دانشگاه آزاد اسلامی
واحد شاهرود
دانشکده ، علوم انسانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد”MA.”
گرایش:منابع انسانی
عنوان :
بررسی تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر میل به تغییر در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر صانعی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر میل به تغییر در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود می باشد. جامعه آماری در این تحقیق شامل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بوده که 300 نفر می باشند. تعداد پرسشنامه های سالم جمع آوری شده 170 عدد بوده است. این پرسشنامه ها در میان کارکنان زن و مرد دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به طور تصادفی ساده پر شده اند. پرسشنامه های مورد بررسی شامل پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار براساس مدل پترسون (2005)، پرسشنامه استاندارد نگرش به تغییر سازمانی دونهام و همکاران (1989) و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد سازمانی می باشند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از نرم افزار spss19 و نرم افزار SmartPLS استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ برآورد شد. بدین ترتیب، میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های رهبری خدمتگزار، میل به تغییر کارکنان و اعتماد سازمانی به ترتیب 0.967، 0.749 و 0.874 به دست آمدند. تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد سبک رهبری خدمتگزار بر میل به تغییر در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاثیر مثبت و معناداری دارد، ولی مولفه های خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و نوع دوستی بر میل به تغییر در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاثیر مثبت و معناداری ندارد. از طرفی، متغیر اعتماد سازمانی هم که به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شده بود، تاثیری در سبک رهبری خدمتگزار بر میل به تغییر در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نداشت. همچنین، نتایج آزمون t دو نمونه ای و t چندنمونه ای نیز نشان داد که نظرات پاسخ دهندگان از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی سن، جنسیت، سطح تحصیلات و سنوات خدمت یکسان نمی باشد.
کلید واژه: رهبری خدمتگزار، میل به تغییر در کارکنان، اعتماد سازمانی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود.
فهرست مطالب :
عنوان صفحه
چکیده . 3
فصل اول:
مقدمه .10
1-1. بیان مسأله . 11
1-2. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش. 14
1-3. اهداف تحقیق 15
1-3-1. اهداف اصلی 17
1-3-2. اهداف فرعی . 17
1-4. سؤالات تحقیق 17
1-4-1. سؤالات اصلی 17
1-4-2. سؤالات فرعی 17
1-5. فرضیات تحقیق 18
1-5-1. فرضیات اصلی. 18
1-5-2. فرضیات فرعی 18
1-6. مدل مفهومی تحقیق 18
1-7 . تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها: 19
1-7-1. رهبری خدمتگزار 19
1-7-2. میل به تغییر در کارکنان 20
1-7-3. اعتماد سازمانی . 20
1-7-4. خدمت رسانی 21
1-7-5. تواضع و فروتنی21
1-7-6. قابلیت اعتماد. 22
1-7-7. نوع دوستی. 22
1-7-8. نگرش شناختی به تغییر. 23
1-7-9. نگرش عاطفی به تغییر 23
1-7-10. نگرش رفتاری به تغییر 23
1 – 8. طرح پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل داده ها 24
1-9. مدل فرایندی پژوهش 24
فصل دوم: بررسی و پیشینه تحقیق.
بخش اول: مباحث نظری26
2-1. سبک رهبری خدمتگزار26
2-1-1. رهبر و رهبری خدمتگزار . 27
2-1-2. نظریات رهبری خدمتگزار. 29
2-1-3. کاربردهای رهبری خدمتگزار. 30
2-1-4. ویژگیهای رهبری خدمتگزار .29
2-1-5. رهبری خدمتگزار و توانمند سازی کارکنان 31
2-1-6. مدلهای رهبری خدمتگزار 36
2-2. میل به تغییر در کارکنان.41
2-2-1. ماهیت تغییر و تعریف آن41
2-2-2. انواع تغییرات سازمانی.43
2-2-3. عوامل اصلی تغییر.44
2-2-4. مدیریت تغییر سازمانی.45
2-2-5. اهداف سازمانی برای تغییر.46
2-2-6. موانع سازمانی: .46
2-2-7. انواع تغییر.48
آخرین نظرات