در جدول ۴-۱ اطلاعات مربوط به نمرات آزمودنیها در اضطراب اجتماعی و ابعاد آن نشان داده شده است.
جدول ۴-۱٫ حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنی ها در اضطراب اجتماعی و ابعاد آن
| متغیرها | تعداد | حداقل | حداکثر | میانگین | انحراف معیار |
| ۱- ترس از ارزیابی منفی | ۳۶۱ | ۴ | ۳۱ | ۸۰/۱۵ | ۶۹/۵ |
| ۲- اجتناب از موقعیتهای جدید | ۳۶۱ | ۵ | ۲۴ | ۱۲/۱۳ | ۸۳/۴ |
| ۳- اجنتناب عمومی | ۳۶۱ | ۴ | ۱۶ | ۴۹/۸ | ۵۴/۳ |
| ۴- اضطراب اجتماعی | ۳۶۱ | ۱۴ | ۶۰ | ۹۲/۳۳ | ۹۹/۱۲ |
همانگونه که در جدول مشاهده می شود، نمرات آزمودنیها در به ترتیب بعد ترس از ارزیابی منفی دارای حداقل نمره ۴، حداکثر نمره ۳۱ و میانگین ۸۰/۱۵، در بعد اجتناب از موقعیتهای عمومی دارای حداقل نمره ۵، حداکثر نمره ۲۴ و میانگین ۱۲/۱۳، در بعد اجتناب از موقعیتهای عمومی، حداقل نمره برابر با ۴، حداکثر نمره ۱۶ و میانگین ۴۹/۸ و در نمره کل اضطراب اجتماعی، حداقل نمره ۱۴، حداکثر نمره ۶۰ و میانگین نمرات در این پرسشنامه برابر با ۹۲/۳۳ است.
توصیف نمرات آزمودنیها بر حسب نمرات جو روانی- اجتماعی کلاس
در جدول ۴-۲ اطلاعات مربوط به نمرات آزمودنی ها در جو روانی- اجتماعی کلاس نشان داده شده است.
جدول ۴-۲٫ حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنی ها در جو روانی- اجتماعی کلاس
| متغیرها | تعداد | حداقل | حداکثر | میانگین | انحراف معیار |
| ۱- اصطکاک | ۳۶۱ | ۲ | ۱۰ | ۳۶/۷ | ۷۹/۲ |
| ۲- انسجام | ۳۶۱ | ۳ | ۱۰ | ۹۳/۶ | ۶۹/۱ |
| ۴- انضباط | ۳۶۱ | ۳ | ۱۰ | ۰۴/۶ | ۹۵/۱ |
| ۵- رقابت | ۳۶۱ | ۲ | ۱۰ | ۳۶/۶ | ۴۰/۲ |
همانگونه که در جدول مشاهده می شود، نمرات آزمودنی ها در به ترتیب در بعد اصطکاک دارای حداقل نمره ۲ ، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین ۳۶/۷، در بعد انسجام دارای حداقل نمره ۳، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین۹۳/۶، در بعد انضباط حداقل نمره برابر با ۳، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین ۰۴/۶ و در بعد رقابت حداقل نمره ۲، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین ۳۶/۶ است.
توصیف نمرات آزمودنی ها بر حسب نمرات خودکارآمدی تحصیلی
در جدول ۴-۳ اطلاعات مربوط به نمرات آزمودنیها در خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن نشان داده شده است.
جدول ۴-۳٫حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنی ها در خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن
| متغیرها | تعداد | حداقل | حداکثر | میانگین | انحراف معیار |
| ۱- استعداد | ۳۶۱ | ۴ | ۲۹ | ۹۱/۱۵ | ۵۱/۷ |
| ۲- بافت | ۳۶۱ | ۴ | ۲۹ | ۴۹/۱۵ | ۰۹/۷ |
| ۳- تلاش | ۳۶۱ | ۴ | ۲۰ | ۱۵/۱۳ | ۰۳/۴ |
| ۴- خودکارآمدی تحصیلی | ۳۶۱ | ۷ | ۴۵ | ۴۷/۲۳ | ۹۴/۱۱ |
همانطور که در جدول مشاهده می شود، نمرات آزمودنیها به ترتیب در بعد استعداد دارای حداقل نمره ۴، حداکثر نمره ۲۹ و میانگین ۹۱/۱۵، در بعد بافت دارای حداقل نمره ۴، حداکثر نمره ۲۹ و میانگین ۴۹/۱۵، در بعد تلاش حداقل نمره برابر با ۴، حداکثر نمره ۲۰ و میانگین برابر با ۱۵/۱۳، و در بعد نمره کل خودکارآمدی تحصیلی حداقل نمره ۷، حداکثر نمره ۴۵ و میانگین برابر با ۴۷/۲۳ است.
ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی
جدول۴-۴ ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی را نشان می دهد.
جدول ۴-۴٫ ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی
| متغیرها | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
| ۱- ترس از ارزیابی منفی | ۱ | ||||
| ۲- اجتناب از موقعیت جدید | ٭ ٭۸۳ | ۱ | |||
| ۳- اجتناب عمومی | ٭ ٭۵۷/۰ | ٭ ٭۵۳/۰ | ۱ | ||
| ۴- اضطراب اجتماعی | ٭ ٭۶۲/۰ | ٭ ٭۶۰/۰ | ٭ ٭۴۵/۰ | ۱ | |
| ۵- خودکارآمدی تحصیلی | ٭ ٭۶۰/۰- | ٭ ٭۵۴/۰- | ٭ ٭۲۸/۰- | ٭ ٭۷۱/۰- | ۱ |
همانطور که در جدول ۴-۴ مشاهده میشود، به ترتیب ترس از ارزیابی منفی (۰۰۱/، P<60/0- = r)، اجتناب از موقعیتهای اجتماعی جدید (۰۰۱/، P<54/0- = r)، اجتناب از موقعیتهای عمومی(۰۱/، P<28/0- = r) و اضطراب اجتماعی (۰۰۱/، P<71/0-= r) با خودکارآمدی تحصیلی همبستگی منفی و معنیداری دارند. بدین ترتیب که با افزایش اضطراب اجتماعی و ابعاد آن خودکارآمدی تحصیلی کاهش پیدا می کند.
تحلیل رگرسیون اضطراب اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی
به منظور بررسی قدرت پیشبینیکنندگی اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی از روش رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج این تحلیل در جدول ۴-۵ و ۴-۶ ارائه شده است.
جدول ۴-۵٫ نتایج تحلیل رگرسیون پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق اضطراب اجتماعی
| متغیر ملاک | متغیر پیشبین | R | R2 | F | B | β | t | P |
| خودکارآمدی تحصیلی | اضطراب اجتماعی | ۷۱/۰ | ۵۰/۰ | ۴۹/۳۶۵
۰۰۰۱/۰ P< |
۶۵/۰- | ۷۱/۰- | سایت های دیگر: | |
همانگونه که در جدول ۴-۵ مشاهده میشود، ضریب همبستگی چندگانه بین اضطراب اجتماعی و متغیر ملاک (خودکارآمدی تحصیلی) معنادار است (۰۰۱/۰، P<71/0 = R). به عبارت دیگر، اضطراب اجتماعی ۵۰ درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کرده است.
خلاصهی مدل رگرسیون پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق مولفههای اضطراب اجتماعی در جدول ۴-۶ ارائه شده است.
جدول ۴-۶٫ نتایج تحلیل رگرسیون پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق مولفههای اضطراب اجتماعی
| متغیر ملاک | متغیر پیشبین | R | R2 | F | B | β | t | P |
| خودکارآمدی تحصیلی | ترس از ارزیابی منفی | ۶۱/۰ | ۳۸/۰ | ۷۹/۷۲
۰۰۱/۰ P< |
۱۵/۱- | ۵۵/۰- | ۰۲/۷- | ۰۰۱/۰ |
| اجتناب اجتماعی و اندوه جدید | ۳۴/۰- | ۱۴/۰- | ۸۵/۱- | ۰۶۵/۰ | ||||
| اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی | ۳۶/۰- | ۱۱/۰- | ۰۶/۲- | ۰۴/۰ |
همانگونه که در جدول ۴-۶ مشاهده میشود، ضریب همبستگی چندگانه بین ابعاد اضطراب اجتماعی و متغیر ملاک (خودکارآمدی تحصیلی) معنادار است (۰۰۱/۰، P<61/0= R). به عبارت دیگر، ابعاد اضطراب اجتماعی ۳۸ درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کردهاند.
ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی
جدول ۴-۷ ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی را نشان می دهد.
جدول ۴-۷٫ ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی
| متغیرها | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
| ۱- اصطکاک | ۱ | ||||
| ۲- انسجام | ۰۲/۰- | ۱ | |||
| ۳- انضباط | ۱۰/۰- | ٭ ٭۳۱/۰ | ۱ | ||
| ۴- رقابت | ٭ ٭۴۹/۰- | ٭۱۲/۰- | ٭۱۳/۰- | ۱ | |
| ۵- خودکارآمدی تحصیلی | ٭ ٭۴۱/۰- | ٭۱۷/۰ | ٭۱۲/۰ | ٭۱۳/۰- | ۱ |
همانطور که در جدول ۴-۷ مشاهده میگردد، به ترتیب بعد اصطکاک (۰۰۱/، P<41/0- = r)، و بعد رقابت (۰۱/، P<13/0- = r) با خودکارآمدی تحصیلی همبستگی منفی و معنیداری دارند. بدین ترتیب که با افزایش میزان اصطکاک و رقابت خودکارآمدی تحصیلی کاهش پیدا می کند. همچنین بعد انسجام (۰۱/، P<17/0 = r) همبستگی مثبت و معنیداری با خودکارآمدی تحصیلی نشان میدهد یعنی با افزایش انسجام و همبستگی بین دانش آموزان خودکارآمدی تحصیلی نیز افزایش پیدا می کند. همچنین همانطور که ملاحظه میگردد بعد انضباط نیز با خودکارآمدی تحصیلی همبستگی معنیداری دارد.

تحلیل رگرسیون جو روانی- اجتماعی کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی
به منظور بررسی قدرت پیشبینیکنندگی جو روانی- اجتماعی کلاس در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی از روش رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج این تحلیل در جدول ۴-۸ ارائه شده است.
جدول ۴-۸٫ نتایج تحلیل رگرسیون پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق مولفههای جو روانی اجتماعی کلاس
| متغیر ملاک | متغیر پیشبین | R | R2 | F | B | β | t | P |
| خودکارآمدی تحصیلی | اصطکاک | ۵۹/۰ | ۳۵/۰ | ۷۸/۴۷
۰۰۱/۰ P< |
۶۴/۲- | ۶۱/۰- | ۵۴/۱۲- | ۰۰۰۱/۰ |
| انسجام | ۱۲/۱ | ۱۶/۰ | ۴۸/۳ | ۰۰۱/۰ | ||||
| انظباط | ۹۵/۰ | ۱۶/۰- | ۴۱/۳- | ۰۰۱/۰ | ||||
| رقابت | ۹۷/۱ | ۴۰/۰- | ۹۰/۷ | ۰۰۰۱/۰ |


آخرین نظرات