۲-۳-خوانده دعوی در حمل مرکب. ۱۲۴
ب- مراجع حل اختلاف صلاحیتدار ۱۲۶
۱- مراجع صلاحیتدار با توجه به کنوانسیون ورشو و اصلاحیه ها ومتمم ها ۱۲۶
۱-۱-مراجع صلاحیتدار در کنوانسیون ۱۹۲۹ ورشو و اصلاحیه ۱۹۵۵ پروتکل لاهه ۱۲۶
۱-۲-دادگاه صلاحیتدار بر اساس پروتکل گواتمالا ۱۲۷
۱-۳-دادگاه صلاحیت دار بر اساس کنوانسیون مونترال ۱۲۹
نتیجه گیری ۱۳۱
پیشنهادات. ۱۳۵
منابع. ۱۳۶
مقدمه
امروزه وسایل نقلیه علی رغم فواید بسیاری که برای بشریت داشته اند، حوادث و زیانهای بسیاری نیز برای او به ارمغان آورده اند. با اینکه هواپیما یکی از مهم ترین و گسترده ترین وسایل حمل و نقل به حساب می آید، لیکن سوانح هوایی از جمله مخاطرات مهم برای این نوع ترانزیت تلقی میشود.آمار تلفات انسان ها نیز سالیانه در دنیا ناشی از سوانح هوایی در اذهان مردم تاثیر مخربی بر جای گذارده است، لذا این امر لزوم پرداختن به مباحث تعهدات و مسئولیت های استفاده از این وسیلهی سریع حمل و نقل را دو چندان می کند. محدودیت منابع علمی منسجم و همچنین فقد پژوهش راجع به نظام مسئولیت به ویژه در زمینه مسافر و توسعه روز افزون مخاطرات هوایی در کشورمان نگارنده را مصمم بر تدوین مجموعهای با راهنمایی اساتید محترم مطابق با آخرین مقررات هوایی، نمود. طبیعتا اولین گام در هر امری با کاستیهای خاص خود همراه است. لکن به هر حال تحلیل و بررسی و مطالعه در موضوعات جدید حقوقی، ضمن قابلیت استفاده برای حقوقدانان، محاکم دادگستری را نیز جهت استنباط صحیح از مقررات هواپیمایی یاری میرساند.
موضوع نوشتارحاضر«شیوه جبران خسارات وارده بر مسافران در سوانح هوایی در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی در کنوانسیون های بین المللی» میباشد. متصدی حمل در برابر لوازم شخصی همراه مسافر و نیز کالاهایی که فرستنده به او میدهد متعهد و مسئول است و از طرفی ممکن است در برخی موارد مسئولیت در برابر اشخاص ثالث به وجود آید. در سالهای نخست استفاده از هواپیما فقدان قوانین و مقررات متحدالشکل در سطح بین المللی در خصوص حمل و نقل هوایی مورد توجه مجامع بین المللی قرار گرفت. مشکلات فراوانی به چشم میخورد، زیرا کشورهای مختلف هر کدام قوانین و مقررات مختلفی داشتند و این امر موجب سرگردانی مسافرانی میشد که از کشوری به کشور دیگر مسافرت میکردند. این امر به خصوص وقتی اهمیت پیدا میکرد که مسافری مجبور بود در پرواز از مبدا به مقصد، از کشور ثالثی عبور کند و در آن کشور فرود آید. در سال۱۹۲۵ به ابتکار و دعوت دولت فرانسه کنفرانسی با عنوان«حقوق خصوصی هوا»در پاریس تشکیل شد. شرکتکنندگان در این کنفرانس تصیم گرفتند کمیته بینالمللی متخصصان حقوق هوایی را تشکیل دهند. این کمیته در ایجاد و توسعه حقوق هوایی، به خصوص حقوق حمل و نقل هوایی بسیار موثر بود. در تاریخ۱۲اکتبر۱۹۲۹ طی تصویب کنوانسیون یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بینالمللی نخستین مباحث مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل هوایی در ورشوی لهستان پدیدار گشت. این مقررات به جهت عدم وجود سابقه در این زمینه با نواقصی رو بهرو بود. دولتهای تصویب کننده کنوانسیون معروف به ورشو به لحاظ جلوگیری از ورشکستگی شرکتهای نوبنیاد هواپیمایی با پایین قرار دادن سقف مسئولیت متصدیان حمل و نقل حمایت بیشتری از صنعت هواپیمایی نمودند. پس از سالها به لحاظ پیشرفت صنایع هواپیمایی و افزایش مسافرتهای هواپیمایی مقررات کنوانسیون ورشو دچار تغییر و اصلاح گردید. اولین اصلاحیه توسط پروتکل ۱۹۵۵لاهه صورت پذیرفت. از دیگر اصلاحیه ها پروتکل ۱۹۷۱گواتمالاسیتی میباشد که سقف مسئولیت متصدی را افزایش داده است. ایران تا قبل از سال۱۳۵۴در مورد مسئولیت متصدی به قوانین تجارت و مدنی استناد میورزید، که در تاریخ۲۲خرداد۱۳۵۴به لحاظ مشکلات عدیده ناشی از عدم وجود مقررات یکسان به کنوانسیون ورشو و اصلاحیههای بعدی آن پیوست.
سرانجام ناکارآمدی سیستم ورشو و عدم انسجام احکام و ابهامات قانونی موجب شد تا سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری(ایکائو)با دعوت از دولتهای عضو این سازمان، کنوانسیون راجع به یکنواخت کردن برخی مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی را در شهر مونترال کانادا در تاریخ۲۸ می ۱۹۹۹به تصویب رساند تا در عرصه حمل و نقل هوایی یکنواختی لازم وجود داشته باشد.
بیان مساله
چیزی که برای یک شرکت هواپیمایی در هنگام بروز سانحه از اهمیت ویژهای برخوردار است، تصفیه خسارات وارد به مسافران در اسرع وقت، به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیتهای اجتماعی، تصفیه خسارت با اشخاص ثالث و جوابگویی به افراد ثالث و زیاندیده و در نهایت جبران خسارت وارد به هواپیما به منظور عملیاتی ساختن هرچه سریعتر هواپیما و یا تامین هواپیمای جدید برای پاسخگویی به نیازهای شرکت هواپیمایی است.
در زمینه مقررات حاکم بر مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی قوانین پراکندهای وجود دارند که در حقوق داخلی قوانینی مثل قانون مدنی، قانون تجارت، قـانـون تعیـین حـدود مـسئولیت شرکتهای هواپیمایی ایران، قانون مسئولیت مدنی، قانون مجازات اسلامی و در زمینهی بین المللی کنوانسیون ورشو و پروتکل لاهه میباشند که این امر موجب دشواری تعیین قانون حاکم در حالات متعدد خواهد شد که ایجاب میکند راهکاری برای حل این تعارض ارائه شود.
بنابراین نمیتوان با قوانین و مقررات داخلی هر کشوری، مسائل پیچیده مسئولیت متصدی را در سطح بینالمللی بررسی نمود، بلکه نیاز به مطالعات دقیق و کارشناسانه دارد. به خصوص اینکه قواعد و مقررات بینالمللی در مورد مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی در مورد مسافر با تغییراتی روبهرو شده است و همین امر باعث گردیده رسالهای با مطالعه شیوه جبران خسارات وارده به مسافران در حقوق داخلی و کنوانسیون های بینالمللی مورد تدوین قرار گیرد.
سؤالات تحقیق
در این پژوهش به سوالات متعددی در زمینهی مسئولیت متصدی حمل هوایی پاسخ داده شده لکن در ذیل میتوان به برخی اشاره نمود:
-شیوهی جبران خسارات وارده بر مسافران در سوانح هوایی در حقوق ایران وکنوانسیونهای بینالمللی چگونه است؟
-مسافر در حمل و نفل هوایی به چه کسی اطلاق میشود؟
-محدوده مسئولیت متصدی حمل ونقل هوایی به چه اندازه است؟ آیا فقط خسارات مادی را شامل میشود یا خسارات معنوی را در بر میگیرد؟
-خسارت مازاد بر دیه در سوانح هوایی با توجه به مقررات حاکم در حقوق ایران بر چه مبنایی قابل مطالبه است؟
اهمیت و ضرورت تحقیق
در این پژوهش تلاش میشود تا رویه قوانین متعددی که در حقوق داخلی و مقررات بینالمللی وجود دارد را درباره سوانح هوایی مورد بررسی قرار داده و نتیجه گیری نماییم که:
در قوانین موجود مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی از چه مبنایی برخوردار است و آثار حقوقی مترتب بر این امر چیست؟
از سوی دیگرتعارضی که بین قوانین موجود درباره محدوده این مسئولیت وجود دارد چگونه قابل حل است؟ و در فروض متعدد کدام قانون قابل اعمال است؟
در نهایت این که آیا خسارت مازاد بر دیه در حقوق داخلی قابل مطالبه است یا خیر؟ بررسی این مسایل میتواند از جهت نظری در آثار حقوقی مفید واقع شود.
ادامه مطلب در لینک زیر
آخرین نظرات