت الکترونیکی عبارت است از فرایند خرید و فروش، انتقال یا مبادله محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتر متصل به اینترنت(هنری و محبوب، 2008، ص213).
در واقع تجارت الکترونیکی زیر مجموعه کسب و کار الکترونیکی میباشد. کسب و کار الکترونیکی شامل : تجارت الکترونیکی + هوشمندی شرکتها + مدیریت روابط مشتری + مدیریت زنجیره تامین + برنامه ریزی منابع شرکت می شود. به بیان دیگر کسب و کار الکترونیکی عبارت است از تلفیق سیستمها، فرایندها ، زنجیرههای تامین و کل بازار با بهره گرفتن از اصول و فناوریهای مرتبط با بهره گیری از ابزار اینترنت.
تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها شامل : متن، صدا و تصویر مبتنی میباشد و فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیکی آنها را در بر میگیرد( صنایعی، 1383، ص 27 ).
تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت عبارت است از هر شکلی از معاملات تجاری یا مبادله اطلاعات ساختار یافته که بین شرکتها از طریق شبکه کامپیوتر مبتنی بر تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی انجام
می شود(مودلی، 2003، ص 27).
انتخاب تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده جهانی به شرکتها در کشورهای در حال توسعه مکانیسمهای مبادلاتی جدیدی را ارائه می کند، که آنها را قادر می کند تا بر یک مبنای برابر و عادلانهتر در بازارهای جهانی رقابت کنند.
طبق این دیدگاه، اجرای تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت، منجر به کاهش هزینه های معاملاتی
می شود، که شرکتها آن را متحمل میشوند، و بنابراین موانع مشارکت در تجارت بین المللی را کاهش میدهد. همچنین انتظار میرود که آن فرصتهایی را برای شرکتها در کشورهای در حال توسعه فراهم کند که روابط تجاری مستقیم یک به یک خود را با خریداران و فروشندگان بین المللی افزایش دهند.
2-4 : بانکداری الکترونیک
2-4-1 : مقدمه
دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیکی بین افراد و سازمانها مختلف از طریق دنیای مجازی بستر مناسبی را برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. تجارت الکترونیکی عمدهترین دستاورد بکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در زمینه های اقتصادی است.
بر اثر گسترش این فناوری، حجم تجارت الکترونیکی در جهان روزبه روز در حال رشد است. تجارت الکترونیکی ابزاری است که خواسته شرکتها، مصرف کنندگان و مدیریت را در کاهش هزینهها همراه با بهبود کیفیت کالا و افزایش سرعت تحویل و ارائه خدمات مورد توجه قرار میدهد.
آنچه در شرکتهای تولیدی یا خدماتی به طور فزآیندهای تمایز رقابتی ایجاد می کند، پشتیبانی و خدمات مشتری است که در محصول و پیرامون آن است، نه فقط کیفیت خود محصول. برخی از شرکتها به مشتریان خود خیلی نزدیک شده اند و دریافتن راههای جدید ایجاد ارزش برای مشتریان خود تلاش
می کنند.
در دنیای تولید و تجارت که هر روز رقابتها نزدیکتر و کالاهای بیشتری عرضه میشوند، مهمترین عامل تمیزدهنده، کیفیت است، یعنی محصول باید کیفیت بالاداشته باشد وبا سرویس خوب عرضه شود. اگر این دو را به مشتری ندهید، او را از دست خواهید داد(فارسیجانی،1386، ص 23).
از نظر آیزن قصد مشتریان برای استفاده از بانکداری اینترنتی، علاقه شخصی فرد در استفاده از
سیستمهای از ارائه شده در تعاملات بانکی است( کاظمی و دیگران، 1389 ). به بیان دیگر انگیزه شخص در حسی از برنامه آگاهانهاش میباشد که کوشش می کند تا از خدمات بانکداری اینترنتی استفاده کند(زهو و دیگران، 2010).. تعدادی از معاملات تجارت الکترونیک نشان میدهند، که قصد مشتریان برای به کار گماردن تعاملات آنلاین یک پیشبینیکننده قوی انتظارات واقعی مشتریان در تعاملات تجارت الکترونیک میباشد( کاظمی و دیگران، 1389). و در واقع تمایل رفتاری یا قصد استفاده میزان احتمال به کارگیری سیستم توسط فرد است( سید جوادین و یزدانی، 1384 ).
2-4-2 : اهمیت و ضرورت کیفیت خدمات
عملکرد بانکها به خواسته های مشتریان بستگی دارد، باید این حس اعتماد ایجاد شود که همه سازمانها مایلند خدمات مطلوبی را ارائه نمایند. در فرایند ارزیابی کیفیت خدمات در بانکها و دیگر سازمانها، اهمیت دارد که وضعیتهای پیچیده همراه با ارزیابی و افزایش کیفیت مورد توجه قرار گیرد.
نقش اصلی درک مفاهیم، انتظارات و مشارکت مشتریان در انواع خدمات مختلف برای ارزیابی و تعیین ماهیت و منابع قابل دسترسی که باعث ایجاد تجربه خدماتی می شود، مهم است. قراردادهای خدماتی که به صورت رسمی و غیررسمی هستند، دارای عناصر روانشناسی نیز میباشند.
یک شیوه مدیریتی آن است که مفاهیم و انتظارات مشتریان را در ارزیابی کیفیت و خدمات به عنوان یک معیار تلقی شود( الوانی و ریاحی، 1382، ص 164).
بانکهای عصر حاضر ناگزیز هستند برای بقای خود، به کیفیت محصولات و خدمات خود توجه نمایند. تا از این طریق بتوانند مشتریان فعلی خود را راضی و خوشحال نگه دارند و مشتریان جدیدی را جذب کنند و منابع درآمدی خود را تضمین کنند و افزایش دهند.
رسیدن به این مهم از طریق اعمال مدیریت صحیح امکان پذیر است. همان طوری که یک پزشک یا مهندس با ابزارهای مختلفی بیماری و یا نقص فنی را تشخصی می دهند و باز با کمک ابزار و نرم افزارهای دیگری به درمان بیماری و رفع نقص فنی میپردازند و کیفیت را احیاء می کنند، مدیریت نیز برای ارتقای کیفیت نیازمند ابزارهای مختلفی است که یکی از این ابزارهای مختلف پیاده سازی نظام کیفیت فراگیر است.
کیفیت فراگیر در اصل یک فرهنگ است که بعدها تبدیل به ابزار می شود، یعنی ابتدا باید ایده کیفیت جامع در ذهن تک تک کارکنان شکل گیرد تا پس از مدتی مفاهیم ذهنی آن تبدیل به عمل شود و به عنوان یک ابزار افزایش دهنده کیفیت در سازمان به کار گرفته شود(سلطانی و پورسینا، 1386، ص 1).
2-4-3 : کیفیت
در خصوص کیفیت، تعاریف زیادی وجود دارد که در زیر به چند مورد اشاره می شود:
- کیفیت به درجای از برآورده کردن نیازهای مشتریان گفته می شود که با فرهنگ سازمانی مرتبط است( الوانی و ریاحی، 1382، ص 61).
- تعریف 8402 ISO از کیفیت : « کلید ویژگیها و مشخصات هر جوهره که توانایی آن را در ارضاء و یا تامین نیازهای تعیین شده تشکیل میدهد. » ( بیگ زاده، 1389).
2-4-4 : کیفیت خدمات در بانکها
در تمامی صنایع خدماتی، کیفیت خدمات به عنوان یک موضوع اساسی برای رقابت پذیری در بازار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که سازمانهای ارائهدهنده خدمات مالی و به ویژه بانکها، در محیطی با محصولات غیر ممتاز فعالیت می کنند، لذا کیفیت خدمات در آنها به عنوان اولین سلاح رقابت شناخته می شود.
در همین راستا بعضی از صاحبنظران معتقدند رقابتپذیری در بانک، منحصراً از کیفیت خدمات نشات میگیرد، به طور کلی، بانکهایی که در کیفیت خدمات برتری دارند، بازار جدایی دارند، چرا که سطح بهتر کیفیت خدمات با درآمد بیشتر، نگهداری بیشتر مشتریان و سهم از بازار بیشتر مرتبط است .
اگر بانکها مشکلات را از مشتریانشان جویا شوند، کیفیت به شکل چشمگیری ارتقاء خواهد یافت. رسیدگی به شکایت مشتریان هزینه های مستقیم و غیر مستقیم بالایی را برای بانکها به همراه دارد، اما این شکایات از آنجا که دربردارنده نداهای مستقیم مشتریان هستند، دانش گرانبهایی را در خود دارند که
میتوانند مورد استفاده وافر در بهبود کیفیت قرار گیرد. بحث مربوط به ماهیت کیفیت و رابطه بین انتظارات مفاهیم و رضایت مشتری و خدمت ارائه شده، ار مشکلات اساسی ارزیابی کیفیت خدمات در بخش عمومی است.
لیتنیم، کیفیت خدمات را به عنوان یک ساختار سه بعدی تعریف کرده است، که شامل فعل و انفعالات داخل، عوامل فیزیکی و مشارکت در ابعاد کیفیت بود. دکین و والش گزارش نمودند که بین مشتریان دریافت کننده خدمات و فراهم آوردگان خدمات، یک رابطه معنیداری وجود دارد. که احتمال آسیب پذیری در آن وجود دارد( الوانی و ریاحی، 1382،ص 159-162 ).
با عنایت به مباحث مطرح شده در بالا، میتوان دریافت که بانکهای امروزی برای رقابت در محیط متلاطم امروزی ناچار از توجه ویژه به کیفیت خدمات خود هستند. این امر ماندگاری بیشتر مشتریان، جذب مشتریان جدید و بهبود عملکرد مالی و سودآوری را به دنبال خواهد داشت(مولوی، و اسکندری، 1391، ص 31).
2-4-5 : بانکداری الکترونیکی
برای بانکداری الکترونیک تعاریف متعددی بیان شده است که از آن جمله میتوان به تعاریف زیر اشاره کرد:
- بانکداری الکترونیکی عبارت است از عرضه اتوماتیک محصولات و خدمات بانکی سنتی و جدید به مشتریان، به طور مستقیم و با بهره گرفتن از کانالهای ارتباطی الکترونیکی(آلگ هبند،2006،ص 11).
- بانکداری الکترونیکی، ارائه خدمات بانکی را به کمک شبکه اینترنت میباشد(احمدی و ویرجینیاری، 1385، ص 76 ).
- فرایندی که در آن مشتری تعاملات بانکی به صورت الکترونیکی انجام میدهد، به طوری که نیازی به موسسهای به طور فیزیکی نباشد، بانکداری الکترونیکی نامیده می شود(سلون،2000،ص 25).
- بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای مشتریان که با بهره گرفتن از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (24 ساعته) از طریق
کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند(شمس، 1385،ص 54). - ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی جدید و سنتی به مشتریان از طریق کانالهای ارتباطی متقابل الکترونیکی(سید جوادین و سقطچی، 1385، ص 32).
- بانکداری الکترونیکی به معنای یکپارچهسازی تمامی فعالیتهای یک بانک از طریق به کارگیری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، مبتنی بر فعالیتهای بانکی، منطبق بر ساختار سازمانی بانکها است که امکان ارائه تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میسازد(معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی- وزارت بازرگانی، 1384، ص 56).
2-4-6 : کیفیت خدمات الکترونیکی در بانکداری الکترونیکی
یکی از تعاریف اولیه کیفیت خدمات الکترونیکی، مربوط به زیتهامل، پاراسورامان و مالهوترا (2000) است. آنها میگویند : کیفیت خدمات الکترونیکی، حوزهای است که در آن امکان خرید کارآمد و موثر برای مشتریان و تحویل کالاها و خدمات از طریق وب سایت برای تامین کنندگان خدمات فراهم می شود.
والری و همکارانش ابعاد کیفیت خدمات را 5 عامل :
- جنبه های محسوس خدمات
- قابل اطمینان بودن خدمات
- پاسخگو بودن
- شایستگی
- همدلی با مشتری
معرفی کرده اند(فلین، 1997).
لن بری در خصوص ابعاد کیفیت خدمات ده عامل :
- قابلیت اعتماد
- احساس مسئوولیت داشتن
- صلاحیت
- دسترسی
- تواضع
- ارتباط با مشتری
- اعتبار
- امنیت
- درک مشتری
- جنبه های ملموس را معرفی می کند(ولاری و همکاران، 1998).
کیفیت بالای خدمات الکترونیکی در بانکداری الکترونیکی از ابعاد گوناگونی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پژوهشهای داخلی و خارجی این ابعاد مورد واکاوی قرار گرفتهاند که اطلاعات بیشتر در قسمت پیشینه این پژوهش مورد بحث قرار میگیرد.
در این پژوهش سعی بر آن شده است، شرکتهای صادراتی که از خدمات بانکداری الکترونیکی برای مبادله وجوه خرید و فروش خود استفاده می کنند، و به عبارتی از این سیستم نقل و انتقالات بهره مند هستند تا چه اندازه از کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی رضایت دارند.
ابعاد یاد شده در این پژوهش، عبارتند از :
- کارایی
- امنیت
- قابلیت دسترسی ( در دسترس بودن )
آخرین نظرات