چکیده :
مجازات قتل عمدی اصالتا قصاص است اما همیشه اینطور نیست ، یعنی صرف ارتکاب قتل عمد موجب قصاص نیست بلکه شرایط دیگری هم لازم است ، که اگر این شرایط نباشد قصاص ممکن نیست . مواردی از قتل عمدی که قاتل قصاص نمی شود را میتوان به ۳ دسته تقسیم کرد :الف- قتل هایی که مشمول علل موجهه هستند ( قتل عمدی شخص مهدور الدّم ، قتل عمدی که در مقام دفاع مشروع ارتکاب می یابد،قتل در فراش ) ب- قتل هایی که در آنها موارد سقوط قصاص وجوددارد . ( گذشت ولی دم ، مطالبه دیه ، فوت قاتل….) ج- قتل های عمدکه موجب قصاص نیست . ( قتل فرزند توسط پدر، قتل دیوانه توسط عاقل ….) . حال در این گونه موارد سوال این است که در صورت عدم قصاص قاتل ، برای برقراری نظم اجتماعی چه راهکاری وجود دارد که در این تحقیق به صورت کتابخانه ای و بهره برداری از پرونده های قضایی مطروحه در محاکم قضایی به مصادیق رافع قصاص در قتل عمد و نحوه احقاق حق اولیا دم پرداخته شده است . هر چند در این میان افرادی که عزیزان خود را به هر دلایلی از دست داده اند و قاتلشان مجازات نشده است ، به امنیت اجتماعی و عدالت بدگمان هستند و این گروه در صورت عدم کنترل و هدایت چه بسا به هنجارشکنان جامعه تبدیل خواهند شد تا انتقام خود را از قانون ، جامعه و امنیت اجتماعی بگیرند .
واژگان کلیدی : دیه ، عمد ، قتل ، قصاص
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………… | 1 |
الف) بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………… | 1 |
ب) پرسشهای تحقیق ………………………………………………………………………………………… | 2 |
ج) فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………………………………….. | 3 |
د) اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. | 3 |
ه) روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………. | 3 |
و) سابقه تحقیق ………………………………………………………………………………………………… | 4 |
ز) ساختار ………………………………………………………………………………………………………… | 5 |
فصل اول: کلیات پژوهش | |
مبحث اول:مفاهیم ……………………………………………………………………………………………. | 8 |
گفتار اول: مفهوم لغوی ………………………………………………………………………………………. | 8 |
بند اول:مفهوم لغوی قتل ………………………………………………………………………………….. | 8 |
بند دوم:مفهوم لغوی عمد ………………………………………………………………………………… | 8 |
بند سوم:مفهوم لغوی قصاص …………………………………………………………………………. | 8 |
بند چهارم:مفهوم لغوی دیه …………………………………………………………………………….. | 9 |
گفتار دوم:مفهوم اصطلاحی ……………………………………………………………………………… | 9 |
بند اول: مفهوم اصطلاحی قتل ……………………………………………………………………………. | 9 |
بند دوم: مفهوم اصطلاحی عمد ………………………………………………………………………… | 11 |
بند سوم: مفهوم اصطلاحی قتل عمد …………………………………………………………………. | 12 |
الف) ارکان قتل عمد ……………………………………………………………………………………….. | 13 |
ب) عنصر روانی عمد …………………………………………………………………………………….. | 16 |
ج) موارد قتل عمدی ………………………………………………………………………………………. | 17 |
بند چهارم: مفهوم اصطلاحی قصاص …………………………………………………………………… | 20 |
بند پنجم: مفهوم اصطلاحی دیه …………………………………………………………………………… | 24 |
الف) فقه…………………………………………………………………………………………………………. | 24 |
ب) حقوق موضوعه …………………………………………………………………………………………… | 26 |
ج)مواردپرداخت دیه از بیتالمال ………………………………………………………………………… | 27 |
مبحث دوم:پیشینه ……………………………………………………………………………………………… | 32 |
گفتار اول: جهان باستان …………………………………………………………………………………….. | 32 |
بند اول: روم باستان …………………………………………………………………………………………. | 33 |
بند دوم: یونان باستان ……………………………………………………………………………………. | 34 |
گفتار دوم: ایران باستان …………………………………………………………………………………… | 34 |
بند اول: هخامنشیان …………………………………………………………………………………………… | 34 |
بند دوم: اشکانیان ………………………………………………………………………………………………. | 36 |
بند سوم: ساسانیان …………………………………………………………………………………………….. | 37 |
گفتار سوم: ادیان الهی ………………………………………………………………………………………… | 38 |
بند اول: دین یهود ……………………………………………………………………………………………… | 38 |
بند دوم: دین مسیحیت……………………………………………………………………………………..… | 40 |
بند سوم:دین مقدس اسلام………………………………………………………………………..…………. | 44 |
فصل دوم : موارد ومصادیق قتل های عمدی غیرمستوجب قصاص | |
مبحث اول:موارد مستقیم قتل عمدی غیرمستوجب قصاص…………………………………….. | 50 |
گفتار اول:عدم برابری قاتل ومقتول درحریت و بردگی…………………………………………….. | 50 |
گفتار دوم: قتل فرزندتوسط پدر…………………………………………………………….…………….. | 50 |
بند اول:فلسفه عدم قصاص پدربه خاطرکشتن فرزند……………………………………..…………. | 51 |
بنددوم: دیدگاه امامیه…………………………………………………………………………………………..
|
52 |
بند سوم:دیدگاه اهل سنت…………………………………………………………………………………… | 54 |
بند چهارم:قتل فرزندتوسط پدر درحقوق موضوعه ایران…………………………….………….… | 55 |
گفتار سوم:قتل به اعتقادمهدورالدم……………………………………………………………………..… | 56 |
بند اول: قتل های ناموسی……………………………………………………………………………….….. | 58 |
بند دوم:قتل درفراش…………………………………………………………………………………………… | 59 |
بند سوم:قتل مرتد………………………………………………………………………………………………. | 59 |
الف) حربی………………………………………………………………………………………………………. | 59 |
ب) حکم مرتد از دیدگاه امامیه…………………………………………………………………………. | 61 |
ج) حکم مرتدازدیدگاه اهل سنت……………………………………………………..………..…….. | 61 |
بند چهارم:قتل ساب النبی…………………………………………………………………………………….. | 62 |
الف) جرم سبّ النبی ازدیدگاه فقیهان اهل سنت…………………………………….………..…… | 64 |
گفتار چهارم: قتل کافرتوسط مسلمان……………………………………………………….…………. | 66 |
بند اول:فقه امامیه…………………………………………………………………………………..…………... | 66 |
بند دوم:اهل سنت………………………………………………………………………………….…………… | 67 |
مبحث دوم: قتل های مرددبین عمدی وقتل غیرعمدی…………………………….……………… | 70 |
گفتار اول: قتل بالغ توسط کودک (صغر)………………………………………………………………. | 70 |
گفتار دوم:جنون……………………………………………………………………………….………………. | 75 |
بند اول:نحوه احرازجنون……………………………………………………………………………………… | 76 |
بند دوم: آثارجنون…………………………………………………………………………………..………….. | 76 |
گفتار سوم:قتل دیوانه توسط عاقل…………………………………………………………….…………. | 77 |
گفتار چهارم: قتل در حال مستی…………………………………………………………..…………..…. | 78 |
بند اول: مستی از نظر میزان تأثیر بر دستگاه عصبی ………………………………………………… | 80 |
الف) مستی تام………………………………………………………………………………………………….. | 80 |
ب) مستی نسبی……………………………………………………………………………….………….…… | 81 |
ج) مستی بر مبنای قصد شخصی مست…………………………………………………………….…. | 82 |
د) مستی ارادی………………………………………………………………………..…………………….. | 82 |
ه) مستی غیر ارادی…………………………………………………………………..………….…………. | 85 |
سوم: احکام.وآثارکیفری ومدنی قتل عمد غیرمستوجب قصاص | |
مبحث اول: تبدیل قصاص به دیه به علت فرارقاتل………………………………………………… | 89 |
مبحث دوم: مجازات قتل فرزندتوسط پدر …………………………………………………….….….. | 90 |
گفتار اول:قتل فرزندتوسط مادردرحقوِق ایران…………………………………………..………….… | 93 |
مبحث سوم:مجازات قتل به اعتقادمهدورالدم……………………………………………………….…. | 94 |
گفتار اول:احکام قتل درفراش………………………………………………………………..……………. | 96 |
مبحث چهارم:احکام قتل کافرتوسط مسلمان…………………………………………………. | 105 |
گفتار اول: قصاص مسلمانان و کفار در قانون قدیم………………………………………………. | 105 |
گفتار دوم: قصاص مسلمانان و کفار در قانون جدید ……………………………………………… | 106 |
گفتار سوم : احکام و مقررات مربوط ……………………………………………………………………. | 107 |
مبحث پنجم:احکام قتل دیوانه توسط عاقل ……………………………………………………………. | 109 |
مبحث ششم: حکم قتل عمدتوسط صغیر ……………………………………………………………… | 109 |
مبحث هفتم: قصاص وحفظ نظم وامنیّت اجتماعى …………………………………………………. | 110 |
گفتار اول: قصاص و حفظ نظم و امنیت اجتماعی …………………………………………………. | 110 |
بند اول: حیات ناشی از اجرای قصاص ……………………………………………………………….. | 118 |
بند دوم: حیات ناشی از تشریع قصاص ……………………………………………………………….. | 119 |
بند سوم: قصاص و پیشگیری از انتقام فردی (تشفی مجنی علیه یا اولیای دم) …………… | 123 |
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………….. | 128 |
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………… | 131 |
منابع ومآخذ………………………………………………………………………………………………………. | 133 |
مقدمه
در بسیاری از موارد از طریق افراد جامعه و رسانه های جمعی و یا در سمینارهای تخصصی در خصوص عدم قصاص برخی افراد با توجه به انجام قتل عمد خوانده یا شنیده بودیم و این موضوع که چرا برخی افراد که مرتکب جرم قتل عمد شده اند قصاص نمی شوند سئوال بسیاری از افراد جامعه است که در ذهن با آن کلنجار می روند .
در کتب فقهی و حقوقی و احادیث ، قصاص به عنوان یکی از مجازاتهایی است که مقنن در تقسیم بندی های بعمل آمده از انواع مجازات ، در قانون مجازات اسلامی و در ماده 14 و 16 بدان اشاره کرده است در واقع مجازاتی که جانی بدان محکوم می شود و باید با جنایت وی برابر باشد که این جنایت می تواند منجر به قتل شود یا منجر به جراحت در فرد مجنی علیه گردد . اما همیشه قصاص در حق جانی اجرا نمی گردد چرا که مواردی در قانون پیش بینی شده است که بنا به شرایط خاصی قصاص ساقط می گردد .
لذا در این تحقیق به طور مبسوط به بررسی مفهوم لغوی و اصطلاحی حقوقی و فقهی قتل عمد و قصاص ، دلایل رافع و شرایط عدم قصاص قاتل از دیدگاه اهل سنت و امامیه و همچنین حقوقدانان و تطبیق نظریات فقها و حقوقدانان اهل سنت و امامیه و چرایی عدم قصاص و نتیجه آن بر امنیت اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است .
الف : بیان مسئله
تشریع مجازات قصاص یک گام بسیار مهم در ایجاد یک نظام کیفرى عادلانه و به دور از هرگونه افراط و تفریط است .
از سویی عدم قصاص قاتل در جامعه باعث جری تر شدن مجرمین می گردد . مهمترین هدفى که براى اعمال مجازات بیان شده ، بازداشتن و جلوگیرى از وقوع مجدد جرم در جامعه است . جرمى که اتفاق افتاده و عملى که مربوط به گذشته است و بدى حاصل از آن را غالباً نمىتوان از بین برد ، در حالى که از جرایم بعدى مىتوان جلوگیرى کرد و به همین دلیل پیشگیرى از جرم ، هدف اصلى مجازات و توجیه عمده آن به حساب مىآید .
مواردی که قصاص ساقط می شود گاهی مربوط به شخص قاتل و گاهی مربوط به شخص مقتول و گاهی هم به تصمیم اولیاء دم مربوط می شود . برای اینکه بتوان قاتل را در برابر مقتول قصاص نمود لازم است شرایطی در قاتل و شرایطی هم در مقتول باشدکه در این رساله این شرایط را بیان کردیم .
اهم مباحث این تحقیق بررسی قتلهای عمد بدون قصاص میباشد یعنی قتلهای عمدی که در آن بنا به عللی قاتل قصاص نمی شود و ملزم به پرداخت دیه می گردد یا تعزیر می شود و در مبحثی دیگر نقش عدم قصاص در تامین امنیت اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد .
ب : پرسش های تحقیق
در این پایان نامه ضمن بیان دیدگاه های امامیه و اهل سنت و حقوق ایران در مورد قتل عمد غیر قصاص ، سوالات مختلفی مطرح شده است و در حد امکان و به فراخور بضاعت نگارنده پیشنهادات و جواب هایی به آن داده شده است که بخشی از این سوالات عبارتند از :
1 ) قصاص در چه مواردی ساقط می گردد و آثار و احکام آن چیست؟
2 ) در قتل عمد غیرقصاص مجازات های اعمال شده تا چه میزان تامین کننده نظم اجتماعی هستند؟
ج : فرضیه های تحقیق
1 ) مواردی که قتل عمد محقق می شود ولی موجب قصاص نیست شامل قتل فرزند توسط پدر ، قاتل دیوانه و نابالغ ، مقتول دیوانه ، محقون الدم بودن مقتول و قتل در بیهوشی و خواب و … می باشد .
2 ) مجازات های مقرر شرعی و قانونی متفاوت است در پاره ای از موارد مانند مجازات پدر بخاطر قتل فرزند یا قتل کافر توسط مسلمان تامین کننده نظم اجتماعی نیست .
د : اهداف تحقیق
هدف اصلی این پژوهش بیان این مطلب است که هر قتل عمدی مشمول قصاص نمی شود و قاتل برای قصاص شدن باید دارای شرایطی باشد که بیان خواهد شد و گاهی انسانها برای دفاع از ناموس و جان خود مجبور به انجام قتل می شوند که یقیناٌ نباید قصاص شوند و برعکس ، قصاص این افراد نشانه عدم عدالت و امنیت اجتماعی است .
ه : روش تحقیق
شیوه ای که در تدوین این پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته روش تحقیق توصیفی است که با بهره گرفتن از منابع در اختیار از امامیه و اهل سنت ، دیدگاه های فقهای اسلامی با حقوق موضوعه ایران پیرامون موانع قصاص تطبیق داده شده است .
ساختار
آخرین نظرات